Bidrag til digital didaktik set fra et posthumant elevperspektiv

Forfattere

  • Marie Falkesgaard Slot KP
  • Michael Peter Jensen
  • Tina Høegh

DOI:

https://doi.org/10.7146/lom.v15i27.135507

Nøgleord:

grundskole, digital didaktik, posthumanisme, casestudie

Resumé

Denne artikel bidrager til forskning i digital didaktik med et særligt fokus på et situeret elevperspektiv. Gennem to cases hentet fra et treårigt nordisk forskningsprojekt Connected Classroom Nordic (QIUINT) giver vi eksempler på, hvordan teknologi kan være afsæt for en digital didaktik set i et elevperspektiv. Typisk skelnes der i den digitale didaktiske forskning skarpt mellem menneske og teknologi med det resultat, at det hverken er didaktikken eller teknologien, der bestemmer digitaliseringen af skolen. I denne artikel bygger vi et teoretisk fokus op, der tillader os at iagttage teknologier som forbundne med elevernes sociale og faglige kapacitet. Vores interesse i elev-teknologi er muligheden for den åbenhed og uforudsigelighed, som ligger i det, vi kalder brud, og som vi placerer i relationen elev-teknologi. Vores undersøgelse peger på, at didaktiske muligheder opstår, når elev-teknologi får lov til at forme sig på nye måder i undervisningen. Men samtidig viser studiet også, at forbundetheden mellem elev-teknologi og situationer, hvor brud opstår, let kan overses som potentiale i en travl undervisningshverdag.

Downloads

Download-data er endnu ikke tilgængelig.

Referencer

Blikstad-Balas, M., & Klette, K. (2020). Still a long way to go Narrow and transmissive use of technology in the classroom. Nordic Journal of Digital Literacy, 15(1), 55-68. https://doi.org/10.18261/issn.1891-943x-2020-01-05

Carlsen, D. (2021). Danskdidaktiske forståelsesmåder. Ph.d.-afhandling. DPU/Aarhus Universitet.

Cuban, L. (2018). The flight of a butterfly or the path of a bullit. Harward.

Danholt, P. (2021). Technology Comprehension in a More-Than-Human World. Learning Tech – Tidsskrift for læremidler, didaktik og teknologi, 6(10), 169-190. https://doi.org/10.7146/lt.v6i10.125722

DeLanda, M. (2006). A new philosophy of society: Assemblage theory and social complexity. Continuum.

Deleuze, G. (2006). Forhandlinger. Det lille Forlag & Samlerens Bogklub.

Deleuze, G., & Guattari, F. (1987). A thousand plateaus: Capitalism and schizophrenia (B. Massumi, Trans.). University of Minnesota Press. (Original work published 1980)

Elf, N. (2021). The Surplus of Quality: How to Study Quality in Teaching in Three QUINT Projects. In M. Blikstad-Balas, K. Klette, & M. Tengberg (Eds.), Ways of Analyzing Teaching Quality: Potentials and Pitfalls (pp. 53-88). Scandinavian University Press. https://doi.org/10.18261/9788215045054-2021-02

Flyvbjerg. B. (2010): Fem misforståelser om case-studiet. In S. Brinkmann & L. Tanggaard (Eds.), Kvalitative metoder. Hans Reitzels Forlag.

Gissel, S. T., Carlsen. D., Buch. B., & Illum Skov. L. (2021). Læremidler og læremiddelbrug i L1 i Danmark: læreres ibrugtagning, didaktisering og redidaktisering af didaktiske, semantiske og funktionelle læremidler i danskundervisningen. Learning Tech - Tidsskrift for læremidler, didaktik og teknologi, 6(9), 80-119. https://doi.org/10.7146/lt.v6i9.124762

Hansen, J. J., & Nørgård, R. T. (2022). Hvad er digital pædagogik? Konturer af et nyt praksis- og forskningsfelt. Dansk Universitetspædagogiske Tidsskrift, 17(32), 107-128. https://doi.org/10.7146/dut.v17i32.129582

