Teknologien som medspiller
The Wooster Groups Hamlet
DOI:
https://doi.org/10.7146/peri.v5i9.107655Nøgleord:
The Wooster Group, Hamlet, verfremdung, teknologi, massemediekultur, PrøveforløbsæstetikResumé
Under the heading »The technology as participant« Tranholm discusses the role of technology in The Wooster Group’s work with Hamlet (2007). She argues that the juxtaposition of the technological and the living sets off a critical reflection on the production of meaning and images in the performance
Referencer
Baudrillard, Jean: Amerika, Informations forlag, 2004.
Baudrillard, Jean : Simulacra and simulation, The University of Michigan, 1994
Brecht, Bertolt: Short Description of a New Technique of Acting which Produces an Alienation Effect, http://www.english.emory.edu/DRAMA/HistDrama2/BrechtAlien.html
Callens, Johan (ed.): The Wooster Group and its Traditions, P.I.E –PETER LANG s.a., Brussels, 2004
Dunkelberg, Kermit: »Confrontation, Simulation, Admiration: The Wooster group’s Poor Theater«, The Drama Review, vol 49, nr. 3, Fall 2005
Jameson, Fredric: Postmodernism, or the Cultural Logic of Late Capitalism, London, Verso, 1991
Kramer, Jane: Interview med Elizabeth LeCompte, The New Yorker. 8. oktober, 2007.
Leffingwell, Edward (Ed.): Flaming Creatures, Jack Smith, His Amazing Life and Times, Serpent’s Tail, London, 1997. Co-publisher: The Institute for Contemporary art, P. S. 1 Museum, New York
Lehmann, Hans-Thies: Postdramatic Theatre, Routledge, 2006
Savran, David: The Wooster Group: Breaking the rules, Original titel: The Wooster Group, 1975-1985, First edition, Theatre Communications Group, New York, 1988. Fourth printing, 2005
Shakespeare, William: »Hamlet« i: The Arden Shakespeare Complete Works. Thomas Nelson and Sons Ltd, 1998
Program til The Wooster Groups Hamlet. The Public Theatre. I: Playbill, Onstage. The Wooster Groups Hamlet.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Det følgende vedrører alle Peripeti-udgivelser fra 2024, nr. 39, og senere:
Peripeti er et Diamond Open Access-tidsskrift, der giver direkte open acces til publiceret indhold ud fra princippet om, at det at gøre forskning frit tilgængelig for offentligheden understøtter en større global udveksling af viden.
Forfattere skal ikke betale for indsendelse, redigering eller offentliggørelse af artikler.
Forfattere, der bidrager til Peripeti, bevarer ophavsretten til deres artikler.
Forfattere accepterer at udgive artikler under en Creative Commons CC-BY-NC 4.0-licens. Vilkårene for denne licens tillader brugere frit at kopiere og videredistribuere materialet i ethvert medie eller format og at tilpasse, transformere og bygge videre på materialet, så længe der gives passende kreditering, et link til licensen gives, og eventuelle ændringer angives. Brugere må ikke dele eller tilpasse materialet til kommercielle formål uden samtykke fra licensgiveren. Brugen af licensen må ikke på nogen måde antyde, at licensgiveren støtter tredjeparten eller dennes brug. Licensen kan ikke tilbagekaldes.
Forfattere opfordres til at lægge deres artikler ud på personlige og/eller institutionelle hjemmesider for at sikre endnu større offentlig adgang efter udgivelsen. Forfattere har ret til at arkivere deres artikler i fondes og offentlige institutioners arkiver, men Peripeti anmoder om, at forfattere bruger et direkte link til den publicerede artikel på tidsskriftets hjemmeside, når det er muligt, da Peripeti som en ikke-kommerciel, offentligt finansieret udgiver er afhængig af niveauet af brugeraktivitet på tidsskriftets hjemmeside.
Vedrørende tidligere udgivelser, indtil 2024, herunder nr. 38:
Ophavsretten deles mellem Peripeti og forfatteren/forfatterne. Tidsskriftet er et open access-tidsskrift, der giver direkte adgang til alt indhold baseret på princippet om, at det at gøre forskning frit tilgængelig for offentligheden understøtter en større global udveksling af viden. Brugere kan frit kopiere og dele materiale i ethvert medie eller format, så længe der gives passende kreditering. Enhver anden brug kræver skriftligt samtykke fra indehaverne af ophavsretten.