Tema 2: Om at bygge Den Digitale Læringsbro
DOI:
https://doi.org/10.7146/lom.v5i9.6131Keywords:
e-læring, blended learning, brugerdrevet innovation, vekseluddannelse, virtuelle læringsrum, Podio, Firefelt-modellen, uformel læring, koblede kontekster, underviserrolleAbstract
Med udgangspunkt i et forsøg med at udvikle et virtuelt læringsrum til brug i en erhvervsuddannelse trækker denne artikel fire iagttagelser frem, hvis betydning rækker ud over projektets snævre kontekst. For det første introduceres og illustreres med et praktisk eksempel en metode til at udvikle undervisningsdesigns ved hjælp af brugerdrevet innovation (Firefelt-modellen). For det andet vises, hvordan formel, uformel og ikke-formel læring kan kombineres i læringsrummet, samt hvad dette betyder for den lærendes meningsdannelse og myndiggørelse i uddannelsessammenhængen. For det tredje diskuteres, hvordan et blended learning miljø kan bidrage til at skabe koblingspunkter mellem forskellige læringskontekster, samt hvordan disse kan berige de involverede parter, her uddannelsesinstitution og praktikvirksomhed. For det fjerde diskuteres lærerens nye rolle som medaktør, sammen med elever og praktikvirksomheder, i et lærende fællesskab med det formål at frembringe nye undervisningsformer. Artiklen rundes af med nogle generelle betragtninger over, hvilke pædagogiske bidrag til uddannelsestænkningen, projektet har bidraget med.
Downloads
Downloads
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Articles published in the Journal of Learning and Media are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported Licens.
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication; simultaneously articles are licensend under the Creative Commons Attribution license: Attribution-NonCommercial-NoDerviatives (by-nc-nd). Read about this license at https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/
---
At LOM.dk, you will also find articles from the discontinued Journal for the Continuing and Further Education of the Danish Universities (UNEV). Note that special rules apply to UNEV articles:
It is the authors and any other copyright holder who have the copyright of articles published under the auspices of UNEV, and access to the articles is contingent on users acknowledging and complying with the associated legal guidelines:
- Users may download and print one copy of any UNEV publication for private studies or research.
- The redistribution of articles or the use of these for revenue-funded activities or commercial purposes are not allowed.
- It is not allowed to distribute the URLs of UNEV articles.