Postfænomenologisk effektdramatik
- Jon Fosse og den dramatiske form som retorisk gestus
DOI:
https://doi.org/10.7146/peri.v1i1.107350Nøgleord:
Æstetik uden epistemologi , postfænomenologisk, Retotisk gestus, Pragmatisme hinsides epistemologien, Derridas antifænomenologiResumé
Niels Lehmann har et metateoretisk perspektiv i forhold til sin analyse af Jon Fosse´ s Nokon kjem til å komme, som i øvrigt foretages som en komparativ analyse i forhold til Marguerite Duras´ drama Savannah Bay.
Referencer
Derrida, Jacques. 1967. La voix et le phénomène. Paris: Presses Universitaires de France.
Duras, Marguerite. 1982. Savannah Bay. Paris: Les Éditions de Minuit.
Duras, Marguerite. 1983. Savannah Bay. (Version opført på Théatre du Rond-Point 27, oversat af Lone Bjelke). Uudgivet.
Egebak, Niels. 1963. Den skabende bevidsthed. Studier i den moderne roman. Fredensborg: Arena.
Egri, Lajos. 1960. The Art of Dramatic Writing. New York: Touchstone.
Esslin, Martin. 1987. The Theatre of the Absurd. London: Penguin Books.
Fosse, Jon. 1999a. Nokon kjem til å komme. I Teaterstykke 1. Oslo: Det Norske Samlaget.
Fosse, Jon. 1999b. Gnostiske essay. Oslo: Det Norske Samlaget.
Lehmann, Niels. 1996. Dekonstruktion og dramaturgi. Århus: Aarhus Universitetsforlag.
Lehmann, Niels. 2000. »Tilbudspoetik. Et pragmatisk syn på kunstteoriens nytte«. I Æstetikteori?, red. Morten Kyndrup m.fl. Århus: Aarhus Universitetsforlag.
Lehmann, Niels. In press. ”Stor ironi. Jon Fosse som omvendt romantiker”. I Gunnar Foss (red.) I skriftens lys og salens mørke.
Luhmann, Niklas. 1992. »Hvorfor ‘systemteori’?«. I Autopoiesis. En introduktion til Niklas Luhmanns verden af systemer, red. Jens Christian Jacobsen. Viborg: Forlaget Politisk Revy.
Luhmann, Niklas. 1996. Die neuzeitlichen Wissenschaften und die Phänomenologie. Wien: Picus Verlag Wien.
Lukács, Georg. 1994. Romanens teori. Et historiefilosofisk essay om den store epiks former. Århus: Klim.
Merleau-Ponty, Maurice. 1999. Om sprogets fænomenologi. Udvalgte tekster. København: Gyldendal.
Robbe-Grillet, Alain. 1965. På vej mod en ny roman. Fredensborg: Arena.
Rorty, Richard. 1982. Consequences of Pragmatism. Minneapolis: University of Minnesota Press.
Schlegel, Friedrich.2000. Athenäum-fragmenter og andre skrifter (oversat af Jesper Gulddal). København: Gyldendal.
Szondi, Peter. 1963. Theorie des modernen Dramas (1880-1959). Frankfurt a/M: Suhrkamp.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Det følgende vedrører alle Peripeti-udgivelser fra 2024, nr. 39, og senere:
Peripeti er et Diamond Open Access-tidsskrift, der giver direkte open acces til publiceret indhold ud fra princippet om, at det at gøre forskning frit tilgængelig for offentligheden understøtter en større global udveksling af viden.
Forfattere skal ikke betale for indsendelse, redigering eller offentliggørelse af artikler.
Forfattere, der bidrager til Peripeti, bevarer ophavsretten til deres artikler.
Forfattere accepterer at udgive artikler under en Creative Commons CC-BY-NC 4.0-licens. Vilkårene for denne licens tillader brugere frit at kopiere og videredistribuere materialet i ethvert medie eller format og at tilpasse, transformere og bygge videre på materialet, så længe der gives passende kreditering, et link til licensen gives, og eventuelle ændringer angives. Brugere må ikke dele eller tilpasse materialet til kommercielle formål uden samtykke fra licensgiveren. Brugen af licensen må ikke på nogen måde antyde, at licensgiveren støtter tredjeparten eller dennes brug. Licensen kan ikke tilbagekaldes.
Forfattere opfordres til at lægge deres artikler ud på personlige og/eller institutionelle hjemmesider for at sikre endnu større offentlig adgang efter udgivelsen. Forfattere har ret til at arkivere deres artikler i fondes og offentlige institutioners arkiver, men Peripeti anmoder om, at forfattere bruger et direkte link til den publicerede artikel på tidsskriftets hjemmeside, når det er muligt, da Peripeti som en ikke-kommerciel, offentligt finansieret udgiver er afhængig af niveauet af brugeraktivitet på tidsskriftets hjemmeside.
Vedrørende tidligere udgivelser, indtil 2024, herunder nr. 38:
Ophavsretten deles mellem Peripeti og forfatteren/forfatterne. Tidsskriftet er et open access-tidsskrift, der giver direkte adgang til alt indhold baseret på princippet om, at det at gøre forskning frit tilgængelig for offentligheden understøtter en større global udveksling af viden. Brugere kan frit kopiere og dele materiale i ethvert medie eller format, så længe der gives passende kreditering. Enhver anden brug kræver skriftligt samtykke fra indehaverne af ophavsretten.