Matematik og løfteperspektiver - Et forskningsprojekt med udgangspunkt i lærernes didaktiske valg
PDF

Citation/Eksport

Mathiasen, H., & Jessen, C. S. (2017). Matematik og løfteperspektiver - Et forskningsprojekt med udgangspunkt i lærernes didaktiske valg. MONA - Matematik- Og Naturfagsdidaktik, (2). Hentet fra https://tidsskrift.dk/mona/article/view/36663

Resumé

Forskningsrapporter, Matematikudredningen, Forligsteksten om gymnasiereformen, Matematikkommissionen og Undervisningsministeriets statistikker fortæller om et fag med mange udfordringer. Undervisningsministeriet finansierede forskningsprojektet Elevforudsætninger og faglig progression, 2015‑2016, i forbindelse med indsatsen om gymnasiernes løfteevne og elevernes socioøkonomiske baggrund. Resultatet af undersøgelsen viser bl.a. at skolernes gennemgående svar på problemer med at løfte elevernes matematiske niveau hverken er nyt indhold eller nye arbejdsformer, men primært niveaudeling efter faglige forudsætninger. Forskningsprojektet inviterer til fortsat diskussion og konkrete kompetenceudviklingstiltag hvad angår lærernes didaktiske kompetence, herunder indsigt i forskellige matematiklæringsteorier og brug af viden om den enkelte elevs matematikfaglige forudsætninger i forbindelse med den faglige progressionsindsats.

PDF