Interaktion og iscenesættelse
DOI:
https://doi.org/10.7146/peri.v6i11.107682Nøgleord:
interaktion, iscenesættelse, forestillingsanalyse, semiotik, semiologi, fænomenologi, Heiner Müller, Bertolt BrechtResumé
Thygesen conducts a critical examination of the notion of interaction in (contemporary) theatre through an examination of the terms ‘staging’ and ‘performance’. The terms, Thygesen argues, originate from two separate historic and analytic discourses and must consequently be exponents for two different perspectives on how to view, understand and respond to theatre.
Referencer
Balme, Christopher: Einführung in die Theaterwissenschaft (Eric Schmidt Verlag, 4. durchgesehene Auflage, Berlin 2008).
Brecht, Bertolt: Arturo Ui (Gyldendal, København 1963).
Brecht, Bertolt: Om tidens teater (Gyldendal, Danmark 1966).
Eigtved, Michael: Forestillingsanalyse – en introduktion (Forlaget Samfundslitteratur, København 2007).
Fischer-Lichte, Erika: Ästhetik des Performativen (Suhrkamp Verlag, Frankfurt am Main 2004).
Fischer-Lichte, Erika: Semiotik des Theaters – Das System der theatralischen Zeichen [1983] (Gunter Narr Verlag, 5. Auflage, Tübingen 2007).
Fischer-Lichte, Risi, Roselt (red.): Kunst der Aufführung, Aufführung der Kunst (Theater der Zeit, Recherchen 18, Berlin 2004)
Handke, Peter: Publikumsbeschimpfung - mit einer Dvd der Theateraufführung [1966] (Suhrkamp Verlag, Einmalige Sonderausgabe, Frankfurt am Main 2008).
Heinrich, Falk: Interaktiv digital installationskunst (Multivers, København 2008).
Lehmann, Hans-Thies: Postdramatisches Theater [1999] (Verlag der Autoren, 2. Auflage, Frankfurt am Main 2001).
Luhmann, Niklas: Iagttagelse og paradoks (Gyldendal, København 2003).
Luhmann, Niklas: Sociale systemer (Hans Reitzels Forlag, København 2000)
Pavis, Patrice: Analyzing Performance (The University of Michigan Press, USA 2003).
Pavis, Patrice:Languages of the Stage – Essays in the semiology of Language [1982] (Performing Arts Journal Publications, New York, Second Printing 1993).
Patrice Pavis: Problèmes de sémiologie Théâtrale (Les Presses de L’université du Québec, Canada 1976).
Roselt, Jens: Phänomenologi des Theaters (Wilhelm Fink Verlag, München 2008).
Sauter, Willmar: The Theatrical Event (University of Iowa Press, USA 2000).
Suschke, Stephan (red.): Müller macht Theater – Zehn Inszenierungen und ein Epilog (Theater der Zeit, Tyskland 2003).
Wiingaard, Jytte: Teatersemiologi (Berlingske Forlag, København 1973).
Wiingaard, Jytte: Teaterforestillingen – om forestillingsanalyse (Teaterforlaget Drama, København 1980).
Wiingaard, Jytte: Teatersemiotik (Borgen, København 1987).
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Det følgende vedrører alle Peripeti-udgivelser fra 2024, nr. 39, og senere:
Peripeti er et Diamond Open Access-tidsskrift, der giver direkte open acces til publiceret indhold ud fra princippet om, at det at gøre forskning frit tilgængelig for offentligheden understøtter en større global udveksling af viden.
Forfattere skal ikke betale for indsendelse, redigering eller offentliggørelse af artikler.
Forfattere, der bidrager til Peripeti, bevarer ophavsretten til deres artikler.
Forfattere accepterer at udgive artikler under en Creative Commons CC-BY-NC 4.0-licens. Vilkårene for denne licens tillader brugere frit at kopiere og videredistribuere materialet i ethvert medie eller format og at tilpasse, transformere og bygge videre på materialet, så længe der gives passende kreditering, et link til licensen gives, og eventuelle ændringer angives. Brugere må ikke dele eller tilpasse materialet til kommercielle formål uden samtykke fra licensgiveren. Brugen af licensen må ikke på nogen måde antyde, at licensgiveren støtter tredjeparten eller dennes brug. Licensen kan ikke tilbagekaldes.
Forfattere opfordres til at lægge deres artikler ud på personlige og/eller institutionelle hjemmesider for at sikre endnu større offentlig adgang efter udgivelsen. Forfattere har ret til at arkivere deres artikler i fondes og offentlige institutioners arkiver, men Peripeti anmoder om, at forfattere bruger et direkte link til den publicerede artikel på tidsskriftets hjemmeside, når det er muligt, da Peripeti som en ikke-kommerciel, offentligt finansieret udgiver er afhængig af niveauet af brugeraktivitet på tidsskriftets hjemmeside.
Vedrørende tidligere udgivelser, indtil 2024, herunder nr. 38:
Ophavsretten deles mellem Peripeti og forfatteren/forfatterne. Tidsskriftet er et open access-tidsskrift, der giver direkte adgang til alt indhold baseret på princippet om, at det at gøre forskning frit tilgængelig for offentligheden understøtter en større global udveksling af viden. Brugere kan frit kopiere og dele materiale i ethvert medie eller format, så længe der gives passende kreditering. Enhver anden brug kræver skriftligt samtykke fra indehaverne af ophavsretten.