Hedda – troll og tragisk skikkelse
DOI:
https://doi.org/10.7146/peri.v3i5.107994Nøgleord:
Ibsens Hedda Gabler, Hedda Gabler som dødsfigur, Hedda Gabler og poesiResumé
Atle Kittang tager afsæt i de modstridende opfattelser af Hedda skikkelsen, både fra samtidskritikken (Georg Brandes, Gerhard Gran, Lou Andreas-Salomé) og fra nyere kritik (Theodor W. Adorno, Harold Bloom). Hedda Gabler er skiftevis blevet fremstillet som dæmonisk destruktiv og som tragisk offer. I opposition til disse ensidige læsninger argumenterer Kittang for et dobbeltblik på Hedda. Hedda er nok en dødsfigur, men dramaet rummer samtidig en heroisk vision om skønhed og vitalitet, der havarerer sammen med dets hovedperson. Som Ibsen selv har udtalt: »hos Hedda ligger dyb poesi i bunnen«.
Referencer
Adorno, Theodor W.: Minima moralia. Refleksjoner fra det beskadigede livet [1951]. Oversat av Arild Linneberg. Oslo: Pax Forlaget A/S, 2006.
Andreas-Salomé, Lou: [»Utdrag fra Henrik Ibsens Kvindeskikkelser«], in: Anne Marie Rekdal (red.): Et skjær av uvilkårlig skjønnhet. Om Henrik Ibsens Hedda Gabler [1893] (LNU / Cappelen Akademisk Forlag, Oslo, 2001).
Bloom, Harold: Vestens litterære kanon. Mesterverk i litteraturhistorien [1994] (Gyldendal Norsk Forlag, Oslo, 1996).
Brandes, Georg: [»Om Hedda Gabler i Henrik Ibsen«], in: Anne Marie Rekdal (red.): Et skjær av uvilkårlig skjønnhet. Om Henrik Ibsens Hedda Gabler [1898] (LNU / Cappelen Akademisk Forlag, Oslo, 2001).
Durbach, Errol: »‘Sligt Noget’. Den astigmatiske stilen i Ibsens Hedda Gabler«, in: Anne Marie Rekdal (red.): Et skjær av uvilkårlig skjønnhet. Om Henrik Ibsens Hedda Gabler (LNU / Cappelen Akademisk Forlag, Oslo, 2001).
Gran, Gerhard: [»Anmeldelse av Hedda Gabler i Samtiden«], in: Anne Marie
Rekdal (red.): Et skjær av uvilkårlig skjønnhet. Om Henrik Ibsens Hedda Gabler [1891] (LNU / Cappelen Akademisk Forlag, Oslo, 2001).
Meyer, Michael: Henrik Ibsen. En biografi [1967] (Gyldendal Norsk Forlag, Oslo, 2. no. utgave 1995).
Stendhal: Om kjærlighet. Oversatt og med innledning av Karin Gundersen. (Oslo, Gyldendal, 1995).
Templeton, Joan: Ibsen’s Women (Cambridge University Press, Cambridge, 1997).
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Det følgende vedrører alle Peripeti-udgivelser fra 2024, nr. 39, og senere:
Peripeti er et Diamond Open Access-tidsskrift, der giver direkte open acces til publiceret indhold ud fra princippet om, at det at gøre forskning frit tilgængelig for offentligheden understøtter en større global udveksling af viden.
Forfattere skal ikke betale for indsendelse, redigering eller offentliggørelse af artikler.
Forfattere, der bidrager til Peripeti, bevarer ophavsretten til deres artikler.
Forfattere accepterer at udgive artikler under en Creative Commons CC-BY-NC 4.0-licens. Vilkårene for denne licens tillader brugere frit at kopiere og videredistribuere materialet i ethvert medie eller format og at tilpasse, transformere og bygge videre på materialet, så længe der gives passende kreditering, et link til licensen gives, og eventuelle ændringer angives. Brugere må ikke dele eller tilpasse materialet til kommercielle formål uden samtykke fra licensgiveren. Brugen af licensen må ikke på nogen måde antyde, at licensgiveren støtter tredjeparten eller dennes brug. Licensen kan ikke tilbagekaldes.
Forfattere opfordres til at lægge deres artikler ud på personlige og/eller institutionelle hjemmesider for at sikre endnu større offentlig adgang efter udgivelsen. Forfattere har ret til at arkivere deres artikler i fondes og offentlige institutioners arkiver, men Peripeti anmoder om, at forfattere bruger et direkte link til den publicerede artikel på tidsskriftets hjemmeside, når det er muligt, da Peripeti som en ikke-kommerciel, offentligt finansieret udgiver er afhængig af niveauet af brugeraktivitet på tidsskriftets hjemmeside.
Vedrørende tidligere udgivelser, indtil 2024, herunder nr. 38:
Ophavsretten deles mellem Peripeti og forfatteren/forfatterne. Tidsskriftet er et open access-tidsskrift, der giver direkte adgang til alt indhold baseret på princippet om, at det at gøre forskning frit tilgængelig for offentligheden understøtter en større global udveksling af viden. Brugere kan frit kopiere og dele materiale i ethvert medie eller format, så længe der gives passende kreditering. Enhver anden brug kræver skriftligt samtykke fra indehaverne af ophavsretten.