Skoleudvikling, synergi og meningsskabelse
Forside MONA 24 1

Versioner

PDF

Nøgleord

lærerudvikling
SNL
NAFA
naturfagsundervisning

Citation/Eksport

Thyssen, M. R., Madsen, C. D., & Nielsen, B. L. (2024). Skoleudvikling, synergi og meningsskabelse: – hvordan bygges videre på tidligere naturfagsprojekter?. MONA - Matematik- Og Naturfagsdidaktik, (1), 20. https://doi.org/10.7146/mona.vi1.143760

Resumé

Abstract: Formålet med denne artikel er at undersøge hvad der har været afgørende for lærernes udbytte af et kompetenceudviklingsforløb og for deres motivation for fortsat udvikling. I artiklen præsenteres en analyse af data fra udviklingsforløbet Stærke Naturfaglige Læringsfællesskaber (SNL) sammen med interviewdata fra en case-skole der indgår i fortsat skoleudvikling i Naturfagsakademiet (NAFA). Det diskuteres hvordan de afledte effekter fra SNL og ind i NAFA kan forstås i relation til forskellige systemiske niveauer. Resultater præsenteres i en tematisk analyse under fem overskrifter:
Meningsfuldhed i daglig praksis, Forankring gennem naturfaglig kultur, Mening for eleverne stimulerer lærerne til fortsat udvikling, Eksplicit understøttelse af afledte effekter – også organisatorisk og Agency-understøttende facilitering.

https://doi.org/10.7146/mona.vi1.143760
PDF

Referencer

Bandura, A., & Wessels, S. (1994). Self-efficacy (Vol. 4, pp. 71‑81). na.

Braun, V., Clarke, V., Hayfield, N. & Terry G. (2018). Thematic Analysis. I: P. Liamputtong (red.), Handbook of Research Methods in Health Social Sciences (s. 843‑860). Springer.

Bronfenbrenner, U. (1979). The Ecology of Human Development. Harvard University Press.

Bærenholdt, J. & Hald, M. (red.) (2020). Udeskole i teori og praksis. Dafolo.

Calvert, L. (2016). Moving from Compliance to Agency: What Teachers Need to Make Professional Learning Work. Learning Forward & NCTAF.

Ellebæk, J.J. & Evans, B. (2005). Support af nye natur/teknik-lærere. MONA, 2005(2), 40‑55. https://tidsskrift.dk/mona/article/view/36446

Flyvbjerg, B. (2006). Five Misunderstandings about Case-Study Research. Qualitative Inquiry, 12(2), 219‑245. https://doi.org/10.1177/1077800405284363

Fox, A. & Poultney, V. (2020). Professional Learning Communities and Teacher Enquiry. Critical Publishing.

Geertz, C. (2008). The Interpretation of Cultures. Basic Books.

Hald, M. (2018). Transfer mellem ude og inde – hvorfor og hvordan? UCN Perspektiv, 2018(3), 6‑13. https://doi.org/10.17896/UCN.perspektiv.n3.278

Harris, A., Jones, M. & Huffman, J.B. (red.) (2018). Teachers Leading Educational Reform: The Power of Professional Learning Communities. Routledge.

Hartmeyer, R. & Præstholm, S. (2021). Børns naturdannelse. Naturen i barnet – barnet i naturen. Institut for Geovidenskab og Naturforvaltning, Københavns Universitet.

Læssøe, J. (2009). Den sundhedsfremmende mediator – roller, tilhørsforhold og dilemmaer. I: M. Carlsson, V. Simovska & B.B. Jensen (red.), Sundhedspædagogik og sundhedsfremme – teori, forskning og praksis (s. 247‑262). Aarhus Universitetsforlag.

Mogensen, A., Nielsen, B.L. & Sillasen, M. (2015). Processer der forandrer – fagteamsamarbejde efter QUEST-modellen. MONA, 2015(1), 24‑48. https://tidsskrift.dk/mona/article/view/36294

Nielsen, B.L. (2021). Læreres kompetenceudvikling gennem kollegialt samarbejde i team og netværk. I: H. Duch (red.), Professionelle læringssamarbejder (s. 131‑142). Dafolo.

Nielsen, B.L. & Godsk, M. (2023). Digitale kompetencer og online kompetenceudvikling for undervisere på byggeriets videregående uddannelser. Tidsskriftet Læring og Medier (LOM), 15(27), 21. https://doi.org/10.7146/lom.v15i27.134105

Nielsen, B.L. & Krogh, L.B. (2017). Professionel udvikling for naturfagslærere – tematiseret med data fra KiU og QUEST. MONA, 2017(4), 19‑38. https://tidsskrift.dk/mona/article/view/100718

Pfitzner-Eden, F. (2016). Why do I feel more confident? Bandura’s sources predict preservice teachers’ latent changes in teacher self-efficacy. Frontiers in psychology, 7, 1486.

Sølberg, J. (2006). Den lokale naturfaglige kultur – et fokus for udvikling. MONA, 2006(1), 7‑22. https://tidsskrift.dk/mona/article/view/36454

Sølberg, J. (2022). Oplagte udfordringer ved professionel udvikling i grundskolen. Webinar, 30.11.22, Center of Excellence in Science Education (CESE), NAFA. https://www.sdu.dk/da/forskning/stem/nyheder/nise_webinar_arkiv

Rambøll (2018). Statusnotat – evaluering og følgeforskning. Indførelse af den ny fælles prøve i fysik/kemi, biologi og geografi – prøvens betydning for undervisningens form og indhold. Rambøll.

Rambøll (2022). Evaluering af Stærke Naturfaglige Læringsfællesskaber. Rambøll.

Wenger-Trayner, E., Fenton-O’Creevy, M., Hutchinson, S., Kubiak, C. & Wenger-Trayner, B. (2015). Learning in Landscapes of Practice: Boundaries, Identity, and Knowledgeability in Practice- Based Learning. Routledge.

Wenger-Trayner, E. & Wenger-Trayner, B. (2020). Learning to Make a Difference. Cambridge University Press.