Dilemmas of digitasation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7146/lom.v15i25.135303

Keywords:

Digitalisering, dilemmabegrebet, dilemma

Abstract

I LOM 25 sætter vi fokus på de dilemmaer, barrierer og paradokser, der udspiller sig, når uddannelse, undervisning og læring i stigende omfang digitaliseres. Eksempler på dilemmaer er, når uddannelsesinstitutioner vælger digitale platforme, som i sig selv rummer pædagogiske muligheder og begrænsninger. En barriere kan være når undervisere udvikler undervisningsmaterialer og støder på ophavsretslige udfordringer. Et lærerteam kan have udviklet et undervisningsforløb og stille spørgsmålet: hvem ejer dette materiale? (Hamilton & Feenberg, 2005). Når studerende i en opgave laver interviews og spørgeskemaundersøgelser og møder udfordringer i forhold til GDPR-problematikker som samtykke, opbevaring af data og databehandling eller med andre ord; når den digitale ressource bliver styrende for didaktikken.

Digitaliseringens dilemmaer rummer således et bredt spekter af etiske og juridiske udfordringer, men også pædagogiske, strategiske og kvalitetsmæssige dilemmaer, der findes på både institutionelle- undervisningsmæssige- og læringsmæssige niveauer.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Lillian Buus, VIA University College

PhD, Head for the Digital Learning Design unit and Head of the Research Program for Learning and Digital Technologies, VIA University College

References

Fransson, G., & Grannäs, J. (2013). Dilemmatic spaces in educational contexts–towards a conceptual framework for dilemmas in teachers work. Teachers and Teaching, 19(1), 4-17.

Hamilton, E., & Feenberg, A. (2005). The Technical Codes of Online Education. Techné, 9(1), 97–123.

Additional Files

Published

2022-12-21

How to Cite

Hansen, J. J., Buus, L., & Hansen, S. B. (2022). Dilemmas of digitasation. Tidsskriftet Læring Og Medier (LOM), 15(25). https://doi.org/10.7146/lom.v15i25.135303