Konceptet frem for alt – dogme’ forbehold!
Tendenser i nyere Ibsen-iscenesættelser
DOI:
https://doi.org/10.7146/peri.v3i5.107991Nøgleord:
Ibsen og koncepter, Thomas Ostermeiers Nora på Schaubühne 2002, Peter Reichhardts Et dukkehjem Mungo ParkResumé
Bent Holm diskuterer i Konceptet frem for alt – dogme’ forbehold relationen mellem det tekstlige og det performative hos Ibsen med opsætninger af Et dukkehjem som eksempel. Han tager afsæt i en kritik af, hvad han kalder lejrtænkningen: enten synspunktet at teksten har en betydning i sig selv, som skal forløses, eller at teksten er en perifer komponent i iscenesætterens ide (koncept). I stedet taler han for at forholde sig bevidst til tilskuerens meningsdannelse, som sker ud fra mødet mellem tekst, kontekst og iscenesættelse. Mens Thomas Ostermeiers Nora på Schaubühne 2002 med sit entydige koncept bliver en forfladigelse af Ibsen ifølge Holm, formår Peter Reichhardts Et dukkehjem på Mungo Park Teatret samme år at transponere kompleksiteten i Ibsens tekst over i andre sceniske registre end tekstens.
Referencer
Bøg, Pernille, »Drama på drengen« i Holm, B., ed., Klangbund for drama, Teatervidenskab, Kbh., 2002.
Barsotti, Anna, Eduardo drammaturgo, Bulzoni, Rom 1995.
Christoffersen, Erik Exe, »Hvem ejer teatret?« i Jarl, S. og Scavenius, A., ed.s, Sceneskift, Multivers, Kbh. 2001.
Fischer-Lichte, Erika, Theatre, Sacrifice, Ritual, Routledge, London 2005.
Holm, Bent, »Instruktøren som fortæller. Giorgio Strehler og den sceniske musikalitet « i Jarl, S. og Scavenius, A., ed.s, Sceneskift, Multivers Kbh. 2001.
Holm, Bent, »A frozen Dream. John Gabriel Borkman 1896/2004“ i North-West Passage 1, Carocci, Torino 2005.
Holm, Bent, »Tyrken og tæven. Holbergs Melampe 1722/2006« i Kritik 179, Gyldendal 2006.
Lehmann, Hans-Thies, Postdramatisches Theater, Verlag der Autoren, Frankfurt a. M. 1999.
Liebst, Lars og Nielsen, Erik A., Hvem ejer Shakespeare?, Gyldendal, Kbh. 1999.
Trier, Lars von, Det berigede mørke, www.zentropa.dk/links.
Wengierik, Reinhard, »Angst vor dem Absturz. Zum 100. Todestag von Henrik
Ibsen: Ein Gespräch mit Thomas Ostermeier, dem Leiter der Berliner Schaubühne« i Die Welt 23.5. 2006.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Det følgende vedrører alle Peripeti-udgivelser fra 2024, nr. 39, og senere:
Peripeti er et Diamond Open Access-tidsskrift, der giver direkte open acces til publiceret indhold ud fra princippet om, at det at gøre forskning frit tilgængelig for offentligheden understøtter en større global udveksling af viden.
Forfattere skal ikke betale for indsendelse, redigering eller offentliggørelse af artikler.
Forfattere, der bidrager til Peripeti, bevarer ophavsretten til deres artikler.
Forfattere accepterer at udgive artikler under en Creative Commons CC-BY-NC 4.0-licens. Vilkårene for denne licens tillader brugere frit at kopiere og videredistribuere materialet i ethvert medie eller format og at tilpasse, transformere og bygge videre på materialet, så længe der gives passende kreditering, et link til licensen gives, og eventuelle ændringer angives. Brugere må ikke dele eller tilpasse materialet til kommercielle formål uden samtykke fra licensgiveren. Brugen af licensen må ikke på nogen måde antyde, at licensgiveren støtter tredjeparten eller dennes brug. Licensen kan ikke tilbagekaldes.
Forfattere opfordres til at lægge deres artikler ud på personlige og/eller institutionelle hjemmesider for at sikre endnu større offentlig adgang efter udgivelsen. Forfattere har ret til at arkivere deres artikler i fondes og offentlige institutioners arkiver, men Peripeti anmoder om, at forfattere bruger et direkte link til den publicerede artikel på tidsskriftets hjemmeside, når det er muligt, da Peripeti som en ikke-kommerciel, offentligt finansieret udgiver er afhængig af niveauet af brugeraktivitet på tidsskriftets hjemmeside.
Vedrørende tidligere udgivelser, indtil 2024, herunder nr. 38:
Ophavsretten deles mellem Peripeti og forfatteren/forfatterne. Tidsskriftet er et open access-tidsskrift, der giver direkte adgang til alt indhold baseret på princippet om, at det at gøre forskning frit tilgængelig for offentligheden understøtter en større global udveksling af viden. Brugere kan frit kopiere og dele materiale i ethvert medie eller format, så længe der gives passende kreditering. Enhver anden brug kræver skriftligt samtykke fra indehaverne af ophavsretten.