De fem benspænd Dogmeregler som interventionsstrategi
DOI:
https://doi.org/10.7146/peri.v2i4.107506Resumé
I artiklen, »Dogme som interventionsstrategi«, belyser Lene Torzen Bager betydningen af Triers benspænd for Jørgen Leth i filmen, De fem benspænd, 2003.
Referencer
2 Henrik Kaare Nielsen: »Kunsten og den demokratiske offentlighed«, in Takkekortet, Rum46, Århus, 2003.
3 Henrik Kaare Nielsen skriver kontinuerligt om denne moderniseringsproces i sine bøger, om tendensen til æstetisering særligt i kapitlet »Den almene æstetiseringtendens« i bogen Æstetik, kultur og politik, Århus Universitetsforlag, 1996.
4 Danmark i kultur- og oplevelsesøkonomien, Kultur- og Erhvervsministeriet, København, 2003.
5 Lene Tortzen Bager: »The Real in Art in The 90s – Some Readings of Representation in Film« in Lene Tortzen Bager, Kunstbegreb, henvendelse og repræsentation, Det jyske Kunstakademi, 2000.
6 Hal Fosters læsninger af relationen mellem den historiske avantgarde, neoavantgarden og realismebestræbelsen i kunstens nærmere historie er inspirerende læsning for denne type historieforståelse. Særligt kapitlet »Who’s afraid of the Neo-avant-garde« in Foster, The Return of the Real, MIT Press, 1996. Jeg anvender selv denne læsning i
min analyse af interventionskunsten, jvf. note 1.
7 Nicolas Bourriaud: »Den relationelle æstetik« in EXOGEN (uds.Kat), København, 1997.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Det følgende vedrører alle Peripeti-udgivelser fra 2024, nr. 39, og senere:
Peripeti er et Diamond Open Access-tidsskrift, der giver direkte open acces til publiceret indhold ud fra princippet om, at det at gøre forskning frit tilgængelig for offentligheden understøtter en større global udveksling af viden.
Forfattere skal ikke betale for indsendelse, redigering eller offentliggørelse af artikler.
Forfattere, der bidrager til Peripeti, bevarer ophavsretten til deres artikler.
Forfattere accepterer at udgive artikler under en Creative Commons CC-BY-NC 4.0-licens. Vilkårene for denne licens tillader brugere frit at kopiere og videredistribuere materialet i ethvert medie eller format og at tilpasse, transformere og bygge videre på materialet, så længe der gives passende kreditering, et link til licensen gives, og eventuelle ændringer angives. Brugere må ikke dele eller tilpasse materialet til kommercielle formål uden samtykke fra licensgiveren. Brugen af licensen må ikke på nogen måde antyde, at licensgiveren støtter tredjeparten eller dennes brug. Licensen kan ikke tilbagekaldes.
Forfattere opfordres til at lægge deres artikler ud på personlige og/eller institutionelle hjemmesider for at sikre endnu større offentlig adgang efter udgivelsen. Forfattere har ret til at arkivere deres artikler i fondes og offentlige institutioners arkiver, men Peripeti anmoder om, at forfattere bruger et direkte link til den publicerede artikel på tidsskriftets hjemmeside, når det er muligt, da Peripeti som en ikke-kommerciel, offentligt finansieret udgiver er afhængig af niveauet af brugeraktivitet på tidsskriftets hjemmeside.
Vedrørende tidligere udgivelser, indtil 2024, herunder nr. 38:
Ophavsretten deles mellem Peripeti og forfatteren/forfatterne. Tidsskriftet er et open access-tidsskrift, der giver direkte adgang til alt indhold baseret på princippet om, at det at gøre forskning frit tilgængelig for offentligheden understøtter en større global udveksling af viden. Brugere kan frit kopiere og dele materiale i ethvert medie eller format, så længe der gives passende kreditering. Enhver anden brug kræver skriftligt samtykke fra indehaverne af ophavsretten.