Hansen, R., Slot, M. F., & Bremholm, J. (2016). Elevopgaver og elevproduktion i det 21. århundrede: en kvantitativ analyse af elevproduktion i matematik, dansk og naturfag (Endline). Nationalt videncenter for læremidler - Læremiddel.dk. https://laeremiddel.dk/wp-content/uploads/2015/06/2605_rapport_kvantitativanalyse_enk.pdf

Hickey-Moody, A. C., & Malins, P. (2007). Deleuzian encounters: Studies in contemporary social issues. Palgrave.

Jensen, M. (2023). Affektiv literacy og digitale teknologier. Når vi skriver og læser med maskiner. Learning Tech – Tidsskrift for læremidler, didaktik og teknologi, 8(13), 126-148. https://doi.org/10.7146/lt.v8i13.133073

Johansen, A. (2008). Stjerneskælv. Modtryk.

Kress, G. (2010). Multimodality: A social semiotic approach to contemporary communication. Routledge.

Levinsen, K. T., & Sørensen, B. H. (2020). It-didaktisk design. Frydenlund.

MacLure, M. (2010). The offence of theory. Journal of Education Policy, 25(2), 277–286. https://doi.org/10.1080/02680930903462316

Massumi, B. (2002). Parables for the virtual: movement, affect, sensation. Duke University Press.

Mazzei, L. A., & Jackson, A. Y. (2019). Voice in the Agentic Assemblage. Qualitative Inquiry at a Crossroads: Political, Performative, and Methodological Reflections, 49(11), 67–79. https://doi.org/10.1080/00131857.2016.1159176

Ryberg, T. (2021). Historisk blik på uddannelsesteknologi og online undervisning. Kognition & Paedagogik, 31(122), 8-19.

Selwyn, N. (2016). Minding our language: why education and technology is full of bullshit… and what might be done about it. Learning, Media and Technology, 41(3), 437-443. https://doi.org/10.1080/17439884.2015.1012523

Slot, M. F., Lorentzen, R. F., & Hansen, T. I. (2021). Hvordan integreres teknologiforståelse i dansk? Learning Tech – Tidsskrift for læremidler, didaktik og teknologi, (10), 21-46. https://learningtech.laeremiddel.dk/wp-content/uploads/2021/11/Learning-Tech-10_Artikel-1.pdf

Tannert. M., & Berthelsen. U. D. (2020). Digitale læremidler i dansk. Pædagogisk indblik. Aarhus Universitetsforlag.

Tække, J., & Paulsen, M. (2016). Undervisningsfællesskaber og læringsnetværk i den digitale tidsalder. Unge Pædagoger.

Tække, J., & Paulsen, M. (2019). Digitalt understøttet faglighed og almendannelse. Bog 2, Analyser og indblik. Unge Pædagoger.

Tække, J., & Paulsen, M. (2022). A New Perspective on Education in the Digital Age: Teaching, Media and Bildung. London: Bloomsbury Academic.

Veletsianos, G., & Moe, R. (2017). The rise of educational technology as a sociocultural and ideological phenomenon. https://er.educause.edu/articles/2017/4/the-rise-of-educational-technology-as-a-sociocultural-and-ideological-phenomenon. Hentet 30/11 2021

Vygotsky, L. S. (1978). Mind in society: The development of higher psychological processes. Harvard University Press

Zuboff, S. (2023). Overvågningskapitalismens tidsalder. Informations Forlag.

Yin, R. K. (2018). Case-Study Research and Applications: Design and Methods (6th ed.). Sage.

Downloads

Publiceret

21-06-2023

Citation/Eksport

Slot, M. F., Jensen, M. P., & Høegh, T. (2023). Bidrag til digital didaktik set fra et posthumant elevperspektiv. Tidsskriftet Læring Og Medier (LOM), 16(27). https://doi.org/10.7146/lom.v15i27.135507