Den faustiske maske
Om en iscenesætters indre teater
DOI:
https://doi.org/10.7146/peri.v5i9.107656Nøgleord:
Sam Besekow, mytologiske figurer, maskearbejde, selvbiografisk materiale, iscenesættelsesstrategierResumé
In »The Mask of Faust« Kuhlmann reflects on danish director Sam Besekows (1911-2001) staging of himself as an artist in his work. She shows how the director’s »masking« of himself as mythological figures create images that on the one hand serves as sources of inspiration for the actors, and on the other hand unveils the specific professional identity of the director.
Referencer
Barfod, Niels, Jarl Borgen, Herbert Pundik, Niels Birger Wamberg (red.) (1981) Til Sam Besekow. København: Borgen.
Besekow, Sam (1951) Hecuba. Tegninger Richard Levin. København: Thaning & Appels Forlag.
Besekow, Sam (1964) Skrædderens Søn. Uvederhæftige virkelighedsbetragtninger. København: Borgens Forlag.
Besekow, Sam. »At lave teater er at leve teater.« Kristeligt Dagblad, 12. juli 1985.
Besekow, Sam (1959) Breve til en teatergal Professor. København: Forlaget Fremad.
Besekow, Sam (1966) Syvtallet. København: Borgens forlag.
Besekow, Sam (1969) Komedianter. København: Borgens forlag.
Besekow, Sam (1967) Guds gøglere. 2. udg. Borgens Billigbøger 80. København: Borgen.
Besekow, Sam (1979) Det musiske fænomen. Garde, Mogens (red.). Musiske Mennesker.
København: Berlingske Forlag.
Besekow, Sam (1994) »Skrevet i vand«. Konrad Nielsens Livserindringer og resultater. pp. 111-274 IN Besekow, Sam. At ane kraniet bag alle masker. Tanker om teater og tilværelse. Redigeret af Klaus Rothstein. København: Borgen.
Edel, Leon (1984) Writing Lives: principia biographica. New York: W. W. Norton.
Gaunt, D. M. (1969) »Hamlet and Hecuba«. Notes and queries. 16: 136-137. A medium of inter-communication for literary men, artists, antiquaries, etc.
Gudme, Niels Olaf (1984) »Det faustiske er den hvide races problem«. Interview med Sam Besekow før Gråbrødrescenens premiere på Goethes FAUST. Tusind Øjne, nr. 68, 8. febr., 2. sektion, 1-4. København.
Panovski, Naum (1993) Directing Poiesis. American University Studies. Series XX, Fine Arts, Vol. 18, New York: Peter Lang.
Roos, Ole (1993) Guds gøgler. København: Statens Filmcentral.
Sandvad, Jørgen (1946) Således talte – Interviews med danske Kunstnere. Rasmus Navers Forlag: København.
Schildt, Runar (1967) Galgemanden. En midvintersaga. Oversat af Arne Aabenhus. Gråsten: Drama.
Shakespeare, William (2001) (1982) Hamlet. The Arden Edition of the Works of William
Shakespeare. London: Methuen.
Schyberg, Frederik (1947) Digteren, Elskeren og den Afsindige. Litterære kronikker. København: Thaning & Appels Forlag.
Schyberg, Frederik (1963) »Hvem er ham Hecuba?« pp. 42-78 In: Skuespilkunst. Med indledning og noter ved Jørgen Budtz-Jørgensen. København: Gyldendals Uglebøger.
Zweig, Stefan (1933) Jeremias. Oversat af Sam Besekow. Manuskript på Det Kongelige Teaters Bibliotek.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Det følgende vedrører alle Peripeti-udgivelser fra 2024, nr. 39, og senere:
Peripeti er et Diamond Open Access-tidsskrift, der giver direkte open acces til publiceret indhold ud fra princippet om, at det at gøre forskning frit tilgængelig for offentligheden understøtter en større global udveksling af viden.
Forfattere skal ikke betale for indsendelse, redigering eller offentliggørelse af artikler.
Forfattere, der bidrager til Peripeti, bevarer ophavsretten til deres artikler.
Forfattere accepterer at udgive artikler under en Creative Commons CC-BY-NC 4.0-licens. Vilkårene for denne licens tillader brugere frit at kopiere og videredistribuere materialet i ethvert medie eller format og at tilpasse, transformere og bygge videre på materialet, så længe der gives passende kreditering, et link til licensen gives, og eventuelle ændringer angives. Brugere må ikke dele eller tilpasse materialet til kommercielle formål uden samtykke fra licensgiveren. Brugen af licensen må ikke på nogen måde antyde, at licensgiveren støtter tredjeparten eller dennes brug. Licensen kan ikke tilbagekaldes.
Forfattere opfordres til at lægge deres artikler ud på personlige og/eller institutionelle hjemmesider for at sikre endnu større offentlig adgang efter udgivelsen. Forfattere har ret til at arkivere deres artikler i fondes og offentlige institutioners arkiver, men Peripeti anmoder om, at forfattere bruger et direkte link til den publicerede artikel på tidsskriftets hjemmeside, når det er muligt, da Peripeti som en ikke-kommerciel, offentligt finansieret udgiver er afhængig af niveauet af brugeraktivitet på tidsskriftets hjemmeside.
Vedrørende tidligere udgivelser, indtil 2024, herunder nr. 38:
Ophavsretten deles mellem Peripeti og forfatteren/forfatterne. Tidsskriftet er et open access-tidsskrift, der giver direkte adgang til alt indhold baseret på princippet om, at det at gøre forskning frit tilgængelig for offentligheden understøtter en større global udveksling af viden. Brugere kan frit kopiere og dele materiale i ethvert medie eller format, så længe der gives passende kreditering. Enhver anden brug kræver skriftligt samtykke fra indehaverne af ophavsretten.