Jon Fosse, Lars von Trier Ambiguitetsæstetik
Om autenticitetslængsel og artificialitetsbevidsthed hos Jon Fosse og Lars von Trier
DOI:
https://doi.org/10.7146/peri.v2i4.107503Resumé
Kobling mellem film og teater finder vi i Niels Lehmanns artikel, »Ambiguitetsæstetik«, der beskriver den tvetydige kobling af autenticitetslængsel og artificialitetsbevidsthed i Triers film og Jon Fosses dramatik.
Referencer
Bentley, Eric (1991): The Life of the Drama, London: Applause Theatre Books.
Fosse, Jon (1999a): Teaterstykke 1, Oslo: Det Norske Samlaget.
Fosse, Jon (1999b): Gnostiske essay, Oslo: Det Norske Samlaget.
Hutcheon, Linda (1989): The Politics of Postmodernism, London: Routledge.
Lehmann, Niels (2003): »Genbeskrivelser. Derrida, Luhmann, Rorty – og Schmidt«, i Lars Geer Hammershøj m.fl. (red.): Mellemværender. Festskrift til Lars-Henrik Schmidt, København, Danmarks Pædagogiske Universitets Forlag.
Lehmann, Niels (2004a): »Postfænomenologisk effektdramatik – Jon Fosse og den dramatiske form som retorisk gestus«, i Peripeti 1, Århus.
Lehmann, Niels (2004b): »On Different Uses of Difference: Post-ontological Thought in Derrida, Deleuze, Luhmann, and Rorty«, i Cybernetics and Human Knowing, vol 11, nr. 3, København.
Lehmann, Niels (2005): »Stor ironi. Jon Fosse som omvendt romantiker«, i Gunnar
Foss (red.): I skriftas lys og teatersalens mørke. Ein antologi om Ibsen og Fosse, Kristianssand: HøyskoleForlaget.
Schepelern, Peter (2000): Lars von Triers film. Tvang og befrielse, København: Rosinante.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Det følgende vedrører alle Peripeti-udgivelser fra 2024, nr. 39, og senere:
Peripeti er et Diamond Open Access-tidsskrift, der giver direkte open acces til publiceret indhold ud fra princippet om, at det at gøre forskning frit tilgængelig for offentligheden understøtter en større global udveksling af viden.
Forfattere skal ikke betale for indsendelse, redigering eller offentliggørelse af artikler.
Forfattere, der bidrager til Peripeti, bevarer ophavsretten til deres artikler.
Forfattere accepterer at udgive artikler under en Creative Commons CC-BY-NC 4.0-licens. Vilkårene for denne licens tillader brugere frit at kopiere og videredistribuere materialet i ethvert medie eller format og at tilpasse, transformere og bygge videre på materialet, så længe der gives passende kreditering, et link til licensen gives, og eventuelle ændringer angives. Brugere må ikke dele eller tilpasse materialet til kommercielle formål uden samtykke fra licensgiveren. Brugen af licensen må ikke på nogen måde antyde, at licensgiveren støtter tredjeparten eller dennes brug. Licensen kan ikke tilbagekaldes.
Forfattere opfordres til at lægge deres artikler ud på personlige og/eller institutionelle hjemmesider for at sikre endnu større offentlig adgang efter udgivelsen. Forfattere har ret til at arkivere deres artikler i fondes og offentlige institutioners arkiver, men Peripeti anmoder om, at forfattere bruger et direkte link til den publicerede artikel på tidsskriftets hjemmeside, når det er muligt, da Peripeti som en ikke-kommerciel, offentligt finansieret udgiver er afhængig af niveauet af brugeraktivitet på tidsskriftets hjemmeside.
Vedrørende tidligere udgivelser, indtil 2024, herunder nr. 38:
Ophavsretten deles mellem Peripeti og forfatteren/forfatterne. Tidsskriftet er et open access-tidsskrift, der giver direkte adgang til alt indhold baseret på princippet om, at det at gøre forskning frit tilgængelig for offentligheden understøtter en større global udveksling af viden. Brugere kan frit kopiere og dele materiale i ethvert medie eller format, så længe der gives passende kreditering. Enhver anden brug kræver skriftligt samtykke fra indehaverne af ophavsretten.