Om skønheden i den interaktive installationskunst
DOI:
https://doi.org/10.7146/peri.v6i11.107683Nøgleord:
installationskunst, interaktivitet, æstetik, skønhed, Art Com, David RokebyResumé
Heinrich analyses three interactive installations and outlines a rudimentary theory for the notion of beauty in interactive art. Interactive beauty is identified as a judgment unfolding as performative ‘flow’ on the one hand and on the other as a potential for overcoming the rigid limits of the algorithmic systems.
Referencer
Austin, John: How to do Things with Words (Harvard University Press, Cambridge, 1975)
Baumgarten, Alexander: Theoretische Ästhetik (Meiner Verlag, Hamburg,1988)
Berlyne, David: Aesthetics and Psychobiology (Appelton-Century-Crofts, New York, NY, USA, 1971)
Bertelsen, Olaf and Pold, Søren: »Criticism as an approach to interface aesthetics« (proceedings of the NordiCHI ‘04, ACM, 2004)
Cassirer, Ernst: An Essay on Man (Yale University Press, New Haven, USA, 1992)
Csikszentmihalyi, Mihaly: Flow: The Psychology of Optimal Experience (Harper and Row, New York, NY, USA, 1990)
Deleuze, Gille: Repetition and Difference (Columbia University Press, New York, NY, USA, 1994)
Eco, Umberto: On Beauty - A History of a Western Idea (Secker & Wartburg, London, 2004)
Fischer-Lichte, Erika: Ästhetik des Performativen (Surkamp, Frankfurt a. M, 2004)
Hansen, Mark: New Philosophy for New Media (MIT Press Massachusetts, USA, 2006)
Heinrich, Falk: Interaktiv Digital Installationkunst (Multivers, København, 2008)
Kant, Immanuel: Kritik der Urteilskraft (Suhrkamp, Frankfurt a. M., 1979)
Luhmann, Niklas: Soziale Systeme (Suhrkamp, Frankfurt a. M., 1984)
Massumi, Brian: Parables for the Virtual (Duke University Press, Durham and London, 2002)
Norman, Donald: Emotional Design (Basic Books, New York, NY, USA, 2004)
Rokeby, David: »The construction of experience: interface as content«, in C. Dodsworth (Ed.), Clark Digital Illusion: Entertaining the Future with High Technology (ACM, New York, NY, USA, 1998)
Schaeffer, Jean-Marie: Art of the Modern Age (Princeton University Press, Princeton, 2000)
Shusterman, Richard: »Somaesthetics: a disciplinary proposal« i Journal of Aesthetics and Art Criticism, (Vol. 57, s. 299–313, 1999)
Welsch, Wolfgang: Undoing Aesthetics (SAGE Publication, London, UK, 1997
Whitehead, Alfred North: Adventures of Ideas (The Macmillan Company, USA, 1933)
Wright, Peter; McCarthy, John.: Technology as Experience (MIT Press, Cambridge, MA, 2004)
Zeki, Seki; Kawabata, H.: »Neural correlates of beauty« i Journal for Neurophysiology (2004) http://www.kirstengeisler.com (tilgået 8.5.2009)
http://homepage.mac.com/davidrokeby/home.html (tilgået 8.5.2009)
http://www.artcom.de/ (tilgået 8.5.2009)
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Det følgende vedrører alle Peripeti-udgivelser fra 2024, nr. 39, og senere:
Peripeti er et Diamond Open Access-tidsskrift, der giver direkte open acces til publiceret indhold ud fra princippet om, at det at gøre forskning frit tilgængelig for offentligheden understøtter en større global udveksling af viden.
Forfattere skal ikke betale for indsendelse, redigering eller offentliggørelse af artikler.
Forfattere, der bidrager til Peripeti, bevarer ophavsretten til deres artikler.
Forfattere accepterer at udgive artikler under en Creative Commons CC-BY-NC 4.0-licens. Vilkårene for denne licens tillader brugere frit at kopiere og videredistribuere materialet i ethvert medie eller format og at tilpasse, transformere og bygge videre på materialet, så længe der gives passende kreditering, et link til licensen gives, og eventuelle ændringer angives. Brugere må ikke dele eller tilpasse materialet til kommercielle formål uden samtykke fra licensgiveren. Brugen af licensen må ikke på nogen måde antyde, at licensgiveren støtter tredjeparten eller dennes brug. Licensen kan ikke tilbagekaldes.
Forfattere opfordres til at lægge deres artikler ud på personlige og/eller institutionelle hjemmesider for at sikre endnu større offentlig adgang efter udgivelsen. Forfattere har ret til at arkivere deres artikler i fondes og offentlige institutioners arkiver, men Peripeti anmoder om, at forfattere bruger et direkte link til den publicerede artikel på tidsskriftets hjemmeside, når det er muligt, da Peripeti som en ikke-kommerciel, offentligt finansieret udgiver er afhængig af niveauet af brugeraktivitet på tidsskriftets hjemmeside.
Vedrørende tidligere udgivelser, indtil 2024, herunder nr. 38:
Ophavsretten deles mellem Peripeti og forfatteren/forfatterne. Tidsskriftet er et open access-tidsskrift, der giver direkte adgang til alt indhold baseret på princippet om, at det at gøre forskning frit tilgængelig for offentligheden understøtter en større global udveksling af viden. Brugere kan frit kopiere og dele materiale i ethvert medie eller format, så længe der gives passende kreditering. Enhver anden brug kræver skriftligt samtykke fra indehaverne af ophavsretten.