Henrik Ibsens dramatik på 2000- talets tyska scener: psykologi och minimalism
DOI:
https://doi.org/10.7146/peri.v3i5.107992Nøgleord:
tyske moderne Ibsen-iscenesættelserResumé
Roland Lysell optegner nogle hovedlinier i vor tids tyske Ibsen-iscenesættelser – fra Peter Steins omdiskuterede Peer Gynt-forestilling (1971) til Peter Zadek, der opponerer imod Steins Peer Gynt i sin egen forestilling (2004), og fra Andrea Breths psykologisk dybtloddende Hedda Gabler (1993), der nok har dannet skole, til henholdsvis Stephan Kimmig og Thomas Ostermeier, der i 2000-tallet har iscenesat både Nora og Hedda Gabler med samme skuespillere. Ingen af de to fører den psykologiske traditionen videre. Ostermeier gør i stedet kvindedramaerne til samtidskritik, medens Kimmig skaber æstetisk minimalisme.
Referencer
Midbøe, Hans: Peer Gynt, teatret og tiden, 1-2 (Oslo, Universitetsforlaget, 1976-78).
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Copyright Peripeti og forfatterne - Artiklerne er tilgængelige for direkte links.