Katrine Wiedemann

Forfattere

  • Elin Andersen
  • Janicke Branth

DOI:

https://doi.org/10.7146/peri.v6i11.107692

Nøgleord:

Katrine Wiedemann, portræt, instruktion, instruktører, klassikeropsætning

Resumé

Katrine Wiedemann er vist den eneste danske instruktør, der har fået et forestillingsbillede på forsiden af Theater Heute, 8/9, 2005. Det var i 2005 og det var for den prisbelønnede forestilling Havfruen efter H.C. Andersens eventyr. På billedet balancerer to personer i en omfavnelse på line, som en gensidig spejling og et sublimt billede af kærlighedens balanceakt.
I bunden af billedet ligger en mand, som om han svæver i luften uden line. Billedet kunne være en illustration af den ophævelse af tyngdekraften, som synes at være et fundamentalt træk i Katrine Wiedemanns omgang med teatret. Katrine Wiedemann er et særpræget talent i dansk teater med sit mod på nyfortolkninger, sin udtryksform og sine præferencer. Man kunne fristes til at læse hendes iscenesættelser som et »faderopgør« med den klassiske avantgarde. For hun er tydeligvis slet ikke interesseret i at gentage den avantgardeæstetik, som har præget så mange tidligere fornyere: Anti-naturalisme, anti-psykologi, anti-koherens og anti-tekst. Som vi vil forsøge at vise, trækker hun forholdsvis ubekymret på klassiske og nyere æstetiske greb og bekymrer sig lidet om den »fornyelse«, der ligger i at opløse orden. Hun vil
langt hellere aflevere en godt fortalt forestilling. Til gengæld er hendes inspirationer fra andre medier og teaterformer med til at give hende en så central placering i teatret i dag.

Downloads

Publiceret

2021-12-02

Citation/Eksport

Andersen, E., & Branth, J. (2021). Katrine Wiedemann. Peripeti, 6(11), 113–112. https://doi.org/10.7146/peri.v6i11.107692

Nummer

Sektion

Portrættet