Den faustiske maske
Om en iscenesætters indre teater
DOI:
https://doi.org/10.7146/peri.v5i9.107656Nøgleord:
Sam Besekow, mytologiske figurer, maskearbejde, selvbiografisk materiale, iscenesættelsesstrategierResumé
In »The Mask of Faust« Kuhlmann reflects on danish director Sam Besekows (1911-2001) staging of himself as an artist in his work. She shows how the director’s »masking« of himself as mythological figures create images that on the one hand serves as sources of inspiration for the actors, and on the other hand unveils the specific professional identity of the director.
Referencer
Andersen, Harald (1981) »Galgemanden«. In: Andersen, Harald, Per Skar og Lise Thorvildsen. Kammerat Glob. 53-62. Århus: Wormianum
Barfod, Niels, Jarl Borgen, Herbert Pundik, Niels Birger Wamberg (red.) (1981) Til Sam Besekow. København: Borgen.
Besekow, Sam (1951) Hecuba. Tegninger Richard Levin. København: Thaning & Appels Forlag.
Besekow, Sam (1964) Skrædderens Søn. Uvederhæftige virkelighedsbetragtninger. København: Borgens Forlag.
Besekow, Sam. »At lave teater er at leve teater.« Kristeligt Dagblad, 12. juli 1985.
Besekow, Sam (1959) Breve til en teatergal Professor. København: Forlaget Fremad.
Besekow, Sam (1966) Syvtallet. København: Borgens forlag.
Besekow, Sam (1969) Komedianter. København: Borgens forlag.
Besekow, Sam (1967) Guds gøglere. 2. udg. Borgens Billigbøger 80. København: Borgen.
Besekow, Sam (1979) Det musiske fænomen. Garde, Mogens (red.). Musiske Mennesker.
København: Berlingske Forlag.
Besekow, Sam (1994) »Skrevet i vand«. Konrad Nielsens Livserindringer og resultater. pp. 111-274 IN Besekow, Sam. At ane kraniet bag alle masker. Tanker om teater og tilværelse. Redigeret af Klaus Rothstein. København: Borgen.
Edel, Leon (1984) Writing Lives: principia biographica. New York: W. W. Norton.
Gaunt, D. M. (1969) »Hamlet and Hecuba«. Notes and queries. 16: 136-137. A medium of inter-communication for literary men, artists, antiquaries, etc.
Gudme, Niels Olaf (1984) »Det faustiske er den hvide races problem«. Interview med Sam Besekow før Gråbrødrescenens premiere på Goethes FAUST. Tusind Øjne, nr. 68, 8. febr., 2. sektion, 1-4. København.
Panovski, Naum (1993) Directing Poiesis. American University Studies. Series XX, Fine Arts, Vol. 18, New York: Peter Lang.
Roos, Ole (1993) Guds gøgler. København: Statens Filmcentral.
Sandvad, Jørgen (1946) Således talte – Interviews med danske Kunstnere. Rasmus Navers Forlag: København.
Schildt, Runar (1967) Galgemanden. En midvintersaga. Oversat af Arne Aabenhus. Gråsten: Drama.
Shakespeare, William (2001) (1982) Hamlet. The Arden Edition of the Works of William
Shakespeare. London: Methuen.
Schyberg, Frederik (1947) Digteren, Elskeren og den Afsindige. Litterære kronikker. København: Thaning & Appels Forlag.
Schyberg, Frederik (1963) »Hvem er ham Hecuba?« pp. 42-78 In: Skuespilkunst. Med indledning og noter ved Jørgen Budtz-Jørgensen. København: Gyldendals Uglebøger.
Zweig, Stefan (1933) Jeremias. Oversat af Sam Besekow. Manuskript på Det Kongelige Teaters Bibliotek.
Barfod, Niels, Jarl Borgen, Herbert Pundik, Niels Birger Wamberg (red.) (1981) Til Sam Besekow. København: Borgen.
Besekow, Sam (1951) Hecuba. Tegninger Richard Levin. København: Thaning & Appels Forlag.
Besekow, Sam (1964) Skrædderens Søn. Uvederhæftige virkelighedsbetragtninger. København: Borgens Forlag.
Besekow, Sam. »At lave teater er at leve teater.« Kristeligt Dagblad, 12. juli 1985.
Besekow, Sam (1959) Breve til en teatergal Professor. København: Forlaget Fremad.
Besekow, Sam (1966) Syvtallet. København: Borgens forlag.
Besekow, Sam (1969) Komedianter. København: Borgens forlag.
Besekow, Sam (1967) Guds gøglere. 2. udg. Borgens Billigbøger 80. København: Borgen.
Besekow, Sam (1979) Det musiske fænomen. Garde, Mogens (red.). Musiske Mennesker.
København: Berlingske Forlag.
Besekow, Sam (1994) »Skrevet i vand«. Konrad Nielsens Livserindringer og resultater. pp. 111-274 IN Besekow, Sam. At ane kraniet bag alle masker. Tanker om teater og tilværelse. Redigeret af Klaus Rothstein. København: Borgen.
Edel, Leon (1984) Writing Lives: principia biographica. New York: W. W. Norton.
Gaunt, D. M. (1969) »Hamlet and Hecuba«. Notes and queries. 16: 136-137. A medium of inter-communication for literary men, artists, antiquaries, etc.
Gudme, Niels Olaf (1984) »Det faustiske er den hvide races problem«. Interview med Sam Besekow før Gråbrødrescenens premiere på Goethes FAUST. Tusind Øjne, nr. 68, 8. febr., 2. sektion, 1-4. København.
Panovski, Naum (1993) Directing Poiesis. American University Studies. Series XX, Fine Arts, Vol. 18, New York: Peter Lang.
Roos, Ole (1993) Guds gøgler. København: Statens Filmcentral.
Sandvad, Jørgen (1946) Således talte – Interviews med danske Kunstnere. Rasmus Navers Forlag: København.
Schildt, Runar (1967) Galgemanden. En midvintersaga. Oversat af Arne Aabenhus. Gråsten: Drama.
Shakespeare, William (2001) (1982) Hamlet. The Arden Edition of the Works of William
Shakespeare. London: Methuen.
Schyberg, Frederik (1947) Digteren, Elskeren og den Afsindige. Litterære kronikker. København: Thaning & Appels Forlag.
Schyberg, Frederik (1963) »Hvem er ham Hecuba?« pp. 42-78 In: Skuespilkunst. Med indledning og noter ved Jørgen Budtz-Jørgensen. København: Gyldendals Uglebøger.
Zweig, Stefan (1933) Jeremias. Oversat af Sam Besekow. Manuskript på Det Kongelige Teaters Bibliotek.
Downloads
Publiceret
2021-12-02
Citation/Eksport
Kuhlmann, A. (2021). Den faustiske maske: Om en iscenesætters indre teater. Peripeti, 5(9), 75–93. https://doi.org/10.7146/peri.v5i9.107656
Nummer
Sektion
Temaartikler
Licens
Copyright Peripeti og forfatterne - Artiklerne er tilgængelige for direkte links.