Digital kompetenceudvikling gennem udviklingslaboratorier
DOI:
https://doi.org/10.7146/lom.v15i27.134152Nøgleord:
Laboratorieformat, Kompetenceudvikling, Artikulationsarbejde, Teknologiforståelse, LæreruddannelseResumé
I artiklen beskrives og analyseres, hvordan kompetenceudvikling af undervisere i teknologiforståelse på læreruddannelsen har fundet sted gennem anvendelse af et laboratorieformat. Indholdsmæssigt har kompetenceudviklingen skullet favne en teknologisk, en fag-faglig og en almendidaktisk indholdsdimension. I projektet har man taget udgangspunkt i udviklingslaboratoriet som et sted, der er afgrænset fra den almindelige verden, hvor deltagerne kan stille nye typer af spørgsmål gennem et praktisk arbejde med undersøgelser og eksperimenter, og hvor formatet potentielt kan transformere undervisningspraksis, idet der er åbne rammer for at eksperimentere. Det undersøges, hvordan deltagerne omsætter laboratorieformatet i praksis. Den indledende tese er, at udviklingslaboratoriet udgør et løst defineret format, der i høj grad formes af både koordinatorer og deltagere. Disse processer analyseres i artiklen som artikulationsarbejde, dvs. koordinerende og strukturerende arbejde, der udføres for at få praksis til at fungere. Med afsæt i observations- og interviewdata undersøges forskellige aktør-perspektiver ifm. udviklingslaboratorierne, og herigennem illustreres en mangfoldighed af perspektiver og oplevelsesarenaer. På baggrund af analyserne konkluderes det, at det er muligt at realisere formatet ift. intentionen, men også at implementeringen af formatet i en mere rutinemæssig form medfører større udfordringer.
Downloads
Referencer
Andersen, B. L., Ebsen, R. O., Fonfara, A. M., Hjorth, M., Jepsen, K. N., Lorentzen, R. F., Madsen, P. H., Møller, L., Nielsen, L., Prætorius, J. L., Petersen, N. A. I., Rehder, M. M. & Schou, D. V. (2021). National undersøgelse af grundlag for udviklingslaboratorier som metode til fag- og kompetenceudvikling i teknologiforståelse som led i dansk og PL på Læreruddannelsen. Danske Professionshøjskoler.
Baker, K.S. & Millerand, F. (2007). Articulation work supporting information infrastructure design: coordination, categorization, and assessment in practice, Proceedings of the 40th international conference on systems sci-ence, HICSS40, IEEE Computer Society, New Brunswick, NJ.
Basballe, D. A., Hjorth, M., Iversen, O. S., Caspersen, M., Lundgaard Hansen, B., & Holm Kanstrup, K. (2021). Gap-analyse af teknologiforståelse i det danske uddannelsessystem fra grundskole til ungdomsuddannelser. Danske Professionshøjskoler. https://xn--danskeprofessionshjskoler-xtc.dk/wp-content/uploads/2021/01/gap-analyse.2021.pdf
Braun, V., Clarke, V., Hayfield, N., Terry, G. (2018). Thematic Analysis. In: Liamputtong, P. (red.) Handbook of Research Methods in Health Social Sciences. Springer, Singapore.
Børne- og undervisningsministeriet (2021): Forsøg med teknologiforståelse i folkeskolens obligatoriske under-visning. Slutevaluering. https://emu.dk/sites/default/files/2021-09/gsk_teknologiforst%C3%A5else_evalueringsrapport.pdf
Carroll, J. M. (2002). Scenarios and Design Cognition. Proceedings of the IEEE Joint International Conference on Requirements Engineering (RE’02).
Corbin, J.M. & Strauss, A.L. (1993). The articulation of work through interaction, The Sociological Quarterly, 34(1), pp. 71-83.
Hansen, J. & Georgsen, M. (under udgivelse). Underviseres digitale kompetencer. Kompetencedimensioner i projektet Læringscirkler. Tidsskriftet Læring Og Medier (LOM), 15(27).
