Underviserens metodefrihed

Forfattere

  • Bent B. Andresen Aarhus Universitet

DOI:

https://doi.org/10.7146/lom.v3i4.3931

Nøgleord:

undervisningsmetoder, fagdidaktik

Resumé

I artiklen behandles omstilling til e-læring og it-støttede undervisningsformer. Set ud fra en fagdidaktisk synsvinkel skaber denne omstilling grobund for øget metodefrihed, hvorved undervisere kan sikre, at mål og indhold præger rammerne for læringen - i stedet for omvendt. Pædagogisk praksis handler blandt andet om at finde en metode x, som sætter de lærende i stand til y. De, der tilrettelægger undervisning, får øget mulighed for at vælge de metoder, som bedst sætter deltagerne i stand til y. Artiklen giver et bud på, hvad de kan gøre i praksis for at skabe øget læringsudbytte.

Som pædagogisk disciplin skaber fagdidaktisk forskning ny og nyttig viden om den ændrede sammenhæng mellem mål, indhold og metode. Inspireret heraf kan underviseren mere kvalificerede metodevalg. Det er hovedtemaet i artiklen.

Downloads

Download-data er endnu ikke tilgængelig.

Downloads

Publiceret

01-10-2010

Citation/Eksport

Andresen, B. B. (2010). Underviserens metodefrihed. Tidsskriftet Læring Og Medier (LOM), 3(4). https://doi.org/10.7146/lom.v3i4.3931

Nummer

Sektion

Artikler inden for tema