Jon Fosse, Lars von Trier Ambiguitetsæstetik

Om autenticitetslængsel og artificialitetsbevidsthed hos Jon Fosse og Lars von Trier

Forfattere

  • Niels Lehmann

DOI:

https://doi.org/10.7146/peri.v2i4.107503

Resumé

Kobling mellem film og teater finder vi i Niels Lehmanns artikel, »Ambiguitetsæstetik«, der beskriver den tvetydige kobling af autenticitetslængsel og artificialitetsbevidsthed i Triers film og Jon Fosses dramatik.

Referencer

Barthes, Roland (2004): Det lyse kammer, København: Politisk Revy/Gyldendals Bogklubber.
Bentley, Eric (1991): The Life of the Drama, London: Applause Theatre Books.
Fosse, Jon (1999a): Teaterstykke 1, Oslo: Det Norske Samlaget.
Fosse, Jon (1999b): Gnostiske essay, Oslo: Det Norske Samlaget.
Hutcheon, Linda (1989): The Politics of Postmodernism, London: Routledge.
Lehmann, Niels (2003): »Genbeskrivelser. Derrida, Luhmann, Rorty – og Schmidt«, i Lars Geer Hammershøj m.fl. (red.): Mellemværender. Festskrift til Lars-Henrik Schmidt, København, Danmarks Pædagogiske Universitets Forlag.
Lehmann, Niels (2004a): »Postfænomenologisk effektdramatik – Jon Fosse og den dramatiske form som retorisk gestus«, i Peripeti 1, Århus.
Lehmann, Niels (2004b): »On Different Uses of Difference: Post-ontological Thought in Derrida, Deleuze, Luhmann, and Rorty«, i Cybernetics and Human Knowing, vol 11, nr. 3, København.
Lehmann, Niels (2005): »Stor ironi. Jon Fosse som omvendt romantiker«, i Gunnar
Foss (red.): I skriftas lys og teatersalens mørke. Ein antologi om Ibsen og Fosse, Kristianssand: HøyskoleForlaget.
Schepelern, Peter (2000): Lars von Triers film. Tvang og befrielse, København: Rosinante.

Downloads

Publiceret

2021-12-02

Citation/Eksport

Lehmann, N. (2021). Jon Fosse, Lars von Trier Ambiguitetsæstetik: Om autenticitetslængsel og artificialitetsbevidsthed hos Jon Fosse og Lars von Trier. Peripeti, 2(4), 67–86. https://doi.org/10.7146/peri.v2i4.107503