Den faustiske maske

Om en iscenesætters indre teater

Forfattere

  • Annelis Kuhlmann

DOI:

https://doi.org/10.7146/peri.v5i9.107656

Nøgleord:

Sam Besekow, mytologiske figurer, maskearbejde, selvbiografisk materiale, iscenesættelsesstrategier

Resumé

In »The Mask of Faust« Kuhlmann reflects on danish director Sam Besekows (1911-2001) staging of himself as an artist in his work. She shows how the director’s »masking« of himself as mythological figures create images that on the one hand serves as sources of inspiration for the actors, and on the other hand unveils the specific professional identity of the director.

Referencer

Andersen, Harald (1981) »Galgemanden«. In: Andersen, Harald, Per Skar og Lise Thorvildsen. Kammerat Glob. 53-62. Århus: Wormianum
Barfod, Niels, Jarl Borgen, Herbert Pundik, Niels Birger Wamberg (red.) (1981) Til Sam Besekow. København: Borgen.
Besekow, Sam (1951) Hecuba. Tegninger Richard Levin. København: Thaning & Appels Forlag.
Besekow, Sam (1964) Skrædderens Søn. Uvederhæftige virkelighedsbetragtninger. København: Borgens Forlag.
Besekow, Sam. »At lave teater er at leve teater.« Kristeligt Dagblad, 12. juli 1985.
Besekow, Sam (1959) Breve til en teatergal Professor. København: Forlaget Fremad.
Besekow, Sam (1966) Syvtallet. København: Borgens forlag.
Besekow, Sam (1969) Komedianter. København: Borgens forlag.
Besekow, Sam (1967) Guds gøglere. 2. udg. Borgens Billigbøger 80. København: Borgen.
Besekow, Sam (1979) Det musiske fænomen. Garde, Mogens (red.). Musiske Mennesker.
København: Berlingske Forlag.
Besekow, Sam (1994) »Skrevet i vand«. Konrad Nielsens Livserindringer og resultater. pp. 111-274 IN Besekow, Sam. At ane kraniet bag alle masker. Tanker om teater og tilværelse. Redigeret af Klaus Rothstein. København: Borgen.
Edel, Leon (1984) Writing Lives: principia biographica. New York: W. W. Norton.
Gaunt, D. M. (1969) »Hamlet and Hecuba«. Notes and queries. 16: 136-137. A medium of inter-communication for literary men, artists, antiquaries, etc.
Gudme, Niels Olaf (1984) »Det faustiske er den hvide races problem«. Interview med Sam Besekow før Gråbrødrescenens premiere på Goethes FAUST. Tusind Øjne, nr. 68, 8. febr., 2. sektion, 1-4. København.
Panovski, Naum (1993) Directing Poiesis. American University Studies. Series XX, Fine Arts, Vol. 18, New York: Peter Lang.
Roos, Ole (1993) Guds gøgler. København: Statens Filmcentral.
Sandvad, Jørgen (1946) Således talte – Interviews med danske Kunstnere. Rasmus Navers Forlag: København.
Schildt, Runar (1967) Galgemanden. En midvintersaga. Oversat af Arne Aabenhus. Gråsten: Drama.
Shakespeare, William (2001) (1982) Hamlet. The Arden Edition of the Works of William
Shakespeare. London: Methuen.
Schyberg, Frederik (1947) Digteren, Elskeren og den Afsindige. Litterære kronikker. København: Thaning & Appels Forlag.
Schyberg, Frederik (1963) »Hvem er ham Hecuba?« pp. 42-78 In: Skuespilkunst. Med indledning og noter ved Jørgen Budtz-Jørgensen. København: Gyldendals Uglebøger.
Zweig, Stefan (1933) Jeremias. Oversat af Sam Besekow. Manuskript på Det Kongelige Teaters Bibliotek.

Downloads

Publiceret

2021-12-02

Citation/Eksport

Kuhlmann, A. (2021). Den faustiske maske: Om en iscenesætters indre teater. Peripeti, 5(9), 75–93. https://doi.org/10.7146/peri.v5i9.107656