Tema 1: 8. klasse som kreative producenter af fremtidens velfærdsteknologi – konstruktionisme, problemløsning og dialog

Forfattere

  • Jacob Nielsen Mærsk Mc-Kinney Møller Instituttet, Syddansk Universitet http://orcid.org/0000-0002-5134-8950
  • René Pedersen Ejerslykkeskolen, Odense
  • Gunver Majgaard Mærsk McKinney Møller Instituttet, Syddansk Universitet

DOI:

https://doi.org/10.7146/lom.v8i14.22052

Nøgleord:

Robotteknologi, Folkeskolen, Konstruktionisme, problemløsing, dialog, innovation

Resumé

Gennem denne artikel viser vi et eksempel på, hvordan 8. klasses elever kan bygge og programmere interaktive robotartefakter med Arduino. Arduinoteknologien anvendes bl.a. i Makerspaces, hvor børn og unge udforsker det 21. århundredes teknologi, som forbinder den fysiske og virtuelle verden.

Undervisningen var to-delt og bestod af indledende opgaver efterfulgt at et friere og mere eksperimenterende projektforløb. Eleverne konstruerede i det friere forløb f.eks. et løbende vækkeur, hurtig-bold-måler, motions-motivatoren og pulsindikator. Det faglige område kredsede om programmering, kredsløbsteknik, robotteknologi og teknisk engelsk.

Læringen foregik efter et konstruktionistisk tilsnit, med fokus på eksperimenter og problemløsning. Særligt fokus på dialog i forbindelse med problemløsning var omdrejningspunkt i læreprocessen, hvor systemet og dets delelementer blev udfoldet. Eksemplet viser en udfordrende og farbar vej for skoler som vil eksperimentere med robotteknologi og programmering.

Downloads

Download-data er endnu ikke tilgængelig.

Referencer

Bateson, G. (2005). Mentale systemers økologi. København: Akademisk forlag. Darsø, L. (2012). Innovationspædagogik. Kunsten at fremelske innovationskompetence, Samfundslitteratur. Fitzgerald, S., & Hiloh, M. (2012). The Arduino Projects Book: Arduino LLC. Johnson, L., Adams Becker, S., & Hall, C. (2015). 2015 NMC Technology Outlook for Scandinavian Schools: A Horizon Project Regional Report. Austin, Texas: The New Media Consortium. http://cdn.nmc.org/media/2015-technology-outlook-scandinavian-schools-EN.pdf Larman, C., & Basili, V. R. (2003). Iterative and incremental development: A brief history. Computer, 36(6), 47-56. Majgaard, G. (2014). Teaching Design of Emerging Embodied Technologies. I P. Isaias, & K. Blashki (red.), Human-Computer Interfaces and Interactivity: Emergent Research and Applications (s. 188-206). IGI global. Majgaard, G., Hansen, J. J., Bertel, L. B., & Pagh, A. (2014). Fra digitalt design til fysisk udtryk – anvendelse at 3-d-printere og NAO-robotter i folkeskolen. Mona, 2014(4), 7-26. Majgaard, G., Misfeldt, M. & Nielsen, J. (2011). How Design-Based Research, Action Research and Interaction Design Contributes to the Development of Designs for Learning. Designs for Learning, 4(2), 8-21. Nielsen, J., & Majgaard, G. (2014). Constructionist Prototype Programming in a First Semester HCI Course for Engineering Students. I P. Isaias, & K. Blashki (red.), Human-Computer Interfaces and Interactivity: Emergent Research and Applications. (s. 50-71). IGI global. Nielsen, J. (1993). Iterative User-Interface Design. Computer, 26(11), 32-41. doi: 10.1109/2.241424 Norman, D. (1988). The Design of Everyday Things. New York, NY: Basic Books. Papert, Seymour, (1993). Mindstorms Children, Computers, and Powerful Ideas, New York, NY: Basic Books. Rusk, N., Resnick, M., Berg, R., & Pezalla-Granlund, M. (2008). New Pathways into Robotics: Strategies for Broadening Participation. Journal of Science Education and Technology, 17(1), 59-69. doi: 10.1007/s10956-007-9082-2 Rogers, Y., Sharp, H., & Preece, J. (2011). Interaction Design: Beyond Human-Computer Interaction (3rd ed.): John Wiley and Sons, Ltd. Rohrbach, B. (1969). Kreativ nach Regeln – Methode 635, eine neue Technik zum Lösen von Problemen, Absatzwirtschaft, 12(19), 73-75. Schön, A. D. (2001). Den reflekterende praktiker - Hvordan professionelle tænker, når de arbejder. Klim. Akker, J. V. d., Gravemeijer, K., McKenney, S., & Nieveen, N. (2006). Educational Design Research: Routledge.

Downloads

Publiceret

25-12-2015

Citation/Eksport

Nielsen, J., Pedersen, R., & Majgaard, G. (2015). Tema 1: 8. klasse som kreative producenter af fremtidens velfærdsteknologi – konstruktionisme, problemløsning og dialog. Tidsskriftet Læring Og Medier (LOM), 8(14). https://doi.org/10.7146/lom.v8i14.22052

Nummer

Sektion

Artikler inden for tema