Henrik Ibsens dramatik på 2000- talets tyska scener: psykologi och minimalism

Forfattere

  • Roland Lysell

DOI:

https://doi.org/10.7146/peri.v3i5.107992

Nøgleord:

tyske moderne Ibsen-iscenesættelser

Resumé

Roland Lysell optegner nogle hovedlinier i vor tids tyske Ibsen-iscenesættelser – fra Peter Steins omdiskuterede Peer Gynt-forestilling (1971) til Peter Zadek, der opponerer imod Steins Peer Gynt i sin egen forestilling (2004), og fra Andrea Breths psykologisk dybtloddende Hedda Gabler (1993), der nok har dannet skole, til henholdsvis Stephan Kimmig og Thomas Ostermeier, der i 2000-tallet har iscenesat både Nora og Hedda Gabler med samme skuespillere. Ingen af de to fører den psykologiske traditionen videre. Ostermeier gør i stedet kvindedramaerne til samtidskritik, medens Kimmig skaber æstetisk minimalisme.

Referencer

Marker, Frederick J. & Lise-Lone Marker: Ibsen’s Lively Art: A Performance Study of the Major Plays (Cambridge, Cambridge University Press, 1989).
Midbøe, Hans: Peer Gynt, teatret og tiden, 1-2 (Oslo, Universitetsforlaget, 1976-78).

Downloads

Publiceret

2006-01-01

Citation/Eksport

Lysell, R. (2006). Henrik Ibsens dramatik på 2000- talets tyska scener: psykologi och minimalism. Peripeti, 3(5), 75–86. https://doi.org/10.7146/peri.v3i5.107992

Nummer

Sektion

Temaartikler