Detalje og pan
Abstract
Denne tekst er udarbejdet på baggrund af et oplæg holdt på Internationalt center for semiotik og lingvistik i Urbino i juli 1985 og indenfor rammerne af kollokviet “Fragment/Fragmentaire” ledet af Louis Marin. Den er tidligere udgivet under titlen “L’art de ne pas décrire: Une aporie du détail chez Vermeer” (“Kunsten ikke at beskrive: Detaljens apori hos Vermeer”) i tidsskriftet La Part de l’Œil, nr. 2, 1986, pp. 102-119.
References
Alpers, Svetlana: The Art of Describing: Dutch Art in the Seventeenth Century, London, John Murray, 1983.
Arasse, Daniel: “Lorenzo Lotto dans ses bizarreries: le peintre et l’iconographie” in Lorenzo Lotto: Atti del convegno iternazionale di studi per il V centernario della nascita, Asolo, 1981, pp. 365-382.
Aristoteles: Aristoteles’ forelæsning over fysik, Poul Helms (trans.), Kjøbenhavn, Nyt Nordisk Forlag Arnold Busck, 1951.
Bachelard, Gaston: Essai sur la connaissance approchée, Paris, Vrin, 1927.
Bachelard, Gaston: La formation de l’ésprit scientifique, Paris, Vrin, 1980 (11. udgave).
Barthes, Roland: Det lyse kammer: Bemærkninger om fotografiet, Karen Nicolajsen (trans.), Rævens Sorte Bibliotek, 1983 [1980].
Bataille, Georges: “Masque” in Œvres complètes, bind to, Paris, Gallimard, 1970/79.
Blanchot, Maurice: L’éspace littéraire, Paris, Gallimard, 1959.
Bloch, Ernst: Experimentum Mundi: Frage, Kategorien des Herausbringens, Praxis, Frankfurt am Main, Suhrkamp Verlag, 1975.
Bonne, Jean-Claude: L’art roman de face et de profil: Le tympan de Conques, Paris, Le Sycomore, 1984.
Charcot, Jean-Martin og Richer Paul: Les démoniaques dans l’art, Paris, Macula, 1984 [1887].
Claudel, Paul: L’oeil écoute, Paris, Gallimard, 1964.
Damisch, Hubert: Théorie du nuage: Pour une histoire de la peinture, Paris, Le Seuil, 1972.
Diderot, Denis: Salonerne 1759-1781: Den moderne kunstkritiks fødsel, Kasper Nefer Olsen (trans.), Hellerup, Edition Bløndal, 1997.
Didi-Huberman, Georges: Invention de l’hystérie: Charcot et l’Iconographie photographique de la Salpêtrière, Paris, Macula, 1982.
Didi-Huberman, Georges: La peinture incarnée, Paris, Les Éditions de Minuit, 1985.
Fink, Daniel A.: “Vermeer’s Use of the Camera Obscura: A Comparative Study”, The Art Bulletin, LIII, 1971, pp. 493-505.
Freud, Sigmund: Drømmetydning, Mogens Boisen (trans.), København, Hans Reitzel, 1960 [1900].
Freud, Sigmund: Dora: Brudstykke af en hysterianalyse, Lars Arild (trans.), København, Hans Reitzels Forlag, 1984 (1905).
Freud, Sigmund: “Hysterische Phantasien und ihre Beziehung zur Bisexualität”, i Gesammelte Werke: Chronologisch Geordnet 7, London, Imago Publishing Co. Ltd., 1991 (1908), pp. 191-199. (Tilgængelig online for abonnenter via Det Kongelige Biblioteks hjemmeside: https://pep-web-org.ez.statsbiblioteket.dk:12048/search/document/GW.007.0191A?page=P0192&searchTerms=%5B%7B%22type%22%3A%22title%22%2C%22term%22%3A%22“Hysterische%20Phantasien%20und%20ihre%20Beziehung%20zur%20Bisexualität”%22%7D%5D (tilgået 7. juli 2023).)
Ginzburg, Carlo: Indagni su Piero: Il Battesimo, il cielo di Arezzo, la Flagellazione di Urbino, Torino, Giulio Einaudi editore, 1981.
Heidegger, Martin: Væren og tid, Århus, Klim, 2007 [1927].
Lacan, Jacques: Psykoanalysens fire grundbegreber: Seminar XI (1964), Jacques-Alain Miller (red.), Carin Franzén og René Rasmussen (trans.), Højbjerg, Forlaget Politisk Revy, 2004 [1973].
Mannoni, Octave: “Je sais bien, mais quand même” in Clefs pour l’imaginaire, ou l’Autre scene, Paris, Seuil, 1969.
Panofsky, Erwin: “Ikonografi og ikonologi” in Billedkunst og billedtolkning, Else Mogensen (trans.), København, Nyt Nordisk Forlag Arnold Busck, 1983 [1939].
Panofsky, Erwin: “Titian’s Allegory of Prudence: A Postscript” in Meaning in the Visual Arts, Garden City, New York, Doubleday Anchor Books, 1955.
Proust, Marcel: På sporet af den tabte tid: Fangen, Lars Bonnevie (trans.), København, Multivers, 2018a.
Proust, Marcel: På sporet af den tabte tid: Den genfundne tid, Lars Bonnevie (trans.), København, Multivers, 2018b.
Schapiro, Meyer: “On Some Problems in the Semiotics of Visual Art: Field and Vehicle in Image-Signs” in Semiotica, vol. 1, nr. 3, 1969, pp. 223-242.
Schor, Naomi: “Le détail chez Freud” in Littérature, 1980, pp. 3-14.
Thom, René: “La méthode expérimentale: un mythe des epistémologues (et des savants ?)” in Le Débat, nr. 34, 1985, pp. 11-20.
Vasari, Giorgio: Le vite de’ più eccelenti pittori, scultori ed architettori, bind 7, G. Milanesi (ed.), Firenze, Sansoni, 1981 [1550].
Wheelock, Jr., Arthur K.: Perspective, Optics and Delft Artists around 1650, New York, Garland Publishing, 1977.