Digital forskningsformidling - kommunikative potentialer ved at anvende Web 2.0 til videnskonst
DOI:
https://doi.org/10.7146/lom.v1i1.3804Keywords:
forskningskommunikation, kommunikation, formidlingAbstract
En kortlægning af dansk forskningsformidling (Burchardt 2007) viser, at traditionelle publikationskanaler som trykte tidsskrifter dominerer forskningsformidlingen, mens digital forskningsformidling endnu ikke er udbredt. Digitale tidsskrifter er ofte online udgaver af trykte tidsskrifter og udkommer som disse ofte i samlede udgaver ("volumes"). Kun enkelte tidsskrifter findes i rene digitale udgaver og endnu færre benytter sig af løbende udgivelser af enkeltartikler. Det ses tydeligt, at den digitale forskningsformidling primært finder sted gennem digitale tidsskrifter, der remedierer (Bolter & Grusin 1999) trykte tidsskrifter.
Parallelt med eller i forlængelse af remedieringen dukker der imidlertid en række nye kommunikationsformer op på nettet. Weblogs, wikier, podcats og sociale netværk giver nye muligheder for forskningsformidling. Artiklen forsøger at skabe et overblik over de nye kommunikations- og formidlingsmuligheder, der eksisterer i nye digitale medier (Finnemann 2005), ofte kaldet Web 2.0. Det centrale spørgsmål er: Hvordan kan man formidle forskning gennem digitale medier?
Artiklen er et indledende studie i et større projekt om potentialerne i digital forskningsformidling i relation til tre målgrupper: andre forskere, virksomheder/organisationer og offentligheden. Fokus for projektet er bevægelsen fra monologiske til dialogiske medier. Kan nye kommunikationsformer i forskningsformidlingen bevæge sig ud over envejs-kommunikation og i stedet fostre dialog - herunder styrke diskussion, udveksling og samarbejde mellem forskere indbyrdes, mellem forskere og projektpartnere og i forhold til den brede offentlighed?
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Articles published in the Journal of Learning and Media are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported Licens.
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication; simultaneously articles are licensend under the Creative Commons Attribution license: Attribution-NonCommercial-NoDerviatives (by-nc-nd). Read about this license at https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/
---
At LOM.dk, you will also find articles from the discontinued Journal for the Continuing and Further Education of the Danish Universities (UNEV). Note that special rules apply to UNEV articles:
It is the authors and any other copyright holder who have the copyright of articles published under the auspices of UNEV, and access to the articles is contingent on users acknowledging and complying with the associated legal guidelines:
- Users may download and print one copy of any UNEV publication for private studies or research.
- The redistribution of articles or the use of these for revenue-funded activities or commercial purposes are not allowed.
- It is not allowed to distribute the URLs of UNEV articles.