Portfolio – et lærings- og evalueringsredskab i Diplomuddannelsen i erhvervspædagogik
DOI:
https://doi.org/10.7146/lom.v10i17.25297Keywords:
Voksenundervisnining, Portfolio, DiplomdidaktikAbstract
Denne artikel vil tage udgangspunkt i portfolio som læring- og evalueringsredskab i Diplomuddannelsen i Erhvervspædagogik, på valgmodulet ”Digitale teknologier i de erhvervsrettede uddannelser”. Artiklen vil undersøge, hvordan portfolioen kan understøtte de studerendes læring og refleksion, samt argumentere for, hvordan portfolioen kan fungere som evalueringsredskab – både formativt og summativt.
Med udgangspunkt i konkrete erfaringer fra Diplomuddannelsen i Erhvervspædagogik, hvor portfolio er en del af eksamensformen, vil artiklen præsentere, analysere og diskutere hvilke anvendelsesmuligheder portfolioen har haft i undervisningen og i de studerendes læreproces. Artiklen tager også fat på blogteknologiens mulighed for at understøtte portfolioformen, samt som platform for underviserfeedback og peer-respons.
Artiklen peger afslutningsvis på, hvordan man som underviser kan arbejde didaktisk med stilladsering af de lærendes arbejde med portfolio.
Downloads
References
Damlund, Vibeke. (2009). Læreprocesser og voksenundervisning. In: Rander, Henrik, Boysen, Lis og Goldbech, Ole: En moderne voksendidaktik (s. 37-45). Alinea.
Danmarks Evalueringsinstitut. (2015). Nye krav til pædagogiske kompetencer. Hentet d. 27/1 2017 fra https://www.eva.dk/projekter/2013/undersogelse-af-loft-af-den-grundlaeggende-paedagogiske-kompetence-til-diplomniveau/download-hovedrapporten/nye-krav-til-de-paedagogiske-kompetencer/download.
Dohn, Nina Bonderup. (2010). Wikis og blog i undervisningen - teoretiske perspektiver og praktiske erfaringer. In: Tidsskriftet Læring og Medier (LOM), nr. 4, 2010, Aarhus Universitet.
Duch, Henriette og Rasmussen, Palle. (2016). Ind i rammen: beslutningsprocessen om at omlægge erhvervsskolernes pædagogikum til en diplomuddannelse. In: Praktiske Grunde (s. 37-56). Tidsskrift for kultur- og samfundsvidenskab, Nr. 1-2, 2016, Hexis. Hentet d. 28/1 2017 fra http://praktiskegrunde.dk/praktiskegrunde(2016-1+2e)duch-rasmussen.pdf.
Dysthe, Olga og Engelsen, Knut Steinar (red.). (2005). Mapper som pædagogisk redskab - Perspektiver og Erfaringer, Forlaget Klim.
Ellmin, Roger. (2001). Portfoliomodellen. En måde at lære og tænke på, København: Gyldendal.
Gynther, Karsten (red.). (2010). Didaktik 2.0. Akademisk Forlag.
Illeris, Knud. (2006). Læring. Samfundslitteratur.
Krogh, Ellen. (2007). En ekstra chance. Portfolioevaluering i dansk, Gymnasiepædagogik 60, Syddansk Universitetsforlag. Hentet 27/1 2017 fra http://www.sdu.dk/~/media/5E50DE610AA74380AA6DF24E5C8A7E08.ashx.
Krogh, Ellen og Jensen, Mi’janne Juul. (2008). Portfolioevaluering og portfoliodidaktik, Dansklærerforeningens Forlag.
Lund, Birthe. (2008). Indledning og Læringsteoretiske begrundelser for portfolioen som pædagogisk redskab i en skandinavisk tradition. In: Lund, Birthe (red): Portfolio i et lærings- og uddannelsesperspektiv (s. 5-10 og 11-36). Aalborg Universitetsforlag.
Lund, Birthe. (2003). Elektronisk portfolio i et læringsteoretisk og uddannelsespolitisk perspektiv, In: Mathiasen, Helle (red.) 2003: IT og læringsperspektiver (s. 98-123). Alinea.
Professionshøjskolerne. (2016) Studieordning, Diplomuddannelse i Erhvervspædagogik. Hentet 23/1 2017 fra http://www.via.dk/-%20/media/VOK/2ca076ac3d2d950d4817c4bcbdda69a296b21aa0d5fb d76c19a3d3ee152d7ae7.pdf.
Qvortrup, Ane. (2010). Den paradoksale undervisningskommunikation. Syddansk Universitet. Hentet 23/1 2017 fra http://www.sdu.dk/-/media/files/forskning/phd/phd_hum/afhandlinger/2011/ane+qvortrup.pdf.
Qvortrup, Ane. (2013). Portfolioen i slipstrømmen af et nyt evalueringsparadigme. In: Cepra-striben, Tidsskrift for Evaluering i Praksis, nr. 15, (s. 24-33).
Selander, Staffan og Gynther Kress. (2012). Læringsdesign - i et multimodalt perspektiv. Frydenlund.
Tanggaard, Lene. (2016). Refleksiv praksislæring. Hentet d. 30/1 2017 https://www.youtube.com/watch?v=nxMtkRmURPg&list=PLor6mwA17 BOaISwoKKFZenoJc_Az__t2V. Offentliggjort den 15. december 2016.
Ulriksen, Lars. (2016). Hvordan skal de studerende evalueres? In: Ulriksen, Lars. God undervisning på de videregående uddannelser (s.187-230). Frydenlund.
Undervisningsministeriet. (2010a). Bekendtgørelse om erhvervsuddannelser. Hentet d. 21/1 2017 fra https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=134929#K3.
Undervisningsministeriet. (2010b). Informationsbrev om den pædagogiske diplomuddannelse i erhvervspædagogik, København: Undervisningsministeriet, Afdelingen for erhvervsfaglige uddannelser. Hentet d. 21/1 fra http://www.hl.dk/sites/default/files/documents/uddannelse/Orienterin gsbrev_om_PD_1_fra_UVM.pdf.
Undervisningsministeriet. (2015). Strategi for den digitale erhvervsuddannelse. Hentet d. 25/1 2017 fra http://www.emu.dk/sites/default/files/Strategi%20for%20den%20digit ale%20erhvervsuddannelse%20marts%202015.pdf.
Wang, Q.Y., & Woo, H.L. (2008). The affordances of weblogs and discussion forums for learning: A comparative analysis (s. 34-38). Educational Technology, 48(5).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Articles published in the Journal of Learning and Media are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported Licens.
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication; simultaneously articles are licensend under the Creative Commons Attribution license: Attribution-NonCommercial-NoDerviatives (by-nc-nd). Read about this license at https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/
---
At LOM.dk, you will also find articles from the discontinued Journal for the Continuing and Further Education of the Danish Universities (UNEV). Note that special rules apply to UNEV articles:
It is the authors and any other copyright holder who have the copyright of articles published under the auspices of UNEV, and access to the articles is contingent on users acknowledging and complying with the associated legal guidelines:
- Users may download and print one copy of any UNEV publication for private studies or research.
- The redistribution of articles or the use of these for revenue-funded activities or commercial purposes are not allowed.
- It is not allowed to distribute the URLs of UNEV articles.