Passepartout https://tidsskrift.dk/passepartout da-DK redaktion@passepartout.co (Sarah Helene Jørgensen) redaktion@passepartout.co (Passepartout) Fri, 09 Aug 2024 18:23:41 +0200 OJS 3.3.0.13 http://blogs.law.harvard.edu/tech/rss 60 Kunsthistoriens krise og polykrisen, eller: hvorhen kunsthistorie? https://tidsskrift.dk/passepartout/article/view/148074 <p>Hvis <em>Den nye kunsthistorie</em> i 1970’erne så tilbage på og sammenlignede sig med kunsthistoriske analyser og praksisser i mellemkrigstiden, der på forskellig vis var rundet af periodens voldsomme politiske konflikter og nærheden af en revolutionær proletarisk offensiv, hvad ser vi så, hvis vi sammenligner situationen for den kunsthistoriske disciplin i dag med 1970’erne? Som i 1970’erne er samtiden kendetegnet ved kriser, der på forskellig vis stiller spørgsmålstegn ved overleverede måde at praktisere kunsthistorie på, men forbindelsen mellem den kunsthistoriske analyse og andre politiske kampe giver ikke længere sig selv.</p> Mikkel Bolt Copyright (c) 2024 Passepartout https://tidsskrift.dk/passepartout/article/view/148074 Fri, 09 Aug 2024 00:00:00 +0200 Brev til en japansk ven https://tidsskrift.dk/passepartout/article/view/150208 <p>Denne tekst rummer to dele: Først oversætterens introduktion til Jacques Derridas “Brev til en japansk ven”, dets historie og relevans for kunstfagene, og derefter selve oversættelsen af Derridas tekst, hvori han forklarer betydningerne og overvejelserne bag ordet ’dekonstruktion’, sådan som han forstod og anvendte det. Derridas tekst indeholder to fodnoter, mens oversætteren har forsynet introduktionen og oversættelsen med en række opklarende slutnoter.</p> Jacques Derrida; Frederik-Emil Friis Jakobsen Copyright (c) 2024 Passepartout https://tidsskrift.dk/passepartout/article/view/150208 Tue, 15 Oct 2024 00:00:00 +0200 Uskarphed https://tidsskrift.dk/passepartout/article/view/150209 <p>Teksten forsøger – ved hjælp af begreber hentet fra Laura U. Marks og Gilles Deleuze &amp; Félix Guattari – at belyse den virkningskvalitet, som kunstneres brug af uskarphed som stilistisk virkemiddel har.</p> Peter Brix Søndergaard Copyright (c) 2024 Passepartout https://tidsskrift.dk/passepartout/article/view/150209 Tue, 15 Oct 2024 00:00:00 +0200