Skolens steder

Læringsrumsmodellen og analyse af det iscenesatte og performative læringsrum

Forfattere

  • Jens Jørgen Hansen Syddansk Universitet

DOI:

https://doi.org/10.7146/lom.v17i30.143299

Nøgleord:

Læringsrum, Didaktik, Didaktisk teoriudvikling, Skolens rum, Rumteori

Resumé

Skolens fysiske udformning og designmæssige indretning af læringsmiljøer og læringsrum er historisk set genstand for stor pædagogisk opmærksomhed. Skolens design af læringsrum afspejler en skoles pædagogiske filosofi og sætter en scene for de måder en underviser kan undervise på og måder de lærende kan lære på og verden åbne sig lige fra grundskole til videregående uddannelser. Spørgsmålet er, hvordan man fra et didaktisk perspektiv, kan forstå begrebet læringsrum og dets udvikling? Artiklen vil udvikle en nuanceret forståelse af begrebet læringsrum som henholdsvis det ideale-, det materielle-, det didaktiserede-, det iscenesatte- og det performative læringsrum. Dermed vil artiklen bidrage til at udvikle didaktisk teori om læringsrum og som kategori for didaktisk analyse og didaktiske beslutninger. Desuden vil artiklen empirisk undersøge, hvordan det iscenesatte og performative læringsrum manifesterer sig hos en gruppe elever i et projektforløb i deres 8. klasse på en dansk folkeskole.

Downloads

Download-data er endnu ikke tilgængelig.

Forfatterbiografi

Jens Jørgen Hansen, Syddansk Universitet

Institut for Design og Kommunikation, Syddansk Universitet, Lektor, Ph.d.

 

Referencer

Andersson, E. (2012). Rum och plats i didaktiken. Om var-frågan i svensk didaktisk forskning och undervisning-exemplet digitala medier. Utbildning och Lärande/Education and Learning, 6(2), 16-27.

Arkitema – Hellerup Skole (u.å.) Lokaliseret 18/4-2024 https://www.arkitema.com/dk/projekt/hellerup-skole

Biesta, G. J. (2015). Good education in an age of measurement: Ethics, politics, democracy: Routledge.

Boritz, M. (2014). Pædagogisk scenografi. Om brug og indretning af museernes undervisningslokaler. Nordisk Museologi.

Børne- og Undervisningsministeriet. (2021). Bekendtgørelse af lov om folkeskolen. Lovtidende A. København

Børne- og Undervisningsministeriet. (2024). Skærmbrug i grundskolen. Anbefalinger om begrænsning af digital distraktion og balanceret brug af skærme. København.

Carvalho, L., & Goodyear, P. (Eds.). (2014). The architecture of productive learning networks. Routledge

Dalsgaard, C., & Ryberg, T. (2022). Digitale læringsrum. Samfundslitteratur.

Deci, E. L., & Ryan, R. M. (2012). Self-determination theory. Handbook of theories of social psychology, 1(20), 416-436.

de Coninck-Smith, N., L. R. Rasmussen, og I. Vyff. (2015). Dansk skolehistorie bd. 5. Da skolen blev alles. Tiden efter 1970. Århus Universitetsforlag

Dewey, J., 1916/2004. Democracy and education. Whitefish, MT: Kessinger Publishing.

Dussel, I. (2018). The digital classroom: A Historical Consideration on the Redesigning of the Contexts of Learning, 173-196. In Grosvenor I., Rosén Rasmussen L.(Eds.), Making education: Material school design and educational governance. Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-319-97019-6

Fawns, T. (2022). An entangled pedagogy: Looking beyond the Pedagogy - Technology dichotomy. Postdigital Science and Education, 4(3), 711-728. https://doi.org/10.1007/s42438-022-00302-7

Fenwick, T., Edwards, R., & Sawchuk, P. H. (2011). Emerging approaches to educational research: Tracing the sociomaterial. Routledge.

Gibson J (1979) The ecological approach to visual perception. Houghton-Mifflin, Boston

Gislason, N. (2010). Architectural design and the learning environment: A framework for school design research. Learning Environments Research, 13(2), 127-145. https://doi.org/10.1007/s10984-010-9071-x

Goodlad, J. I., Klein, M. F. & Tye, K. A. (1979). The domains of curriculum and their study. I: J. I. Goodlad, (red.), Curriculum inquiry: The Study of Curriculum Practice, (s. 43-76). McGraw-Hill.

Goodyear, P., Carvalho, L., & Yeoman, P. (2021). Activity-centred analysis and design (ACAD): Core purposes, distinctive qualities and current developments. Educational Technology Research and Development, 69(2), 445-464. https://doi.org/10.1007/s11423-020-09926-7

Grosvenor, I., & Rasmussen, L. R. (2018). Making education: Governance by design, 1-30. In Grosvenor I., Rosén Rasmussen L.(Eds.), Making education: Material school design and educational governance. Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-319-97019-6

Hansen, J. J. (2010). Læremiddellandskabet: fra læremiddel til undervisning. Akademisk forlag.

