Online dagbogen i praktik- og klinikforløb på sundhedsvidenskabelige uddannelser

Forfattere

  • Janne Saltoft Hansen Aarhus Universitet Center for Medicinsk Uddannelse
  • Jeanette Lyk Aarhus Universitet SKT
  • Sanne Pedersen Aarhus Universitet SKT

DOI:

https://doi.org/10.7146/lom.v7i12.17272

Nøgleord:

dagbog, refleksion, lms, feedback, praktik, færdighedstræning

Resumé

Færdighedstræning gennem praktik- og klinikforløb er en vigtig del af de sundhedsvidenskabelige uddannelser. På tandplejeruddannelsen på Aarhus Universitet fører de studerende gennem hele praktikforløbet en online dagbog, hvor indlæggene er styret i forhold til en obligatorisk opgave, som på forhånd er stillet af underviserne. Dagbogen læses og kommenteres undervejs af underviserne.

Det værktøj, som de studerende bruger til dagbogen, har de fået gennem Aarhus Universitets nye learning management system, Blackboard, og værktøjet findes derfor integreret der, hvor de studerendes normale online aktiviteter foregår.

I artiklen fremlægges de studerende og undervisernes erfaringer med brug af online dagbogen til understøttelse af et praktikforløb og de studerendes kommunikationstræning. Artiklens formål er at undersøge, hvorvidt læring og færdighedstræning i praktikken styrkes gennem løbende skriftlig refleksion, og hvilken betydning online dagbogens muligheder for kontinuerlig feed back giver i den forbindelse.

Videre diskuteres implementeringen af værktøjet i uddannelsen, og der gives perspektiver på håndtering af ressourceforbruget til e-moderation i den fremtidige drift. 

Downloads

Download-data er endnu ikke tilgængelig.

Forfatterbiografier

Janne Saltoft Hansen, Aarhus Universitet Center for Medicinsk Uddannelse

E-læringskonsulent

Jeanette Lyk, Aarhus Universitet SKT

Tandplejer, faglærer

Sanne Pedersen, Aarhus Universitet SKT

Tandplejer, faglærer

Downloads

Publiceret

21-10-2014

Citation/Eksport

Hansen, J. S., Lyk, J., & Pedersen, S. (2014). Online dagbogen i praktik- og klinikforløb på sundhedsvidenskabelige uddannelser. Tidsskriftet Læring Og Medier (LOM), 7(12). https://doi.org/10.7146/lom.v7i12.17272