Digital portfolio og peer to peer feedback - skaber transfer og engagerede studerende
DOI:
https://doi.org/10.7146/lom.v10i17.26342Keywords:
digital portfolio, peer to peer feedback, alignment, skriftlighed, Learning Management SystemAbstract
På Bioanalytikeruddannelsen på Professionshøjskolen Metropol har vi på ti-ugers modulet ”Molekylærbiologiske og genetiske analyser”, udviklet en digital portfolio som didaktisk redskab. Portfolien er blevet afprøvet på fire forløb, og har været med til at skabe større engagement blandt de studerende og øget transfer mellem teori og praksis. Artiklen tager afsæt i erfaringerne fra udvikling, anvendelse og evaluering af den digitale portfolio og peer to peer feedback. Portfolien er digital og tilknyttet Metropols Learning Management System. De studerende uploader individuelt ugentligt deres arbejde tilknyttet ugens fokusområde. En gang om ugen giver de studerende hinanden peerfeedback på ugens arbejde. Anvendelsen af portfolien har øget de studerendes kompetencer til at give og anvende peerfeedback. De studerende angiver, at de opnår en høj grad af læring i forbindelse med arbejdet med portfolien, bl.a. fordi de oplever, at det forpligter, at de skal dele portfolien og feedbacken med en medstuderende. Desuden oplever vi som undervisere, at de studerendes faglige niveau er blevet væsentligt forøget blandt de studerende, der aktivt har benyttet portfolien i samspil med feedback.Downloads
References
Andre, Dr. K. & Heartfield, Dr. M. (2007). Professional Portfolios Evidence of Competency for Nurses and Midwifes. Elsevier Australia.
Barrett, H. C. (2011). Balancing the Two Faces of ePortfolios, British Columbia Ministry of Education, Innovations in Education, 2nd Edition. Retrieved April 27, 2017 from http://electronicportfolios.org/balance/Balancing2.htm.
Biggs, J. & Tang. C. (2007). Teaching for Quality Learning at University. 3. udg. Open University Press.
Cook-Sather, A., Bovill, C. & Felten P. (2014). Engaging Students as Partners in Learning and Teaching – A Guide for Faculty. Jossey-Bass A Wiley Brand, United States of America.
Danske professionshøjskoler (2016). Feedback i undervisningen på professionshøjskolerne, Idékatalog om feedback udarbejdet af de studerendes faglige organisationer, (LL, SLS, SDS og PLS) Dansk Magisterforening, Dansk Sygeplejeråd og Danske Professionshøjskoler. Retrieved April 27, 2017 from http://danskeprofessionshøjskoler.dk/wp-content/uploads/2017/04/Feedback-i-undervisningen_2017_V7.pdf.
Dysthe, O. & Engelsen, K. S. (red.) (2005). Mapper som pædagogisk redskab. Forlaget Klim.
Hattie, J. & Timperley, H. (2007). The Power of Feedback, Review of Educational Research. 77, 81-112, DOI: 10.3102/003465430298487.
Hattie, J. & Yates, G. C. R (2014). Synlig læring og læringens anatomi. Dafolo.
Illeris, K. (2006). Læring. Roskilde Universitetsforlag.
Jæger, K. & Jensen, A. A. (2008). Et organisatorisk perspektiv på portfolio, Lund, B. (red.) Portfolio i et lærings og uddannelsesperspektiv. Aalborg Universitetsforlag.
Lorenzen, H. & Thomasen, I. N. (2017). Facilitering af selvstudiet i problembaseret læring – et læringsdesign for asynkron kommunikation, Læring & Medier, 16.
Lund, B. (2008). Læringsteoretiske begrundelser for portfolien som pædagogisk redskab i en skandinavisk tradition, Lund, B. (red.) Portfolio i et lærings og uddannelsesperspektiv. Aalborg Universitetsforlag.
Mezirow, J. (2012). Hvordan kritisk refleksion fører til transformativ læring. Illeris, K. (red.) 49 tekster om læring. Samfundslitteratur.
Nielsen, P. B. & Månsson, C. (2011). Transfer –hvilke faktorer sikrer hensigtsmæssig overførsel og anvendelse af viden, Danske Bioanalytikere. 11, 24-28.
Professionshøjskolen Metropol (2014). Strategi 2020, Retrieved May 5, 2017 from https://www.phmetropol.dk/om+metropol/strategier.
Studieordning for Professionsbachelor i Biomedicinsk Laboratorieanalyse (2009). Retrieved June 2017 from https://www.phmetropol.dk/uddannelser/bioanalytiker/uddannelsen/studieordning.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Articles published in the Journal of Learning and Media are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported Licens.
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication; simultaneously articles are licensend under the Creative Commons Attribution license: Attribution-NonCommercial-NoDerviatives (by-nc-nd). Read about this license at https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/
---
At LOM.dk, you will also find articles from the discontinued Journal for the Continuing and Further Education of the Danish Universities (UNEV). Note that special rules apply to UNEV articles:
It is the authors and any other copyright holder who have the copyright of articles published under the auspices of UNEV, and access to the articles is contingent on users acknowledging and complying with the associated legal guidelines:
- Users may download and print one copy of any UNEV publication for private studies or research.
- The redistribution of articles or the use of these for revenue-funded activities or commercial purposes are not allowed.
- It is not allowed to distribute the URLs of UNEV articles.