Kontaktperson for abonnementer E-mail: mona@ind.ku.dk For nærmere om abonnement på MONA gå til http://www.ind.ku.dk/mona/abonnement
Nr. 4 (2014)
Artikler

Efter-/videreuddannelseseventyret – for matematiklærere

Publiceret 2014-12-10

Citation/Eksport

Albrechtsen, T. R., & Jensen, M. E. (2014). Efter-/videreuddannelseseventyret – for matematiklærere. MONA - Matematik- Og Naturfagsdidaktik, (4). Hentet fra https://tidsskrift.dk/mona/article/view/36279

Resumé

Artiklen analyserer med udgangspunkt i en teoretisk model af Lipowsky (2011) og et fokusgruppeinterview med matematiklærere den kompleksitet der kan være i forbindelse med at tage en efter-/ videreuddannelse (EVU). Der argumenteres for at EVU’er ligesom et eventyr ofte har en hjemme-ude-hjemme-struktur. Det undersøges hvordan lærerne “kommer ud” på den ene side, og hvad de “bringer med sig hjem” på den anden side. Artiklen rejser spørgsmålet om hvordan man overfører det man har lært på EVU, til det man gør i undervisningen og i samarbejdet med kollegerne. Interviewet indikerer at der er nogle uløste problemer i denne overgang såsom mulighederne for vidensdeling “derhjemme”. The paper analyzes the complexity associated with professional development programs for in-service math teachers based on a theoretical model by Lipowsky (2011) and a focus group interview. It is argued, that formal professional development often has a structure like an adventurous fairy tale. We describe how the teachers are “going out on an adventure” on the one hand, and what they “bring home” on the other hand. The paper raises the question about the transfer of what is learned in the professional development program to what is actually done in the classroom and in the collaboration with colleagues. The interview indicates that there are some unresolved issues in this transition such as the possibilities of knowledge sharing “at home”.