Interaktive audiodramaer i byens rum
DOI:
https://doi.org/10.7146/peri.v6i11.107685Nøgleord:
interaktivitet, audiodrama, Teater Katapult, AudioMove, GAMAResumé
Kortbek examines the interactive audio drama, AudioMove, invented and staged by »Teater Katapult« (Catapult Theatre) through discussing the concept of making the city ‘come alive’ through an interactive drama as well as the technological conditions for the participant’s experience.
Referencer
Bernstein, Mark: »Storyspace 1«, in Blustein, J. (red): Proceedings of the Thirteenth ACM Conference on Hypertext and Hypermedia (College Park, Maryland, USA, June 11 - 15, 2002), HYPERTEXT ‘02, pp. 172-181. ACM, New York, NY, 2002. Dalsgård, Peter og Hansen, Lone Koefoed: »Performing Perception: Staging Aesthetics of Interaction«, in ACM Transactions on Computer Human Interaction, vol. 15, nr. 3, 2008.
Dourish, Paul: Where the Action Is: The Foundations of Embodied Interaction, MIT Press, Massachusetts, 2001.
Hansen, Frank Allan; Kortbek, Karen Johanne og Grønbæk, Kaj: »Mobile Urban Drama - Setting the Stage with Location Based Technologies«, in Spierling, U. og Szilas, N. (red): Proceedings of the 1st Joint International Conference on Interactive Digital Storytelling (26 – 29 November 2008, Erfurt, Germany), pp. 20-31. Springer-Verlag, Berlin Heidelberg, 2008.
Kobsa, Alfred: »User modelling: Recent work, prospects and hazards«, in Schneider-Hufschmidt,
M., Kühme, T., og Malinowski, U. (red): Adaptive User Interfaces: Principles and Practice, pp. 111-128. North-Holland, Amsterdam, 1993.
Reeves, Stuart; Benford, Steve; O’Malley, Claire og Fraser, Mike: »Designing the Spectator Experience«, in: Proceedings of CHI 2005, (April 2-7 2005), pp. 741-750, Portland, Oregon, USA, 2005.
Ryan, Marie-Laure: Avatars of Story, University of Minnesota Press, Minneapolis, 2006.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Det følgende vedrører alle Peripeti-udgivelser fra 2024, nr. 39, og senere:
Peripeti er et Diamond Open Access-tidsskrift, der giver direkte open acces til publiceret indhold ud fra princippet om, at det at gøre forskning frit tilgængelig for offentligheden understøtter en større global udveksling af viden.
Forfattere skal ikke betale for indsendelse, redigering eller offentliggørelse af artikler.
Forfattere, der bidrager til Peripeti, bevarer ophavsretten til deres artikler.
Forfattere accepterer at udgive artikler under en Creative Commons CC-BY-NC 4.0-licens. Vilkårene for denne licens tillader brugere frit at kopiere og videredistribuere materialet i ethvert medie eller format og at tilpasse, transformere og bygge videre på materialet, så længe der gives passende kreditering, et link til licensen gives, og eventuelle ændringer angives. Brugere må ikke dele eller tilpasse materialet til kommercielle formål uden samtykke fra licensgiveren. Brugen af licensen må ikke på nogen måde antyde, at licensgiveren støtter tredjeparten eller dennes brug. Licensen kan ikke tilbagekaldes.
Forfattere opfordres til at lægge deres artikler ud på personlige og/eller institutionelle hjemmesider for at sikre endnu større offentlig adgang efter udgivelsen. Forfattere har ret til at arkivere deres artikler i fondes og offentlige institutioners arkiver, men Peripeti anmoder om, at forfattere bruger et direkte link til den publicerede artikel på tidsskriftets hjemmeside, når det er muligt, da Peripeti som en ikke-kommerciel, offentligt finansieret udgiver er afhængig af niveauet af brugeraktivitet på tidsskriftets hjemmeside.
Vedrørende tidligere udgivelser, indtil 2024, herunder nr. 38:
Ophavsretten deles mellem Peripeti og forfatteren/forfatterne. Tidsskriftet er et open access-tidsskrift, der giver direkte adgang til alt indhold baseret på princippet om, at det at gøre forskning frit tilgængelig for offentligheden understøtter en større global udveksling af viden. Brugere kan frit kopiere og dele materiale i ethvert medie eller format, så længe der gives passende kreditering. Enhver anden brug kræver skriftligt samtykke fra indehaverne af ophavsretten.