LOM#34: Postdigitale perspektiver på uddannelse, læring og teknologi 

28-10-2025

Redaktør: Inger-Marie Falgren Christensen (imc@sdu.dk
Redaktør: Christian Dalsgaard (cdalsgaard@edu.au.dk)
Redaktør: Andreas Lindenskov Tamborg (andreas_tamborg@ind.ku.dk)

Den postdigitale retning inden for uddannelse søger at fjerne det “digitale præfiks” fra vores undervisnings- og uddannelsestænkning og at gøre op med modpoler og dikotomier om “det digitale vs. det analoge”. I dag taler vi eksempelvis om digital pædagogik og digitale kompetencer, vi taler om det analoge vs. det digitale, og vi taler om undervisning med og uden skærme. Det postdigitale perspektiv har som afsæt, at disse modstillinger ikke giver mening i pædagogiske praksisser. Det postdigitale er ligeledes et udtryk for et opgør med mantraer som “teknologien driver pædagogikken” og “didaktikken før teknologien”. 

Ifølge det postdigitale perspektiv er der transformative potentialer i at forlade den traditionelle skelnen mellem analog og digital og i stedet udvikle uddannelse og undervisning med udgangspunkt i sammenfiltringer (entanglements) af mennesker, steder, rum, genstande, teknologier, aktiviteter, etc.  Det er sådanne sammenfiltninger, vi gerne vil gøre til genstand for undersøgelser i dette temanummer for dels at belyse, hvordan postdigitale perspektiver kan medvirke til at skabe nye veje i uddannelses- og undervisningsudvikling – og dels at bidrage med indsigt i barrierer og udfordringer ift. en sådan ændring af perspektiv. Det postdigitale perspektiv er både teknologi- og pædagogik-kritisk, og søger et opgør med ‘humanistisk determinisme’ såvel som med ‘teknologisk determinisme’. Dermed kan det postdigitale perspektiv også være medvirkende til at stille skarpt på, hvordan både pædagogik og teknologi er vævet sammen med eksempelvis agens, (u)lighed og magt. 

Vi efterspørger artikler, der 

  • udforsker potentialer og problemstillinger forbundet med det postdigitale perspektiv i undervisning og uddannelse. 
  • applicerer postdigitale begreber, teorier, modeller og metoder på uddannelse og undervisningspraksis. 
  • undersøger nye arbejdsformer, rollefordelinger, læreprocesser, aktiviteter, opgaver, metoder og kompetencer, hvor sammenfiltringen af teknologier, genstande, mennesker, steder og processer er i fokus. 
  • undersøger det postdigitale perspektiv teoretisk, empirisk og i praktiske cases. 
  • udforsker det postdigitale på måder, som dette call ikke kan forestille sig. 

Vigtige datoer 

  • Interessetilkendegivelse i form af et abstract på 100 - 200 ord indsendes senest d. 1. december 2025 til temanummerets redaktører via e-mail 
  • Redaktionen tilkendegiver foreløbig accept/afslag senest d. 19. december 2025 
  • Manuskript (eller medieproduktion) indsendes senest d. 1. marts 2026 
  • Review sendes til forfatteren ca. 1. maj 2026 
  • Endeligt manuskript indsendes d. 20. maj 2026 
  • Temanummeret udkommer sommer 2026 

Om Tidsskriftet Læring og Medier (LOM) 

Læs om Tidsskriftet Læring og Medier (LOM): https://tidsskrift.dk/lom/about 

Se formalia for indsendelser og retningslinjer for forfattere:  https://tidsskrift.dk/lom/about/submissions