Performativitet, æstetik, udsigelse
Lille note om det performatives æstetik
DOI:
https://doi.org/10.7146/peri.v3i6.107588Nøgleord:
performativ æstetik, udsigelsesanalyse, Erika Fischer-Lichte, kunstsystemet, receptionsæstetikResumé
In this investigation into the notion and theories of performativity, especially as they have developed in Germany and Scandinavia over the last few years, Morten Kyndrup places performativity in a broader field of aesthetic theory and analysis in order to qualify its distinctive traits and possible resources for aesthetic thinking.
Referencer
2 Se hertil fx min »Art Theory Versus Aesthetics. The Story of a Marriage and Its Decline and Fall«, in Perspectives on Aesthetics, Art and Culture, ed. by Claes Entzenberg and Simo Säätelä (Sthm.: Thales) 2005. Jeg udfolder yderligere
denne historie i et igangværende arbejde om Den æstetiske relation til publikation i 2007.
3 Se Martin Seel Ästhetik des Erscheinens (Frankfurt: Suhrkamp 2003)
4 Se Gérard Genette, L’OEuvre de l’art **. La relation esthétique, (Paris: Seuil 1997), p. 18.
5 Jean-Marie Schaeffer har om denne problemstilling skrevet bøgerne Adieu à l’esthétique (2001; puf ), Les celibataires de l’art (1996) og L’Art de l’âge moderne (1992, begge Gallimard). Sidstnævnte er oversat til engelsk som Art of the
Modern Age. Philosophy of Art from Kant to Heidegger (Princeton, Princeton UP 2000); heri fx pp. 276; 273.
6 Se hertil Wolfgang Iser »Von der Gegenwärtigkeit des Ästhetischen«, in Dimensionen ästhetischer Erfahrung, hsrg. von Joachim Küpper und Christoph Menke (Frankfurt; Suhrkamp 2003).
7 Det er denne problemstilling, jeg gennemspiller i min Framing and fiction. Studies in the Rhetoric of Novel, Interpretation, and History (Århus: Aarhus UP 1992).
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Det følgende vedrører alle Peripeti-udgivelser fra 2024, nr. 39, og senere:
Peripeti er et Diamond Open Access-tidsskrift, der giver direkte open acces til publiceret indhold ud fra princippet om, at det at gøre forskning frit tilgængelig for offentligheden understøtter en større global udveksling af viden.
Forfattere skal ikke betale for indsendelse, redigering eller offentliggørelse af artikler.
Forfattere, der bidrager til Peripeti, bevarer ophavsretten til deres artikler.
Forfattere accepterer at udgive artikler under en Creative Commons CC-BY-NC 4.0-licens. Vilkårene for denne licens tillader brugere frit at kopiere og videredistribuere materialet i ethvert medie eller format og at tilpasse, transformere og bygge videre på materialet, så længe der gives passende kreditering, et link til licensen gives, og eventuelle ændringer angives. Brugere må ikke dele eller tilpasse materialet til kommercielle formål uden samtykke fra licensgiveren. Brugen af licensen må ikke på nogen måde antyde, at licensgiveren støtter tredjeparten eller dennes brug. Licensen kan ikke tilbagekaldes.
Forfattere opfordres til at lægge deres artikler ud på personlige og/eller institutionelle hjemmesider for at sikre endnu større offentlig adgang efter udgivelsen. Forfattere har ret til at arkivere deres artikler i fondes og offentlige institutioners arkiver, men Peripeti anmoder om, at forfattere bruger et direkte link til den publicerede artikel på tidsskriftets hjemmeside, når det er muligt, da Peripeti som en ikke-kommerciel, offentligt finansieret udgiver er afhængig af niveauet af brugeraktivitet på tidsskriftets hjemmeside.
Vedrørende tidligere udgivelser, indtil 2024, herunder nr. 38:
Ophavsretten deles mellem Peripeti og forfatteren/forfatterne. Tidsskriftet er et open access-tidsskrift, der giver direkte adgang til alt indhold baseret på princippet om, at det at gøre forskning frit tilgængelig for offentligheden understøtter en større global udveksling af viden. Brugere kan frit kopiere og dele materiale i ethvert medie eller format, så længe der gives passende kreditering. Enhver anden brug kræver skriftligt samtykke fra indehaverne af ophavsretten.