Facilitering af selvstudiet i problembaseret læring - et læringsdesign for asynkron kommunikation
DOI:
https://doi.org/10.7146/lom.v9i16.24197Nøgleord:
Asynkron skriftlig kommunikation, selvstudie, problembaseret læring, læringsdesignResumé
Ved Bioanalytikeruddannelsen på Professionshøjskolen Metropol praktiseres problembaseret læring (PBL) ved at føre de studerende gruppevis gennem en struktureret læringsproces, der faciliteres af en tutor og initieres af åbne virkelighedsnære problembeskrivelser. Processen fører til, at gruppen opstiller egne læringsmål, som de studerende i det efterfølgende selvstudie afdækker ved selvstændig indhentning og bearbejdning af viden. Forløbet afsluttes ved en faglig diskussion i gruppen. Alle led i processen er essentielle for de studerendes læring og for, at de pædagogiske hensigter med PBL indfries. Der har været stor fokus på, hvordan problembeskrivelsen, tutors rolle og gruppedynamik har indflydelse på læringsprocessen i PBL. De studerendes selvstudie har derimod fået mindre opmærksomhed. Artiklen præsenterer et læringsdesign for, hvordan digital understøttelse kan kvalificere de studerendes selvstudie under hensyntagen til PBL-princippet om selvstyret læring. Konkret arbejder de studerende under selvstudiet i et kollaborativt online dokument, hvor indlæg er styret af læringsmålene, fagligt kvalificeret gennem asynkron kommunikation med medstuderende samt feedback fra tutor. Artiklen diskuterer med udgangspunkt i data indsamlet fra de studerendes evalueringer og tutorers iagttagelser, dels læringsdesignets betydning for de studerendes arbejde og læring under selvstudiet og dels potentialet ved brug af læringsdesignet som et refleksionsredskab for undervisere.Downloads
Referencer
Amiel, T. & Reeves, T. C. (2008). Design-Based Research and Educational Technology: Rethinking Technology and the Research Agenda. Educational Technology & Society, 11 (4), 29-40
Andreasen, L. B. & Nielsen, J. L. (2013). Dimensions of problembased learning - dialogue and online collaboration in projects. Journal of Problem Based Learning in Higher Education, 1(1), 210-229
Azer, S. A., McLean, M., Onishi, H., Tagawa, M. & Scherpbier, A. (2013). Cracks in problem-based learning: What is your action plan? Medical Teacher, 35, 806-814
Azer, S. A., Peterson, R., Guerrero, A. P. & Edgren, G. (2012). Twelve tips for constructing problem-based learning cases. Med Teach 34(5), 361-367
Barrows H. S. (1985). How to Design a Problem-Based Curriculum for the Predinical Years. New York: Springer
Barrows, H. S. (1986). A taxonomy of problem-based learning methods. Medical Education, 20, 481-486
Barrows, H. S. (2003). Response to “the problem with problem-based medical education: Promises not kept” by R.H. Glew. Biochemistry and Molecular Biology Education, 31(4), 255-256
Barrows, H. S. & Tamblyn, R. M. (1980). Problem-based learning: An approach to medical Education. New York: Springer
Biggs, J. & Tang, C. (2007). Teaching for Quality Learning at University. England: Open University Press
Boud, D., Cohen, R. & Sampson, J. (1999). Peer Learning and Assessment. Assessment & Evaluation in Higher Education, 24(4), 413-426
Christensen, O., Gynther, K. & Petersen, T. B. (2012). Design-Based Research – introduktion til en forskningsmetode i udvikling af nye E-læringskoncepter og didaktiske design medieret af digitale teknologier. Læring og Medier, 5 (9)
Conole, G. & Wills, S. (2013). Representating learning designs – making design explicit and shareable. Educational Media International, 50(1), 24-38
Dalziel, J., Conole, G., Wills, S., Walker, S., Bennett, S., Dobozy, E., Cameron, L., Badilescu-Buga, E. & Bower, M. (2016a). The Lanarca Declaration on Learning Design – 2013. I J. Dalziel (red.) Learning Design: Conceptualization a framework for teaching and learning online. New York: Routledge
Dalziel, J., Conole, G., Wills, S., Walker, S., Bennett, S., Dobozy, E., Cameron, L., Badilescu-Buga, E. & Bower, M. (2016b). The Larnarca Declaration on Learning Design. Journal of Interactive Media in Education, 1, 1-24
Danske Professionshøjskoler. Studieaktivitetsmodellen. Retrieved November 11, 2016 from: http://xn--danskeprofessionshjskoler-xtc.dk/2474-2/
Dewey, J. (2009) Hvordan vi tænker – en reformulering af forholdet mellem refleksiv tænkning og uddannelsesprocessen. Århus: Klim
Dobozy, E. (2011). Typologies af Learning Design and the introduction af a ”LD-Type 2” case example. eLearning Papers, 27, 1-11
Dohn, N. B. (2007). IT-baserede læreprocesser – nogle muligheder og nogle begrænsninger. Universitetspædagogisk Tidsskrift, 3(4), 41-49
Donkers, J., Verstegen, D., de Leng, B., & de Jong, N. (2010). E-learning in problem-based learning. I H. van Berkel, A. Scherpbier, H. Hillen, & C. van der Vleuten (red.), Lessons from problem-based Learning (117– 128). Oxford, UK: Oxford University Press
