Vi kan skabe sporet sammen

Studerende som medudviklere af læringsdesignet for deres egen uddannelse

Forfattere

  • Louise Lund Breil UCN Pædagogik - pædagoguddannelsen Thisted
  • Marianne Georgsen
  • Susanne Dau

DOI:

https://doi.org/10.7146/lom.v17i30.143093

Resumé

Artiklen præsenterer og diskuterer et projekt, hvor der arbejdes målrettet med at etablere et ligeværdigt samarbejde mellem underviser og studerende omkring læringsdesignet af de studerendes igangværende uddannelse. Arbejdet med læringsdesign, som her forstås som en metodologi til undervisningsudvikling (jf. Dohn et al., 2019), tager afsæt i Fawns’ formulering af en Entangled Pedagogy, som bl.a. sætter fokus på de studerendes deltagelse i designarbejdet. Med afsæt i poststrukturalismen (Juelskjær & Plauborg, 2013; Søndergaard, 2005; Focault, 2002) analyseres kvalitative, empiriske data (fokusgruppeinterviews) med henblik på at afdække studenterperspektivet på det overordnede forskningsspørgsmål: Hvad kendetegner de studerendes bidrag, når de inviteres til at medudvikle læringsdesignet for deres egen uddannelse? 

Formålet er todelt: Dels at kvalificere vores viden om muligheder og begrænsninger ved at involvere studerende direkte i læringsdesign-processer, og dels at afprøve en udviklings- og analysemetode, som tager et poststrukturalistisk afsæt og sætter fokus på deltagernes fortællinger som centrale i det empiriske materiale. Det konkluderes, at den afprøvede metode til involvering af de studerende i designprocessen er særdeles frugtbar ift. at belyse de studerendes værdier i forbindelse med uddannelsen. Afslutningsvis drøftes metodiske perspektiver ift. en pædagogisk praksis, hvor studerende gennem hele uddannelsesforløbet jf. Fawns inviteres til at tage medansvar for det didaktiske design. 

Downloads

Download-data er endnu ikke tilgængelig.

Referencer

Andenæs, A. (2000). Generalisering. Om ringvirkninger og gjenbruk av resultater fra en kvalitativ undersøkelse. I: H. Haavind (red.) Kjønn og fortolkende metode. Metodiske muligheter i kvalitativ forskning (s. 287-320). Gyldendal Norsk Forlag.

Barad, K. (2007). Meeting the Universe Halfway: Quantum physics and the entanglement of Matter and Meaning. Duke University Press

Biesta, G.J.J. (2019). Letting Art Teach: Art Education After Joseph Beuys. ArtEZ Press.

Bloksgaard, L., & Andersen, P. T. (2012). Fokusgruppeinterviewet: Når gruppedynamikken er redskabet. I M.H. Jacobsen & SQ. Jensen (red.), Kvalitative udfordringer(s. 25-44). Hans Reitzels Forlag.

Breil, L. L. (2023). Isbryderen: Kan en legende tilgang til læring bryde fastfrosne forståelser og opleves af de studerende som et værdifuldt bidrag til deres uddannelse og praksis? UCN Perspektiv, (12), 59–68. https://doi.org/10.17896/UCN.perspektiv.n12.531

Børne-og undervisningsministeriet (2023). Vejledning om Pulje til mere uddannet pædagogisk personale (opkvalificeringspuljen). https://www.uvm.dk/-/media/filer/uvm/puljer-priser-udbud/pdf23/231009-vejledning-om-opkvalificeringspuljen-2023--2025.pdf

Christensen, G. (2005). Etiske konstruktioner i det kvalitative forskningsinterview. I Jensen, T.B. & Christensen, G. (red.). Psykologiske og pædagogiske metoder -Kvalitative og kvantitative forskningsmetoder i praksis (s.s. 293-317). Roskilde Universitetsforlag.

Dalziel, J., Conole, G., Wills, S., Walker, S., Bennett, S., Dobozy, E., Cameron, L., Badilescu-Buga E. og Bower, M.l (2016) The Larnaca Declaration on Learning Design. Journal of Interactive Media in Education, 2016(1): 7, pp. 1–24, DOI: http://dx.doi.org/10.5334/jime.407

Dohn, N. B., Godsk, M., & Buus, L. (2019). Learning Design: Tilgange, cases og karakteristika. Tidsskriftet Læring Og Medier(LOM), 12(21), 20. https://doi.org/10.7146/lom.v12i21.112639

Dohn, N. B. & Hansen, J. (2016). Begrebet didaktisk design –et kritisk overblik over betydninger. I N. B.

Dohn og J. Hansen (Red), Didaktik, design og digitalisering(s. 43-64). Samfundslitteratur

Fawns, T. (2019). Postdigital Education in Design and Practice. Postdigital Science and Education, 1 132–145. https://doi.org/10.1007/s42438-018-0021-8

Fawns, T. (2022). An Entangled Pedagogy: Looking Beyond the Pedagogy—Technology Dichotomy. Postdigital Science and Education, (4), 711–728. https://doi.org/10.1007/s42438-022-00302-7

Foucault, M. (2002). The archaeology of knowledge, and the discourse on language. Pantheon Books.

Haavind, H. (1987). Liten og stor: mødres omsorg og barns utviklingsmuligheter. Oslo: Universitetsforlaget.

Halkier, B. (2002). Fokusgrupper. Roskilde, Denmark: Samfundslitteratur.

Hiim, H., & Hippe, E. (2015). Læring gennem oplevelse, forståelse og handling: en studiebog ididaktik (2. udgave). Gyldendal.

Højgaard, L., & Søndergaard, D. M. (2015). Multimodale konstitueringsprocesser i empirisk forskning. I S. Brinkmann & L. Tanggaard, (Red.). Kvalitative Metoder: En grundbog.København. Hans Reitzel: 315-339.

Juelskjær, M. & Plauborg, H. (2013). Læring og didaktik udsat for poststrukturalistisk tænkning. I A. Qvortrup & M. Wiberg (red.). Læringsteori og didaktik(s. 257-287). København: Hans Reitzels Forlag.

Downloads

Publiceret

24-09-2024 — Opdateret d. 26-09-2024

Citation/Eksport

Lund Breil, L., Georgsen, M., & Dau, S. (2024). Vi kan skabe sporet sammen: Studerende som medudviklere af læringsdesignet for deres egen uddannelse. Tidsskriftet Læring Og Medier (LOM), 17(30). https://doi.org/10.7146/lom.v17i30.143093

Nummer

Sektion

LOM30: Sammensatte læringsrum