Hansen, J. J. (2019). Læringsplatformsdidaktik: læringsplatforme som rammefaktor, didaktisk værktøj og læringssted. Learning Tech – Tidsskrift for læremidler, didaktik og teknologi,

, 32-55. https://doi.org/10.7146/lt.v4i6.110925

Heimann, P. (1976). Didaktik als Theorie und Lehre. I P. Heimann (red.), Didaktik als Unterrichtswissenschaft (s. 142­167). Stuttgart: Ernst Klett Verlag.

Hiim, H. & Hippe, E. (2007). Læring gennem oplevelse, forståelse og handling: en studiebog i didaktik. Gyldendal.

Hwang, G. (2014). Definition, framework and research issues of smart learning environments - a context-aware ubiquitous learning perspective. Smart Learning Environments, 1(1), 4-4. https://doi.org/10.1186/s40561-014-0004-5

Höglund, H., & Rørbech, H. (2021). Performative spaces: Negotiations in the literature classroom. L1-Educational Studies in Language and Literature, 21(2), 1–23.https://doi.org/10.17239/L1ESLL-2021.21.02.07

Haastrup, L., & Andersen, L. M. F. (2018). Læremidler i skolens praktiske fag. Uddannelseshistorie, 2018, 11-40.

Jank, W., & Meyer, H. (2012). Didaktiske modeller: grundbog i didaktik. Gyldendal.

Jewitt, C. (2005). Classrooms and the design of pedagogic discourse: A multimodal approach. Culture & Psychology, 11(3), 309-320. https://doi.org/10.1177/1354067X05055519

Kallós, D. (1973). On educational scientific research. Lund: Pedagogiska Institutionen, Lunds Universitet.

Kolmos, M. (2019). Kontemplative aktiviteter i skolen i et resonanspædagogisk perspektiv. Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk, 5, 202-214. https://pedagogikkogkritikk.no/index.php/ntpk/article/view/1429/3537

Kommunernes Landsforening (2015). Brugerportalsinitiativet – Notat.

Larty, J. (2021). Towards a framework for integrating place-based approaches in entrepreneurship education. Industry & Higher Education, 35(4), 312-324. https://doi.org/10.1177/09504222211021531

Laurillard, D. (2012). Teaching as a design science: Building pedagogical patterns for learning and technology (1st ed.). Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203125083

Lefebre, H. (2001). The production of space. Oxford: Blackwell Publishing.

Leijon, M. (2016). Space as designs for and in learning: Investigating the interplay between space, interaction and learning sequences in higher education. Visual Communication (London, England), 15(1), 93-124. https://doi.org/10.1177/1470357215608553

Løvlie, L. (2007). The pedagogy of place. Nordic studies in education, 27(1), 32-36.

Masschelein, J., & Simons, M. (2013). In defence of the school. A public issue. TStorme

Masschelein, J., & Simons, M. (2015). Education in times of fast learning: the future of the school. Ethics and Education, 10(1), 84–95. https://doi.org/10.1080/17449642.2014.998027

Parsons, T. (1961/2017). The school class as a social system: Some of its functions in American society. In Exploring Education (pp. 151-164). Routledge.

Rahbek, R. K. (2019). Stedets pædagogik: om højskolens opgave og praksis. Klim.

Ricken, W. (2013). Folkeskolens læringsrum: hvordan skiftende læringsaktiviteter kan understøttes af rum og indretning. FOA - Fag og Arbejde.

Rosa, H. (2016). Resonans: En sociologi om forholdet til verden. Eksistensen.

Rönnlund, M., & Tollefsen, A. (2016). Rum: samhällsvetenskapliga perspektiv. Liber.

Selander, S. (2008). Designs for learning - A theoretical perspective. Designs for Learning, 1(1), 4-22. https://doi.org/10.16993/dfl.5

Shulman, L. (1987). Knowledge and teaching: Foundations of the new reform. Harvard educational review, 57(1), 1-23.

Sørensen, E. (2009). The materiality of learning: Technology and knowledge in educational practice. Cambridge: Cambridge University Press.

Traxler, J. M., & Crompton, H. (2015). Mobile learning. In Encyclopedia of mobile phone behavior (pp. 506-518). IGI Global.

Undervisningsministeriet (2024). Skærmbrug i grundskolen. Anbefalinger om begrænsning af digital distraktion og balanceret brug af skærme. Styrelsen for Undervisning og Kvalitet

Willis, J. (2017). Architecture and the school in the twentieth century. In K. Darian-Smith & J. Willis (Eds.), Designing schools. Space, place, and pedagogy (pp. 1–8). Routledge https://doi.org/10.4324/9781315714998

Yin, R. K. (2009). Case study research: Design and methods. Sage.

Downloads

Publiceret

26-08-2024

Citation/Eksport

Hansen, J. J. (2024). Skolens steder: Læringsrumsmodellen og analyse af det iscenesatte og performative læringsrum. Tidsskriftet Læring Og Medier (LOM), 17(30). https://doi.org/10.7146/lom.v17i30.143299

Nummer

Sektion

LOM30: Sammensatte læringsrum