At performe eller ikke at performe
Om interaktivitet i Signas 57 Beds og The Black Rose Trick
DOI:
https://doi.org/10.7146/peri.v3i6.107592Nøgleord:
Signa Sørensen, performativitet, performanceinstallation, interaktiv dramaturgi, publikumsdramaturgiResumé
Focusing on the experience of the audience, Kim Skjoldager-Nielsen analyzes two performances by Danish director Signa Sørensen in order to sum up some dramaturgical perspectives of this particular kind of interactive theater.
Referencer
Parlør til det nye (multi-) medielandskabs lingua franca«, in: Jens F. Jensen (red.): Multimedier, Hypermedier, Interaktive Medier. FISK-serien 3. Aalborg Universitetsforlag 1998, p. 36. Se endvidere: Gary Izzo: Acting Interactive Theatre: A
Handbook. Heinemann, Portmouth, N.H. 1998, p. xiii. 2 Jf. Jytte Wiingaard: Teaterforestillingen. Drama, Frederiksberg 1988. Jeg forstår videre forestillingsanalysens genstands-felt, betydningsdannelsen, som en dynamisk semiosis i Per Aage Brandts forstand. Se: Per Aage Brandt: »Om stole og andre betydninger – Dynamisk semiotik som forskningsparadigme«, in: Det menneskeligt virkelige. Forlaget Politisk Revy, Kbh. 2002.
3 E.N.D. er en forkortelse for »Eye Neoplasm Defilement«. 4 Solveig Gade og Laura Luise Schultz: »Kritik af teaterkritikken«, in: Afart #10, februar 2005.
5 Jens Hoffmann & Joan Jonas: Art Works Perform. Thames & Hudson, London 2005, p. 184.
6 Med forbehold for den »erhvervsskade«, der ligger i at have oparbejdet analytiske kompetencer og teoretisk viden.
7 »This is the end, my beautiful friend / This is the end, beautiful friend / The end of our elaborate plans / The end of everything that stands / The end [...] Lost in a roman wilderness of pain / And all the children are insane. […]«
8 Ole Fogh Kirkeby: Eventum Tantum – begivenhedens ethos. Samfundslitteratur, Frederiksberg 2005, p. 210.
9 Erving Goffman: The Presentation of Self in Everyday Life. Doubleday, New York, 1959.
10 Ole Fogh Kirkeby: ibid.
11 Lars Qvortrup: Det hyperkomplekse samfund. Gyldendal, Kbh. (1998) 2000.
12 Modsat middelalderen, renæssancen og barokkens theatrum mundi, der udgjorde en filosofisk og teologisk metafor for verden som en scene, hvor alle havde roller at spille i et basalt drama bestemt af Gud eller skæbnen, jf. Shakespeares As You Like It eller Calderóns El grand theatro del mundo.
13 Bruno Latour: »Om aktørnetværksteori«, in: Philosophia 25, 3-4, 1996.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Det følgende vedrører alle Peripeti-udgivelser fra 2024, nr. 39, og senere:
Peripeti er et Diamond Open Access-tidsskrift, der giver direkte open acces til publiceret indhold ud fra princippet om, at det at gøre forskning frit tilgængelig for offentligheden understøtter en større global udveksling af viden.
Forfattere skal ikke betale for indsendelse, redigering eller offentliggørelse af artikler.
Forfattere, der bidrager til Peripeti, bevarer ophavsretten til deres artikler.
Forfattere accepterer at udgive artikler under en Creative Commons CC-BY-NC 4.0-licens. Vilkårene for denne licens tillader brugere frit at kopiere og videredistribuere materialet i ethvert medie eller format og at tilpasse, transformere og bygge videre på materialet, så længe der gives passende kreditering, et link til licensen gives, og eventuelle ændringer angives. Brugere må ikke dele eller tilpasse materialet til kommercielle formål uden samtykke fra licensgiveren. Brugen af licensen må ikke på nogen måde antyde, at licensgiveren støtter tredjeparten eller dennes brug. Licensen kan ikke tilbagekaldes.
Forfattere opfordres til at lægge deres artikler ud på personlige og/eller institutionelle hjemmesider for at sikre endnu større offentlig adgang efter udgivelsen. Forfattere har ret til at arkivere deres artikler i fondes og offentlige institutioners arkiver, men Peripeti anmoder om, at forfattere bruger et direkte link til den publicerede artikel på tidsskriftets hjemmeside, når det er muligt, da Peripeti som en ikke-kommerciel, offentligt finansieret udgiver er afhængig af niveauet af brugeraktivitet på tidsskriftets hjemmeside.
Vedrørende tidligere udgivelser, indtil 2024, herunder nr. 38:
Ophavsretten deles mellem Peripeti og forfatteren/forfatterne. Tidsskriftet er et open access-tidsskrift, der giver direkte adgang til alt indhold baseret på princippet om, at det at gøre forskning frit tilgængelig for offentligheden understøtter en større global udveksling af viden. Brugere kan frit kopiere og dele materiale i ethvert medie eller format, så længe der gives passende kreditering. Enhver anden brug kræver skriftligt samtykke fra indehaverne af ophavsretten.