Potentialer og problematikker ved livestreaming og fastholdelse af undervisning
DOI:
https://doi.org/10.7146/lom.v6i11.8812Nøgleord:
livestreaming, fastholdelse, universitetspædagogik,Resumé
I efteråret 2012 forsøgte vi os med livestreaming af undervisning på 1. semester af bacheloruddannelsen i Humanistisk Informatik (AAU). Livestreaming var en måde at løse et presserende problem med stort optag af nye studerende og deraf følgende lokalemangel. Samtidig var det en mulighed for at opsamle strukturerede erfaringer med nye undervisningsrum og undervisningsformer. Det er disse erfaringer, vi med udgangspunkt i kvalitative og kvantitative data analyserer og diskuterer i denne artikel. Artiklens formål er at klarlægge, hvilke problematikker og potentialer studerende og undervisere oplever i forbindelse med livestreaming og fastholdelse af undervisning. Rent teknisk oplevede vi store udfordringer som afstedkom, at vi kort inde i semestret afbrød forsøget med streaming og i stedet dublerede de resterende forelæsninger. Vi nåede dog at få indsamlet data om både studerende og underviseres erfaringer med og holdninger til livestreaming og fastholdelse af undervisning. Disse potentialer og problematikker diskuterer vi med udgangspunkt i vores data og i dialog med eksisterende forskning inden for området.
Downloads
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Artikler publiceret i Tidsskriftet for Læring og Medier er licenseret under en Creative Commons Navngivelse-IkkeKommerciel-IngenBearbejdelse 4.0 Unported Licens.
Forfattere bevarer deres ophavsret og giver tidsskriftet ret til første publicering, samtidigt med at værket er omfattet af Creative Commons Attribution-licensen: Navngivelse – Ikke-kommerciel - Ingen Bearbejdede Værker (by-nc-nd). Læs om licensen på http://www.creativecommons.dk/om/.
---
På LOM.dk kan du endvidere finde artikler fra det nu nedlagte Tidsskrift for Universiteternes Efter- og Videreuddannelse (UNEV). Vær opmærksom på, at der gælder særlige regler for UNEV artikler:
Det er forfatterne og evt. andre ophavsret indehavere, der har ophavsretten til artikler udgivet i UNEV regi, og det er en betingelse for adgang til artiklerne, at brugere anerkender og overholder de juridiske retningslinjer forbundet hermed.
- Brugere må downloade og printe én kopi af en hvilken som helst UNEV artikel mhp. private studier eller forskning.
- Det er ikke tilladt at videredistribuere artikler eller anvende disse til indtægtsdækkede aktiviteter eller kommercielle formål.
- Det er tilladt at distribuere URL’en til UNEV artikler.