Gåden Hedda
DOI:
https://doi.org/10.7146/peri.v3i5.107996Nøgleord:
Terje Mærlis Hedda Gabler, Peter Langdals Hedda Gabler, Stefan Kimmigs Hedda Gabler på Thalia teatret, Thomas Ostermeiers Hedda GablerResumé
Elin Andersen præsenterer og karakteriserer fire helt aktuelle og meget forskellige nyopsætninger fra foråret 2006 – Terje Mærlis Hedda Gabler på Aalborg Teater, Peter Langdals Hedda på Betty Nansen teatret, Stefan Kimmigs Hedda Gabler på Thalia teatret i Hamburg og Thomas Ostermeiers på Schaubühne am Leniner Platz i Berlin. Andersen benytter sammenligningen af disse forestillinger til at diskutere den mystiske Heddas gådefulde appel.
Referencer
Lehmann, Hans-Thies: Postdramatisches Theater (Verlag der autoren, Frankfurt am Main, 1999)
Durbach, Errol: »’Sligt Noget’. Den astigmatiske stilen i Ibsens Hedda Gabler« i Rekdal, Anne Marie (red.) Et skjær av uvilkårlig skjønnhet. Om Henrik Ibsens Hedda Gabler (LNU, Oslo, 2001)
Durbach, Errol: »’Sligt Noget’. Den astigmatiske stilen i Ibsens Hedda Gabler« i Rekdal, Anne Marie (red.) Et skjær av uvilkårlig skjønnhet. Om Henrik Ibsens Hedda Gabler (LNU, Oslo, 2001)
Downloads
Publiceret
2006-01-01
Citation/Eksport
Andersen, E. (2006). Gåden Hedda. Peripeti, 3(5), 113–124. https://doi.org/10.7146/peri.v3i5.107996
Nummer
Sektion
Temaartikler
Licens
Copyright Peripeti og forfatterne - Artiklerne er tilgængelige for direkte links.