Vi kan skabe sporet sammen
Studerende som medudviklere af læringsdesignet for deres egen uddannelse
DOI:
https://doi.org/10.7146/lom.v17i30.143093Resumé
Artiklen præsenterer og diskuterer et projekt, hvor der arbejdes målrettet med at etablere et ligeværdigt samarbejde mellem underviser og studerende omkring læringsdesignet af de studerendes igangværende uddannelse. Arbejdet med læringsdesign, som her forstås som en metodologi til undervisningsudvikling (jf. Dohn et al., 2019), tager afsæt i Fawns’ formulering af en Entangled Pedagogy, som bl.a. sætter fokus på de studerendes deltagelse i designarbejdet. Med afsæt i poststrukturalismen (Juelskjær & Plauborg, 2013; Søndergaard, 2005; Focault, 2002) analyseres kvalitative, empiriske data (fokusgruppeinterviews) med henblik på at afdække studenterperspektivet på det overordnede forskningsspørgsmål: Hvad kendetegner de studerendes bidrag, når de inviteres til at medudvikle læringsdesignet for deres egen uddannelse?
Formålet er todelt: Dels at kvalificere vores viden om muligheder og begrænsninger ved at involvere studerende direkte i læringsdesign-processer, og dels at afprøve en udviklings- og analysemetode, som tager et poststrukturalistisk afsæt og sætter fokus på deltagernes fortællinger som centrale i det empiriske materiale. Det konkluderes, at den afprøvede metode til involvering af de studerende i designprocessen er særdeles frugtbar ift. at belyse de studerendes værdier i forbindelse med uddannelsen. Afslutningsvis drøftes metodiske perspektiver ift. en pædagogisk praksis, hvor studerende gennem hele uddannelsesforløbet jf. Fawns inviteres til at tage medansvar for det didaktiske design.
Downloads
Referencer
Andenæs, A. (2000). Generalisering. Om ringvirkninger og gjenbruk av resultater fra en kvalitativ undersøkelse. I: H. Haavind (red.) Kjønn og fortolkende metode. Metodiske muligheter i kvalitativ forskning (s. 287-320). Gyldendal Norsk Forlag.
Barad, K. (2007). Meeting the Universe Halfway: Quantum physics and the entanglement of Matter and Meaning. Duke University Press
Biesta, G.J.J. (2019). Letting Art Teach: Art Education After Joseph Beuys. ArtEZ Press.
Bloksgaard, L., & Andersen, P. T. (2012). Fokusgruppeinterviewet: Når gruppedynamikken er redskabet. I M.H. Jacobsen & SQ. Jensen (red.), Kvalitative udfordringer(s. 25-44). Hans Reitzels Forlag.
Breil, L. L. (2023). Isbryderen: Kan en legende tilgang til læring bryde fastfrosne forståelser og opleves af de studerende som et værdifuldt bidrag til deres uddannelse og praksis? UCN Perspektiv, (12), 59–68. https://doi.org/10.17896/UCN.perspektiv.n12.531
Børne-og undervisningsministeriet (2023). Vejledning om Pulje til mere uddannet pædagogisk personale (opkvalificeringspuljen). https://www.uvm.dk/-/media/filer/uvm/puljer-priser-udbud/pdf23/231009-vejledning-om-opkvalificeringspuljen-2023--2025.pdf
Christensen, G. (2005). Etiske konstruktioner i det kvalitative forskningsinterview. I Jensen, T.B. & Christensen, G. (red.). Psykologiske og pædagogiske metoder -Kvalitative og kvantitative forskningsmetoder i praksis (s.s. 293-317). Roskilde Universitetsforlag.
Dalziel, J., Conole, G., Wills, S., Walker, S., Bennett, S., Dobozy, E., Cameron, L., Badilescu-Buga E. og Bower, M.l (2016) The Larnaca Declaration on Learning Design. Journal of Interactive Media in Education, 2016(1): 7, pp. 1–24, DOI: http://dx.doi.org/10.5334/jime.407
Dohn, N. B., Godsk, M., & Buus, L. (2019). Learning Design: Tilgange, cases og karakteristika. Tidsskriftet Læring Og Medier(LOM), 12(21), 20. https://doi.org/10.7146/lom.v12i21.112639
Dohn, N. B. & Hansen, J. (2016). Begrebet didaktisk design –et kritisk overblik over betydninger. I N. B.
Dohn og J. Hansen (Red), Didaktik, design og digitalisering(s. 43-64). Samfundslitteratur
Fawns, T. (2019). Postdigital Education in Design and Practice. Postdigital Science and Education, 1 132–145. https://doi.org/10.1007/s42438-018-0021-8
Fawns, T. (2022). An Entangled Pedagogy: Looking Beyond the Pedagogy—Technology Dichotomy. Postdigital Science and Education, (4), 711–728. https://doi.org/10.1007/s42438-022-00302-7
Foucault, M. (2002). The archaeology of knowledge, and the discourse on language. Pantheon Books.
Haavind, H. (1987). Liten og stor: mødres omsorg og barns utviklingsmuligheter. Oslo: Universitetsforlaget.
Halkier, B. (2002). Fokusgrupper. Roskilde, Denmark: Samfundslitteratur.
Hiim, H., & Hippe, E. (2015). Læring gennem oplevelse, forståelse og handling: en studiebog ididaktik (2. udgave). Gyldendal.
Højgaard, L., & Søndergaard, D. M. (2015). Multimodale konstitueringsprocesser i empirisk forskning. I S. Brinkmann & L. Tanggaard, (Red.). Kvalitative Metoder: En grundbog.København. Hans Reitzel: 315-339.
Juelskjær, M. & Plauborg, H. (2013). Læring og didaktik udsat for poststrukturalistisk tænkning. I A. Qvortrup & M. Wiberg (red.). Læringsteori og didaktik(s. 257-287). København: Hans Reitzels Forlag.
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Copyright (c) 2024 Louise Lund Breil, Marianne Georgsen, Susanne Dau
Dette værk er under følgende licens Creative Commons Navngivelse – Ikke-kommerciel – Ingen Bearbejdede Værker (by-nc-nd).
Artikler publiceret i Tidsskriftet for Læring og Medier er licenseret under en Creative Commons Navngivelse-IkkeKommerciel-IngenBearbejdelse 4.0 Unported Licens.
Forfattere bevarer deres ophavsret og giver tidsskriftet ret til første publicering, samtidigt med at værket er omfattet af Creative Commons Attribution-licensen: Navngivelse – Ikke-kommerciel - Ingen Bearbejdede Værker (by-nc-nd). Læs om licensen på http://www.creativecommons.dk/om/.
---
På LOM.dk kan du endvidere finde artikler fra det nu nedlagte Tidsskrift for Universiteternes Efter- og Videreuddannelse (UNEV). Vær opmærksom på, at der gælder særlige regler for UNEV artikler:
Det er forfatterne og evt. andre ophavsret indehavere, der har ophavsretten til artikler udgivet i UNEV regi, og det er en betingelse for adgang til artiklerne, at brugere anerkender og overholder de juridiske retningslinjer forbundet hermed.
- Brugere må downloade og printe én kopi af en hvilken som helst UNEV artikel mhp. private studier eller forskning.
- Det er ikke tilladt at videredistribuere artikler eller anvende disse til indtægtsdækkede aktiviteter eller kommercielle formål.
- Det er tilladt at distribuere URL’en til UNEV artikler.