Tema 1: 8. klasse som kreative producenter af fremtidens velfærdsteknologi – konstruktionisme, problemløsning og dialog

  • Jacob Nielsen Mærsk Mc-Kinney Møller Instituttet, Syddansk Universitet http://orcid.org/0000-0002-5134-8950
  • René Pedersen Ejerslykkeskolen, Odense
  • Gunver Majgaard Mærsk McKinney Møller Instituttet, Syddansk Universitet
Nøgleord: Robotteknologi, Folkeskolen, Konstruktionisme, problemløsing, dialog, innovation

Resumé

Gennem denne artikel viser vi et eksempel på, hvordan 8. klasses elever kan bygge og programmere interaktive robotartefakter med Arduino. Arduinoteknologien anvendes bl.a. i Makerspaces, hvor børn og unge udforsker det 21. århundredes teknologi, som forbinder den fysiske og virtuelle verden.

Undervisningen var to-delt og bestod af indledende opgaver efterfulgt at et friere og mere eksperimenterende projektforløb. Eleverne konstruerede i det friere forløb f.eks. et løbende vækkeur, hurtig-bold-måler, motions-motivatoren og pulsindikator. Det faglige område kredsede om programmering, kredsløbsteknik, robotteknologi og teknisk engelsk.

Læringen foregik efter et konstruktionistisk tilsnit, med fokus på eksperimenter og problemløsning. Særligt fokus på dialog i forbindelse med problemløsning var omdrejningspunkt i læreprocessen, hvor systemet og dets delelementer blev udfoldet. Eksemplet viser en udfordrende og farbar vej for skoler som vil eksperimentere med robotteknologi og programmering.

Referencer

Bateson, G. (2005). Mentale systemers økologi. København: Akademisk forlag. Darsø, L. (2012). Innovationspædagogik. Kunsten at fremelske innovationskompetence, Samfundslitteratur. Fitzgerald, S., & Hiloh, M. (2012). The Arduino Projects Book: Arduino LLC. Johnson, L., Adams Becker, S., & Hall, C. (2015). 2015 NMC Technology Outlook for Scandinavian Schools: A Horizon Project Regional Report. Austin, Texas: The New Media Consortium. http://cdn.nmc.org/media/2015-technology-outlook-scandinavian-schools-EN.pdf Larman, C., & Basili, V. R. (2003). Iterative and incremental development: A brief history. Computer, 36(6), 47-56. Majgaard, G. (2014). Teaching Design of Emerging Embodied Technologies. I P. Isaias, & K. Blashki (red.), Human-Computer Interfaces and Interactivity: Emergent Research and Applications (s. 188-206). IGI global. Majgaard, G., Hansen, J. J., Bertel, L. B., & Pagh, A. (2014). Fra digitalt design til fysisk udtryk – anvendelse at 3-d-printere og NAO-robotter i folkeskolen. Mona, 2014(4), 7-26. Majgaard, G., Misfeldt, M. & Nielsen, J. (2011). How Design-Based Research, Action Research and Interaction Design Contributes to the Development of Designs for Learning. Designs for Learning, 4(2), 8-21. Nielsen, J., & Majgaard, G. (2014). Constructionist Prototype Programming in a First Semester HCI Course for Engineering Students. I P. Isaias, & K. Blashki (red.), Human-Computer Interfaces and Interactivity: Emergent Research and Applications. (s. 50-71). IGI global. Nielsen, J. (1993). Iterative User-Interface Design. Computer, 26(11), 32-41. doi: 10.1109/2.241424 Norman, D. (1988). The Design of Everyday Things. New York, NY: Basic Books. Papert, Seymour, (1993). Mindstorms Children, Computers, and Powerful Ideas, New York, NY: Basic Books. Rusk, N., Resnick, M., Berg, R., & Pezalla-Granlund, M. (2008). New Pathways into Robotics: Strategies for Broadening Participation. Journal of Science Education and Technology, 17(1), 59-69. doi: 10.1007/s10956-007-9082-2 Rogers, Y., Sharp, H., & Preece, J. (2011). Interaction Design: Beyond Human-Computer Interaction (3rd ed.): John Wiley and Sons, Ltd. Rohrbach, B. (1969). Kreativ nach Regeln – Methode 635, eine neue Technik zum Lösen von Problemen, Absatzwirtschaft, 12(19), 73-75. Schön, A. D. (2001). Den reflekterende praktiker - Hvordan professionelle tænker, når de arbejder. Klim. Akker, J. V. d., Gravemeijer, K., McKenney, S., & Nieveen, N. (2006). Educational Design Research: Routledge.

Publiceret
2015-12-25
Citation/Eksport
Nielsen, J., Pedersen, R., & Majgaard, G. (2015). Tema 1: 8. klasse som kreative producenter af fremtidens velfærdsteknologi – konstruktionisme, problemløsning og dialog. Tidsskriftet Læring Og Medier (LOM), 8(14). https://doi.org/10.7146/lom.v8i14.22052
Sektion
Artikler inden for tema