Kontaktperson for abonnementer E-mail: mona@ind.ku.dk For nærmere om abonnement på MONA gå til http://www.ind.ku.dk/mona/abonnement
Spring til hovednavigations-menu Spring til hovedindhold Spring til bundtekst

Artikler

Nr. 2 (2005)

Support af nye natur/teknik-lærere

  • Jens Jacob Ellebæk
  • Bob Evans
Fremsendt
december 1, 2016
Publiceret
2006-02-01

Resumé

Artiklen fremlægger et forslag til en model for fremtidige tiltag til støtte af nyuddannede danske natur/teknik-lærere med henblik på at øge deres udviklingsparathed og sandsynligheden for deres fastholdelse i lærerprofessionen. Modellen kombinerer resultater fra danske forsknings- og udviklingsprojekter og introducerer tre nye begreber (support, innovativ lærer, self-effi cacy) i den danske naturfagsdidaktiske diskurs i forhold til nyuddannede natur/teknik-læreres fastholdelse og udvikling. Der påvises en sammenhæng mellem support fra skolens undervisningsmiljø og natur/teknik-læreres tiltro til egen formåen og gennemslagskraft i en specifik sammenhæng. Det beskrives hvordan support i et dansk udviklingsprojekt har vist sig givtigt for både nye lærere og CVU-undervisere. Øget opmærksomhed på support fra skolernes side og måske også en direkte support fra CVU’erne bliver her anført som potentielt nyttigt for nyuddannede natur/teknik-lærere.