MOOC som studievalgsvejledning, læringsobjekt og redskab i markedsføring
DOI:
https://doi.org/10.7146/lom.v8i13.20388Nøgleord:
blended learning, brugerinvolverende design, didaktisk design, gymnasiet/HF, læringsobjekter, markedsføring, MOOC, netbaseret undervisning, studievalg, studievejledningResumé
Artiklen redegør for to forsøg med at anvende MOOC-formatet (Massive Open Online Course) i en dansk, regional sammenhæng. Forsøgene er tænkt som et bud på en mulig vej til at nedbringe studiefrafald gennem bedre information på ungdomsuddannelserne om, hvad et universitetsstudium indebærer. De to MOOC-produkter bidrager såvel som supplement til studievalgsvejledningen, som læringsobjekt og som et middel til at markedsføre videregående uddannelser. De to produkter henvender sig endvidere til ansatte i regionens virksomheder og organisationer med formidling af viden og et tilbud om aktivt og dialogisk at sætte sig ind i et genstandsfelt. Udviklingen af konceptet rammesættes indledningsvis af en skitsering af studievalgsproblematikken, af MOOC som fænomen, samt af en oversigt over tilsvarende anvendelser af MOOC-formatet. Herefter præsenteres de to uddannelsesdesigns samt brugernes afprøvning og evaluering af dem. This paper introduces two experiments in designing a Danish regional MOOC (Massive Open Online Course). The intention is to suggest a way of reducing dropout-rates in higher education by offering high school students a realistic impression of subjects and work formats taught in a university program. The MOOC-products serve not only as a supplement to career guidance, but also as learning objects designed for the high school level, and as a means of marketing university programs. The MOOC-courses also target employees in regional companies and organizations by offering active dialogical research communications in relevant subjects. Framing the account of the design, implementation, test and evaluation of the two MOOC-courses, the paper first outlines the current problems with career choice and dropout rates, introduces the MOOC-phenomenon, and accounts for similar uses of MOOCs in qualifying for university enrollment, and for supplementing high school teaching.
Downloads
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Artikler publiceret i Tidsskriftet for Læring og Medier er licenseret under en Creative Commons Navngivelse-IkkeKommerciel-IngenBearbejdelse 4.0 Unported Licens.
Forfattere bevarer deres ophavsret og giver tidsskriftet ret til første publicering, samtidigt med at værket er omfattet af Creative Commons Attribution-licensen: Navngivelse – Ikke-kommerciel - Ingen Bearbejdede Værker (by-nc-nd). Læs om licensen på http://www.creativecommons.dk/om/.
---
På LOM.dk kan du endvidere finde artikler fra det nu nedlagte Tidsskrift for Universiteternes Efter- og Videreuddannelse (UNEV). Vær opmærksom på, at der gælder særlige regler for UNEV artikler:
Det er forfatterne og evt. andre ophavsret indehavere, der har ophavsretten til artikler udgivet i UNEV regi, og det er en betingelse for adgang til artiklerne, at brugere anerkender og overholder de juridiske retningslinjer forbundet hermed.
- Brugere må downloade og printe én kopi af en hvilken som helst UNEV artikel mhp. private studier eller forskning.
- Det er ikke tilladt at videredistribuere artikler eller anvende disse til indtægtsdækkede aktiviteter eller kommercielle formål.
- Det er tilladt at distribuere URL’en til UNEV artikler.