Blended learning
DOI:
https://doi.org/10.7146/lom.v12i22.125519Keywords:
Blended learningAbstract
bliver anvendt på flere og flere uddannelsesinstitutioner. Begreberne har relationer til beslægtede betegnelser som hybrid læring, fleksibel uddannelse, multi-mode learning samt learning ecology. Det er på den ene side nogle meget brede begreber, der kan bruges til mange forskellige typer af undervisningsforløb, og som dermed kan kritiseres for at være upræcise og for generelle til at være anvendelige. På den anden side peger begreberne på en sammensætning og en kompleksitet i tilrettelæggelsen af undervisning, hvor man benytter sig af forskellige værktøjer, metoder og rum. Dermed udgør betegnelsen blended learning ikke en særlig tilgang eller pædagogik, men skal nærmere ses som en åbning mod at tilrettelægge undervisning på nye måder, der er supporteret og medieret af flere teknologier, og hvor forskellige on/offline formater og samarbejdsformer er gentænkt i hele forløb; at man fx ikke blot tilføjer teknologier som et ekstra lag oven i den eksisterende undervisning, men at man tænker det sammen i en helhed. På den måde kan blended learning ses som en anledning til at gentænke undervisning og uddannelser med inddragelse af forskellige metoder, teknologier og undervisningsformer.
I de seneste 20 år er forskellige variationer af og formater for blended learning blevet en naturlig del af uddannelsesinstitutionernes tilbud. Formen anses for at kunne bidrage til en pædagogisk mangfoldighed og øge mulighederne for fleksibel tilrettelæggelse af undervisning.
Selve begrebet “blended learning” betegner rammesætningen af en række af fysiske og online undervisningsmiljøer end en egentlig læringsforståelse; men hvilken forståelse af læring kendetegner og muliggør de forskellige formater og designs af blended learning? De mangeartede og mangefacetterede læringskontekster udfordrer didaktiske designere og det bliver nødvendigt at forholde sig til, hvordan læring finder sted i og på tværs af forskellige typer af læringsmiljøer. En central udfordring ligger i at tilrettelægge et “godt blend”, der udgør en helhed, hvor der er en pædagogisk overensstemmelse mellem eksempelvis online og fysiske formater, og at disse ikke kommer til at køre som parallelle eller adskilte forløb.
De er disse spørgsmål og udfordringer, der er udgangspunktet for og bliver behandlet i artiklerne i dette temanummer til Læring og Medier.
Downloads
References
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Articles published in the Journal of Learning and Media are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported Licens.
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication; simultaneously articles are licensend under the Creative Commons Attribution license: Attribution-NonCommercial-NoDerviatives (by-nc-nd). Read about this license at https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/
---
At LOM.dk, you will also find articles from the discontinued Journal for the Continuing and Further Education of the Danish Universities (UNEV). Note that special rules apply to UNEV articles:
It is the authors and any other copyright holder who have the copyright of articles published under the auspices of UNEV, and access to the articles is contingent on users acknowledging and complying with the associated legal guidelines:
- Users may download and print one copy of any UNEV publication for private studies or research.
- The redistribution of articles or the use of these for revenue-funded activities or commercial purposes are not allowed.
- It is not allowed to distribute the URLs of UNEV articles.