Dysthe, O. & Engelsen, K. S. (2005). Mapper som pædagogisk redskab. Oslo: Forlaget Klim
Knowles, M. S. (1975). Self-Directed Learning: A guide for learners and teachers. Englewood Cliffs: Prentice Hall/Cambridge
Koper, R. (2006). Current Research in Learning Design. Educational Technology & Society, 9 (1), 13-22
Laurillard, D. (2008). The pedagogical challenges to collaborative technologies. Computer-Supported Collaborative Learning, 4, 5-20
Laurillard, D. (2012). Teaching as a Design Science: Building Pedagogical Patterns for Learning and Technology. New York: Routledge
Lohman, M.C. & Finkelstein, M. (2000) Designing groups in problem-based learning to promote problem-solving skill and self-directedness. Instructional Science: An International Journal of the Learning Sciences, 28(4), 291-307
Maudsley, G. (1999). Do we all mean the same thing by ‘problem-based learning?’ A review of the concepts and a formulation of the ground-rules. Academic Medicine, 74(2), 178-185
Moust, J. H. C., Van Berkel, H. J. M. & Schmidt, H. G. (2005). Signs of erosion: Reflecions on three decades of problem–based learning at Maastricht University. Higher education, 50(4), 665-683
Musal, B., Gursel, Y., Taskiran, H.C., Ozan, S. & Tuna, A. (2004). Perceptions of first and third year medical students on self-study and reporting processes of problem-based learning. BMC Medical Education 4(16), 1-7
Pettersen, R. C. (1999). Problembaseret læring (1. udg.) Frederikshavn: Dafolo Forlag
Ryberg, T., Glud, L. N., Buus, L. & Georgsen, M. (2010) Identifying Differences in Understandings of PBL, Theory and Interactional Interdependencies. I L. Dirckinck-Holmfeld, V. Hodgson, C. Jones, M. de Laat, D. McConnell & T. Ryberg. (red.). Proceedings of the 7th International Conference on Networked Learning 2010 (943-951)
Savery, J. R., & Duffy, T. M. (1995). Problem based learning: An instructional model and its constructivist framework. Educational Technology, 35(5), 31-38
Savery, J. R. (2006). Overview of Problem-based Learning: Definitions and Distinctions. Interdisciplinary Journal of Problem-based Learning, 1(1)
Schmidt, H. G. (1983). Problem-based learning: rationale and description. Medical Education 17, 11-16
Schmidt, H. G. (1993). Foundations of problem based learning: some explanatory notes. Medical Education 27, 422-32
Schmidt, H. G. & Moust, J. H. C. (2000). Factors Affecting Small-Group Tutorial Learning: A Review of Research. I D. H. Evensen & C. E. Hmelo (red.) Problem-based learning: A research perspective on learning interactions. Marwah, NJ: Lawrence Erlbaum (19-52)
Sorensen, E. K. (2000). Interaktion og læring i virtuelle rum. I S. Heilesen (red.), Universiteter i Udvikling – IKT og Undervisning. København: Samfundslitteratur
Stahl, G. (2006). Communicating with technology. I G. Stahl (red.), Group cognition: Computer support for building collaborative knowledge. Cambridge: MIT Press (273-288)
Tambouris, E., Panopoulou, E., Tarabanis, K., Ryberg, T., Buus, L., Peristeras, V., Lee, D. & Porwol, L. (2012). Enabling Problem Based Learning through Web 2.0 technologies: PBL 2.0. Educational Technology & Society. 15(4), 238-251
Verstegen, D. M. L., de Jong, N., van Berlo, J., Camp, A., Kӧnings, K. D., van Merribӧer, J. J. G., Donkers, J. (2016). How e-Learning Can Support PBL Groups: A Literature Review. I Bridges, S., Chan, L. K. & Hmelo-Silver, C. (Red.) Advances in Medical Education: Educational Technologies in Medical and Health Sciences Education. Cham: Springer
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Artikler publiceret i Tidsskriftet for Læring og Medier er licenseret under en Creative Commons Navngivelse-IkkeKommerciel-IngenBearbejdelse 4.0 Unported Licens.
Forfattere bevarer deres ophavsret og giver tidsskriftet ret til første publicering, samtidigt med at værket er omfattet af Creative Commons Attribution-licensen: Navngivelse – Ikke-kommerciel - Ingen Bearbejdede Værker (by-nc-nd). Læs om licensen på http://www.creativecommons.dk/om/.
---
På LOM.dk kan du endvidere finde artikler fra det nu nedlagte Tidsskrift for Universiteternes Efter- og Videreuddannelse (UNEV). Vær opmærksom på, at der gælder særlige regler for UNEV artikler:
Det er forfatterne og evt. andre ophavsret indehavere, der har ophavsretten til artikler udgivet i UNEV regi, og det er en betingelse for adgang til artiklerne, at brugere anerkender og overholder de juridiske retningslinjer forbundet hermed.
- Brugere må downloade og printe én kopi af en hvilken som helst UNEV artikel mhp. private studier eller forskning.
- Det er ikke tilladt at videredistribuere artikler eller anvende disse til indtægtsdækkede aktiviteter eller kommercielle formål.
- Det er tilladt at distribuere URL’en til UNEV artikler.