Lyd og billede i undervisningen – et uddannelsespolitisk aspekt

Forfattere

  • Poul Søren Kjærsgaard Syddansk Universitet

DOI:

https://doi.org/10.7146/lom.v2i2.3912

Nøgleord:

politik, undervisning, strategi

Resumé

Det sker ofte, når talen falder på teknik, herunder lyd og video i undervisningen, at de tekniske aspekter kommer i fokus så som; hvad er teknisk muligt, og hvilke platforme kan det bruges på osv.? Det er selvsagt vigtige spørgsmål. Men det må ikke skygge for andre synsvinkler, herunder de ergonomiske , for eksempel hvordan anvendelse af lyd og video påvirker deltagerne i undervisning, underviseren og selve læringen.

I denne artikel vil jeg fremdrage en tredje synsvinkel, nemlig den politiske. Anvendelse af undervisningsteknologi i bredeste forstand er - som al anden teknologi - ikke værdineutral. Den kan anvendes til at fremme eller bremse nogle mål, som samfundets beslutningstagere, det være sig politikere, interesseorganisationer og i sidste instans os alle, har. Den politiske synsvinkel spiller også en rolle i henseende til, hvordan de nævnte parter, undervisere og underviste, agerer.

Baggrunden for denne artikel er et forsøg, som jeg som studieleder for et mindre sprogfag, fransk, har taget initiativ til eller medvirket i med henblik på at forny faget og med henblik på såvel at tiltrække studerende som at gøre det muligt for flere at studere dette fag. Disse forsøg beskrives i artiklen med kortfattede tekniske specifikationer og i forhold til den politiske synsvinkel. I betydeligt omfang har disse initiativer været en fiasko i den forstand, at de ikke har ført til det tilsigtede resultat - i hvert fald ikke umiddelbart og på kort sigt. Det gælder ikke mindst, fordi det politiske system ikke har villet eller ikke har kunnet se formålet hermed. Jeg foreslår i artiklen at tolke dette resultat som en konflikt mellem en række modsatrettede politiske dagsordener.

Downloads

Download-data er endnu ikke tilgængelig.

Downloads

Publiceret

01-04-2009

Citation/Eksport

Kjærsgaard, P. S. (2009). Lyd og billede i undervisningen – et uddannelsespolitisk aspekt. Tidsskriftet Læring Og Medier (LOM), 2(2). https://doi.org/10.7146/lom.v2i2.3912