Når design af færdighedstræning er udgangspunkt for design af et færdighedslaboratorium i klinisk biomekanik
DOI:
https://doi.org/10.7146/lom.v7i12.17289Keywords:
færdighedstræning, videopodcasts, FAIR, Active teaching and learning, peer feedback, feedback, laboratoriedesign,Abstract
På uddannelsen i klinisk biomekanik er færdighedstræning en betydelig del af undervisningen. Det er vigtigt, at læringsprincipper med aktiverende undervisning og feedback i undervisningen prioriteres højt, da det fremmer de studerendes læring.
Artiklen beskriver, hvorledes vi med udgangspunkt i de studerendes læringssituation designer inddragelse af video i undervisning og feedback. Videomediet skal bruges direkte i og som forberedelse til undervisningen samt til hjemmeopgaver. Formidling af optagelserne skal kunne ske både mellem underviser og studerende og mellem studerende indbyrdes. Videooptagelserne gøres til genstand for direkte feedback til studerende. De er også udgangspunkt for peer feedback mellem studerende både i og udenfor den planlagte undervisning.
IT-design og undervisnings- og studieprocesser skal tilgodese både den pædagogiske strategi på det sundhedsvidenskabelige fakultet og SDU’s bærende principper for god undervisning. Vi har arbejdet ud fra en tilgang, hvor laboratoriet først designes, efter at de ønskede læringsscenarier var beskrevet. Dette sikrer at IT-udstyr og opsætning tilgodeser netop de ønskede undervisningsscenarier. Artiklen fokuserer på - under inddragelse af eksisterende viden - at sammenholde de pædagogiske og undervisningsteknologiske muligheder i forbindelse med udarbejdelse af lokalets design.
Downloads
Downloads
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Articles published in the Journal of Learning and Media are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported Licens.
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication; simultaneously articles are licensend under the Creative Commons Attribution license: Attribution-NonCommercial-NoDerviatives (by-nc-nd). Read about this license at https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/
---
At LOM.dk, you will also find articles from the discontinued Journal for the Continuing and Further Education of the Danish Universities (UNEV). Note that special rules apply to UNEV articles:
It is the authors and any other copyright holder who have the copyright of articles published under the auspices of UNEV, and access to the articles is contingent on users acknowledging and complying with the associated legal guidelines:
- Users may download and print one copy of any UNEV publication for private studies or research.
- The redistribution of articles or the use of these for revenue-funded activities or commercial purposes are not allowed.
- It is not allowed to distribute the URLs of UNEV articles.