De fem benspænd Dogmeregler som interventionsstrategi

Forfattere

  • Lene Tortzen Bager

DOI:

https://doi.org/10.7146/peri.v2i4.107506

Resumé

I artiklen, »Dogme som interventionsstrategi«, belyser Lene Torzen Bager betydningen af Triers benspænd for Jørgen Leth i filmen, De fem benspænd, 2003.

Referencer

1 Lene Tortzen Bager: Interventionskunst – kunstens aktuelle evne til at iagttage, ACTS nr. 20, Århus Universitet, 2004.
2 Henrik Kaare Nielsen: »Kunsten og den demokratiske offentlighed«, in Takkekortet, Rum46, Århus, 2003.
3 Henrik Kaare Nielsen skriver kontinuerligt om denne moderniseringsproces i sine bøger, om tendensen til æstetisering særligt i kapitlet »Den almene æstetiseringtendens« i bogen Æstetik, kultur og politik, Århus Universitetsforlag, 1996.
4 Danmark i kultur- og oplevelsesøkonomien, Kultur- og Erhvervsministeriet, København, 2003.
5 Lene Tortzen Bager: »The Real in Art in The 90s – Some Readings of Representation in Film« in Lene Tortzen Bager, Kunstbegreb, henvendelse og repræsentation, Det jyske Kunstakademi, 2000.
6 Hal Fosters læsninger af relationen mellem den historiske avantgarde, neoavantgarden og realismebestræbelsen i kunstens nærmere historie er inspirerende læsning for denne type historieforståelse. Særligt kapitlet »Who’s afraid of the Neo-avant-garde« in Foster, The Return of the Real, MIT Press, 1996. Jeg anvender selv denne læsning i
min analyse af interventionskunsten, jvf. note 1.
7 Nicolas Bourriaud: »Den relationelle æstetik« in EXOGEN (uds.Kat), København, 1997.

Downloads

Publiceret

2021-12-02

Citation/Eksport

Tortzen Bager, L. (2021). De fem benspænd Dogmeregler som interventionsstrategi. Peripeti, 2(4), 95–102. https://doi.org/10.7146/peri.v2i4.107506