Hutchins, E. (1995). Cognition in the wild. Cambridge, MA: The MIT Press
Kelentrić, M., Helland, K., & Arstorp, A. T. (2017). Professional digital competence framework for teachers. The Norwegian Centre for ICT in education, 1-74.
Kornholt, B., Wiskerchen, M., Oxenvad, C.M., Køhrsen, L., Ebsen, R.O., Emtoft, L.M., Jespersen, P., Madsen, P.H., Møller, L.D., Nielsen, L., Schou, D.V., Andersen, L.B. (2021). Udviklingslaboratorier som metode til kompetenceudvikling i teknologiforståelse på læreruddannelsen. TEKFAG (upubliceret).
Redecker, C. & Punie, Y. (2017). European framework for the digital competence of educators: DigCompEdu (No. JRC107466). Joint Research Centre. doi:10.2760/159770.
Schmidt, L-H. (1988). Viljen til orden. Aarhus: Modtryk.
Schmidt, K., & Simone, C. (2000). 'Mind the gap! Towards a unified view of CSCW,' in COOP2000. The Fourth International Conference on the Design of Cooperative Systems, Sophia Antipolis, France, 23-26 May 2000, INRIA Sophia Antipolis, France
Sofkova Hashemi, S. (2019). Lärares digitala kompetens. I: Godhe, A. & Sofkova Hashemi, S.(red.). Digital kom-petens för lärare, 141-149, Gleerups Utbildning AB
Staunæs, D. et al (2014). Læringslaboratorier og – eksperimenter. Aarhus Universitetsforlag.
Strauss, A. (1985). Work and the division of Labor. The Sociological Quarterly, 26(1), pp. 1-19.
Strauss, A. (1988). The Articulation of project work: An organizational process. The Sociological Quarterly, 29 (2), ff. 163-178
Strauss, A. (1993). Continual Permutations of Action. Aldine DeGruyter, NewYork.
Uddannelses- og Forskningsministeriet (2022). En ambitiøs læreruddannelse tæt på folkeskolen og til gavn for folkeskolen. ufm.dk/lovstof/politiske-aftaler/aftale-om-reform-af-laereruddannelsen-13-september-2022.pdf.
Undervisningsministeriet (2019): Læseplan for forsøgsfaget teknologiforståelse. https://emu.dk/sites/default/files/2019-02/GSK.%20L%C3%A6seplan.Tilg%C3%A6ngelig.%20Teknologiforst%C3%A5else.%20pdf.pdf
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Copyright (c) 2023 Marianne Georgsen, Rasmus Jørnø, Lars Petersen, Oliver Tafdrup
Dette værk er under følgende licens Creative Commons Navngivelse – Ikke-kommerciel – Ingen Bearbejdede Værker (by-nc-nd).
Artikler publiceret i Tidsskriftet for Læring og Medier er licenseret under en Creative Commons Navngivelse-IkkeKommerciel-IngenBearbejdelse 4.0 Unported Licens.
Forfattere bevarer deres ophavsret og giver tidsskriftet ret til første publicering, samtidigt med at værket er omfattet af Creative Commons Attribution-licensen: Navngivelse – Ikke-kommerciel - Ingen Bearbejdede Værker (by-nc-nd). Læs om licensen på http://www.creativecommons.dk/om/.
---
På LOM.dk kan du endvidere finde artikler fra det nu nedlagte Tidsskrift for Universiteternes Efter- og Videreuddannelse (UNEV). Vær opmærksom på, at der gælder særlige regler for UNEV artikler:
Det er forfatterne og evt. andre ophavsret indehavere, der har ophavsretten til artikler udgivet i UNEV regi, og det er en betingelse for adgang til artiklerne, at brugere anerkender og overholder de juridiske retningslinjer forbundet hermed.
- Brugere må downloade og printe én kopi af en hvilken som helst UNEV artikel mhp. private studier eller forskning.
- Det er ikke tilladt at videredistribuere artikler eller anvende disse til indtægtsdækkede aktiviteter eller kommercielle formål.
- Det er tilladt at distribuere URL’en til UNEV artikler.