Styrket færdighedstræning eller afsporende forstyrrelse? Digitalisering af undervisning i øvelseslaboratorier på professionsuddannelserne
DOI:
https://doi.org/10.7146/lom.v7i12.17398Keywords:
professionsdidaktik, digitalisering, video podcast, quick response koder, færdighedstræning, øvelseslaboratoriumAbstract
I arbejdet med tilegnelse af praktiske færdigheder i professionsuddannelser, er værdien af digitalisering omdiskuteret. Der hersker således uenighed om digitalisering blot medfører passiv iagttagelse af udførelsen af færdigheder, eller om digitalisering kan medvirke til at styrke de studerendes viden- og færdighedstilegnelse. Artiklen diskuterer, ud fra to cases fra et forskningsprojekt ved bioanalytikeruddannelsen på [Professionshøjskole], hvorledes videomateriale kan understøtte færdighedstræning i undervisningen på uddannelsesinstitutionen og i den kliniske undervisning. De to cases er forskellige i forhold til både setting og tilgang. I den ene case anvendes underviserproduceret videomateriale som understøttelse af de studerendes arbejde i øvelseslaboratoriet; i den anden case fokuseres på de studerendes egen-produktion af video som led i færdighedstræning i forhold til blodprøvetagning. Begge cases illustrerer både potentialet for design af nye didaktiske rum og vigtigheden af at stille sig de grundlæggende didaktiske spørgsmål om Hvorfor?, Hvad? og Hvordan?, ved implementering af digitaliserede tilgange i færdighedstræningen på professionsuddannelser.
Downloads
Downloads
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License

Articles published in the Journal of Learning and Media are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported Licens.
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication; simultaneously articles are licensend under the Creative Commons Attribution license: Attribution-NonCommercial-NoDerviatives (by-nc-nd). Read about this license at https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/
---
At LOM.dk, you will also find articles from the discontinued Journal for the Continuing and Further Education of the Danish Universities (UNEV). Note that special rules apply to UNEV articles:
It is the authors and any other copyright holder who have the copyright of articles published under the auspices of UNEV, and access to the articles is contingent on users acknowledging and complying with the associated legal guidelines:
- Users may download and print one copy of any UNEV publication for private studies or research.
- The redistribution of articles or the use of these for revenue-funded activities or commercial purposes are not allowed.
- It is not allowed to distribute the URLs of UNEV articles.