Water Education ved DTU – en e-læringplatform i Moodle til individualiseret kompetenceopbygning i samfundets vandsektor

Forfattere

  • Erik Arvin DTU Miljø
  • Henrik Bregnhøj Institut for Vand og Miljøteknologi, DTU
  • Immaculada M. Buendia DTU Miljø
  • Eva Eriksson DTU Miljø
  • Peter Steen Mikkelsen DTU Miljø

DOI:

https://doi.org/10.7146/lom.v3i6.3907

Nøgleord:

master, efteruddannelse, videreuddannelse, e-læring

Resumé

Omstruktureringen af kommunerne i forbindelse med amternes nedlæggelse og privatiseringen af det danske samfunds vand- og spildevandsforsyning har givet store omvæltninger og nye udfordringer for mange personalegrupper. I vandbranchen er der derfor i dag et stort behov for individualiseret kompetenceopbygning inden for hele vandets kredsløb, afstrømmet regnvand, overfladevand, grundvand, vandforsyning, spildevandstransport og -rensning samt vandkvalitet og vandhygiejne.

At behovet for efter- og videreuddannelse er stort beror på et skøn baseret på samtaler med fagpersoner i branchen. Desværre foreligger der ikke konkrete behovsopgørelser, og det er også uklart, hvor stor betalingsviljen til kompetenceudvikling er hos virksomhederne og kommunerne.

Der er i dag det samme behov for et kompetenceløft på universitetsområdet, fordi der er sket en markant internationalisering, hvorved mange udenlandske studerende følger engelsksprogede masterprogrammer. På Danmarks Tekniske Universitet (DTU) foregår alle masterkurser på engelsk, og ca. halvdelen af de studerende på DTU Miljø's (Institut for Vand og Miljøteknologi) masterkurser er udenlandske gæstestuderende. Det er i dag en væsentlig opgave/problem at sikre, at disse studerende har de nødvendige faglige forudsætninger, når de starter på de planlagte kurser. Ellers sænkes undervisningsniveauet markant, og ressourceforbruget af hjælpelærere øges. Så også her er der brug for tilbud om individualiseret kompetenceopbygning.

Men også over for de danske studerende er der behov for markante ændringer i undervisningsmetoderne. Der er en klar tendens til, at mange studerende bruger lærebøgerne som referenceværker. En voksende andel af de studerende sidder ikke mere og læser lærebøgerne igennem som i "gamle dage". E-læring kan være et middel til at give effektiv læring til disse mange studerende, der fra barnsben er tilvænnet IT-verdenen.

I fremtiden vil der blive mere utraditionelle undervisningsbehov. Nogle større virksomheder vil i fremtiden skulle satse mere på salg af integrerede løsninger, f.eks. vand- og spildevandsløsninger for hele byområder. Dette kræver, at der er kompetente personer hos bygherrerne til at drive de fremtidige komplekse systemer. Her kan tilbud om uddannelse af bygherrens personale indgå som en konkurrenceparameter i virksomhedernes tilbud. Og netop her vil et fleksibelt e-læringssystem kunne få stor betydning.

Målsætningen for udvikling af e-læringssystemet Water Education ved DTU er at opfylde ovennævnte undervisningsbehov. Projektet er i en udviklingsfase, hvorfor de praktiske erfaringer om udvikling af e-læringsmodulerne og brugernes vurderinger af fordele og ulemper er begrænsede. IT- og Telestyrelsen har medfinansieret projektet og deltaget aktivt i følgegruppemøder.

Downloads

Download-data er endnu ikke tilgængelig.

Downloads

Publiceret

30-12-2010

Citation/Eksport

Arvin, E., Bregnhøj, H., Buendia, I. M., Eriksson, E., & Mikkelsen, P. S. (2010). Water Education ved DTU – en e-læringplatform i Moodle til individualiseret kompetenceopbygning i samfundets vandsektor. Tidsskriftet Læring Og Medier (LOM), 3(6). https://doi.org/10.7146/lom.v3i6.3907