Meddelelser

Call for papers: Passepartout #46: Hud

2024-04-05

Redigeret af Edward Alan Payne, Laura Katrine Skinnebach og Gry Lind Merrild Hansen

Huden er fuld af modsætninger. Den er et sted for skabelse og destruktion, transformation og regenerering. Huden er på den ene side kroppens største organ der beskytter de indre organer fra ydre angreb. Den fungerer som et skjold mod skadelige mikroorganismer og kemikalier, regulerer vores kropstemperatur, og holder samtidig på kroppens livsvigtige væsker. Huden er en modstandsdygtig membran der kan reparere og forny sig kontinuerligt ved at udskifte gamle celler og danne nye. Men på den anden side er huden også sårbar. Den er porøs og kan angribes og nedbrydes af sygdom, mikrober og bakterier. Den er blød og tynd og kan let gennembores, skæres, brydes, flås, brændes og arres. Den kan blive hård, tørre ud, rynke, skælle, få vorter, bumser og blærer.

Læs mere om Call for papers: Passepartout #46: Hud

Nyeste nummer

Årg. 26 Nr. 44 (2024): Blod
					Se Årg. 26 Nr. 44 (2024): Blod

I kunst og visuel kultur indgår blod på mangfoldige måder: nogle gange repræsenteret i manuskripter, malerier, fotografi eller film, andre gange i al sin kropslige materialitet og nærvær i relikvier, performanceværker, menstruationskunst eller biokunst.

I dette nummer af Passepartout udforskes en bred vifte af værker på tværs af tid og medier. De 10 bidrag undersøger det farlige blod, det kønnede blod, det seksualiserede blod, det ritualiserede blod, det animerende blod, det repræsenterede blod, videnskabelige forståelser af blod samt blodet som grænsegænger. Tilsammen giver temanummerets bidrag et indblik i blodets betydning på tværs af tid og rum: blodets antropologi, dets materielle, kulturelle og historiske betydning som livs- og kulturbærende substans.

Publiceret: 2024-05-31

Hele nummeret

Se alle numre