Computerspil og læring

Forfattere

  • Lasse Juel Larsen

DOI:

https://doi.org/10.7146/lom.v8i13.16998

Nøgleord:

computerspil, læring, teori, serious games, gamification

Resumé

Game-based learning og gamification er ord, der ofte optræder i forbindelse med computerspil og læring. Denne artikel vil analytisk undersøge, hvordan computerspil og læring går i forbindelse med hinanden. Artikel tager afsæt i Gregory Batesons læringsteori og læser denne igennem det kommercielle computerspil StarCraft 2 fra Blizzard Intertainment. Batesons læringsteori vil ikke alene blive gennemgået, men også udvidet og perspektiveret.  Formålet med denne indsats er at skabe et afsæt, der kan demonstrere, hvordan læring foregår i computerspil. Herefter vil afsættet blive anvendt til at destillere et læringsteoretisk udkast. Artiklen falder således i to dele, hvor den første analytisk adresserer, hvordan læring i computerspil foregår, mens den anden er teoriproducerende på baggrund af resultaterne fra første del.      

Downloads

Download-data er endnu ikke tilgængelig.

Downloads

Publiceret

27-02-2015

Citation/Eksport

Juel Larsen, L. (2015). Computerspil og læring. Tidsskriftet Læring Og Medier (LOM), 8(13). https://doi.org/10.7146/lom.v8i13.16998