Når design af færdighedstræning er udgangspunkt for design af et færdighedslaboratorium i klinisk biomekanik

Authors

  • Cita Nørgård SDU, Syddank Universitet
  • Henrik Hein Lauridsen Syddansk Universitet
  • Søren Bech University College Lillebælt

DOI:

https://doi.org/10.7146/lom.v7i12.17289

Keywords:

færdighedstræning, videopodcasts, FAIR, Active teaching and learning, peer feedback, feedback, laboratoriedesign,

Abstract

På uddannelsen i klinisk biomekanik er færdighedstræning en betydelig del af undervisningen. Det er vigtigt, at læringsprincipper med aktiverende undervisning og feedback i undervisningen prioriteres højt, da det fremmer de studerendes læring.

Artiklen beskriver, hvorledes vi med udgangspunkt i de studerendes læringssituation designer inddragelse af video i undervisning og feedback. Videomediet skal bruges direkte i og som forberedelse til undervisningen samt til hjemmeopgaver. Formidling af optagelserne skal kunne ske både mellem underviser og studerende og mellem studerende indbyrdes. Videooptagelserne gøres til genstand for direkte feedback til studerende. De er også udgangspunkt for peer feedback mellem studerende både i og udenfor den planlagte undervisning.

IT-design og undervisnings- og studieprocesser skal tilgodese både den pædagogiske strategi på det sundhedsvidenskabelige fakultet og SDU’s bærende principper for god undervisning. Vi har arbejdet ud fra en tilgang, hvor laboratoriet først designes, efter at de ønskede læringsscenarier var beskrevet. Dette sikrer at IT-udstyr og opsætning tilgodeser netop de ønskede undervisningsscenarier. Artiklen fokuserer på - under inddragelse af eksisterende viden - at sammenholde de pædagogiske og undervisningsteknologiske muligheder i forbindelse med udarbejdelse af lokalets design.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Cita Nørgård, SDU, Syddank Universitet

Pædagogisk Konsulent

Henrik Hein Lauridsen, Syddansk Universitet

Lektor, studieleder, Institut for Idræt og Biomekanik, SDU

Søren Bech, University College Lillebælt

Associate professor at University College Lillebælt

Downloads

Published

2014-10-21

How to Cite

Nørgård, C., Lauridsen, H. H., & Bech, S. (2014). Når design af færdighedstræning er udgangspunkt for design af et færdighedslaboratorium i klinisk biomekanik. Tidsskriftet Læring Og Medier (LOM), 7(12). https://doi.org/10.7146/lom.v7i12.17289