Interessebegrebet i ROSEundersøgelsen
PDF

Citation/Eksport

Albrechtsen, T. R. (2009). Interessebegrebet i ROSEundersøgelsen. MONA - Matematik- Og Naturfagsdidaktik, (3). Hentet fra https://tidsskrift.dk/mona/article/view/36227

Resumé

Formålet med artiklen er at analysere og diskutere interessebegrebet som det præsenteresi ROSE-undersøgelsen. Der argumenteres for at selv om interessebegrebet synes at være helt centralt i ROSE, så gives der i undersøgelsen ingen entydig definition af begrebet, og de forskellige forskere derdeltager i projektet, bygger heller ikke på en fælles interesseteori selv om sådanne teorier findes. Artiklens påstand er at konsekvensen af ikke at definere interessebegrebet tydeligt og den mangelfulde inddragelse af anden aktuel interesseforskning gør det tvivlsomt hvorvidt man kan bruge undersøgelsensresultater som grundlag for at gøre naturfags- og teknologiundervisningen mere interessant for eleverne. The purpose of the article is to analyze and discuss the concept of interest as it is presented in the ROSE study. It is argued that even if the concept of interest seems to be central in the ROSE study, it is not defined clearly and the different researchers participating in the project are not building on a shared theory of interest, though such theories exist. It is a claim in the article that the consequence of not defining the concept properly and the missing inclusion of other current research in interest makes it doubtful in what kind of way the results of the study can be used as a basis for making science and technology education more interesting for the students.
PDF