Bidrag til digital didaktik set fra et posthumant elevperspektiv
DOI:
https://doi.org/10.7146/lom.v15i27.135507Nøgleord:
grundskole, digital didaktik, posthumanisme, casestudieResumé
Denne artikel bidrager til forskning i digital didaktik med et særligt fokus på et situeret elevperspektiv. Gennem to cases hentet fra et treårigt nordisk forskningsprojekt Connected Classroom Nordic (QIUINT) giver vi eksempler på, hvordan teknologi kan være afsæt for en digital didaktik set i et elevperspektiv. Typisk skelnes der i den digitale didaktiske forskning skarpt mellem menneske og teknologi med det resultat, at det hverken er didaktikken eller teknologien, der bestemmer digitaliseringen af skolen. I denne artikel bygger vi et teoretisk fokus op, der tillader os at iagttage teknologier som forbundne med elevernes sociale og faglige kapacitet. Vores interesse i elev-teknologi er muligheden for den åbenhed og uforudsigelighed, som ligger i det, vi kalder brud, og som vi placerer i relationen elev-teknologi. Vores undersøgelse peger på, at didaktiske muligheder opstår, når elev-teknologi får lov til at forme sig på nye måder i undervisningen. Men samtidig viser studiet også, at forbundetheden mellem elev-teknologi og situationer, hvor brud opstår, let kan overses som potentiale i en travl undervisningshverdag.
Downloads
Referencer
Blikstad-Balas, M., & Klette, K. (2020). Still a long way to go Narrow and transmissive use of technology in the classroom. Nordic Journal of Digital Literacy, 15(1), 55-68. https://doi.org/10.18261/issn.1891-943x-2020-01-05
Carlsen, D. (2021). Danskdidaktiske forståelsesmåder. Ph.d.-afhandling. DPU/Aarhus Universitet.
Cuban, L. (2018). The flight of a butterfly or the path of a bullit. Harward.
Danholt, P. (2021). Technology Comprehension in a More-Than-Human World. Learning Tech – Tidsskrift for læremidler, didaktik og teknologi, 6(10), 169-190. https://doi.org/10.7146/lt.v6i10.125722
DeLanda, M. (2006). A new philosophy of society: Assemblage theory and social complexity. Continuum.
Deleuze, G. (2006). Forhandlinger. Det lille Forlag & Samlerens Bogklub.
Deleuze, G., & Guattari, F. (1987). A thousand plateaus: Capitalism and schizophrenia (B. Massumi, Trans.). University of Minnesota Press. (Original work published 1980)
Elf, N. (2021). The Surplus of Quality: How to Study Quality in Teaching in Three QUINT Projects. In M. Blikstad-Balas, K. Klette, & M. Tengberg (Eds.), Ways of Analyzing Teaching Quality: Potentials and Pitfalls (pp. 53-88). Scandinavian University Press. https://doi.org/10.18261/9788215045054-2021-02
Flyvbjerg. B. (2010): Fem misforståelser om case-studiet. In S. Brinkmann & L. Tanggaard (Eds.), Kvalitative metoder. Hans Reitzels Forlag.
Gissel, S. T., Carlsen. D., Buch. B., & Illum Skov. L. (2021). Læremidler og læremiddelbrug i L1 i Danmark: læreres ibrugtagning, didaktisering og redidaktisering af didaktiske, semantiske og funktionelle læremidler i danskundervisningen. Learning Tech - Tidsskrift for læremidler, didaktik og teknologi, 6(9), 80-119. https://doi.org/10.7146/lt.v6i9.124762
Hansen, J. J., & Nørgård, R. T. (2022). Hvad er digital pædagogik? Konturer af et nyt praksis- og forskningsfelt. Dansk Universitetspædagogiske Tidsskrift, 17(32), 107-128. https://doi.org/10.7146/dut.v17i32.129582
Hansen, R., Slot, M. F., & Bremholm, J. (2016). Elevopgaver og elevproduktion i det 21. århundrede: en kvantitativ analyse af elevproduktion i matematik, dansk og naturfag (Endline). Nationalt videncenter for læremidler - Læremiddel.dk. https://laeremiddel.dk/wp-content/uploads/2015/06/2605_rapport_kvantitativanalyse_enk.pdf
Hickey-Moody, A. C., & Malins, P. (2007). Deleuzian encounters: Studies in contemporary social issues. Palgrave.
Jensen, M. (2023). Affektiv literacy og digitale teknologier. Når vi skriver og læser med maskiner. Learning Tech – Tidsskrift for læremidler, didaktik og teknologi, 8(13), 126-148. https://doi.org/10.7146/lt.v8i13.133073
Johansen, A. (2008). Stjerneskælv. Modtryk.
Kress, G. (2010). Multimodality: A social semiotic approach to contemporary communication. Routledge.
Levinsen, K. T., & Sørensen, B. H. (2020). It-didaktisk design. Frydenlund.
MacLure, M. (2010). The offence of theory. Journal of Education Policy, 25(2), 277–286. https://doi.org/10.1080/02680930903462316
Massumi, B. (2002). Parables for the virtual: movement, affect, sensation. Duke University Press.
Mazzei, L. A., & Jackson, A. Y. (2019). Voice in the Agentic Assemblage. Qualitative Inquiry at a Crossroads: Political, Performative, and Methodological Reflections, 49(11), 67–79. https://doi.org/10.1080/00131857.2016.1159176
Ryberg, T. (2021). Historisk blik på uddannelsesteknologi og online undervisning. Kognition & Paedagogik, 31(122), 8-19.
Selwyn, N. (2016). Minding our language: why education and technology is full of bullshit… and what might be done about it. Learning, Media and Technology, 41(3), 437-443. https://doi.org/10.1080/17439884.2015.1012523
Slot, M. F., Lorentzen, R. F., & Hansen, T. I. (2021). Hvordan integreres teknologiforståelse i dansk? Learning Tech – Tidsskrift for læremidler, didaktik og teknologi, (10), 21-46. https://learningtech.laeremiddel.dk/wp-content/uploads/2021/11/Learning-Tech-10_Artikel-1.pdf
Tannert. M., & Berthelsen. U. D. (2020). Digitale læremidler i dansk. Pædagogisk indblik. Aarhus Universitetsforlag.
Tække, J., & Paulsen, M. (2016). Undervisningsfællesskaber og læringsnetværk i den digitale tidsalder. Unge Pædagoger.
Tække, J., & Paulsen, M. (2019). Digitalt understøttet faglighed og almendannelse. Bog 2, Analyser og indblik. Unge Pædagoger.
Tække, J., & Paulsen, M. (2022). A New Perspective on Education in the Digital Age: Teaching, Media and Bildung. London: Bloomsbury Academic.
Veletsianos, G., & Moe, R. (2017). The rise of educational technology as a sociocultural and ideological phenomenon. https://er.educause.edu/articles/2017/4/the-rise-of-educational-technology-as-a-sociocultural-and-ideological-phenomenon. Hentet 30/11 2021
Vygotsky, L. S. (1978). Mind in society: The development of higher psychological processes. Harvard University Press
Zuboff, S. (2023). Overvågningskapitalismens tidsalder. Informations Forlag.
Yin, R. K. (2018). Case-Study Research and Applications: Design and Methods (6th ed.). Sage.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Copyright (c) 2023 Marie Falkesgaard Slot
Dette værk er under følgende licens Creative Commons Navngivelse – Ikke-kommerciel – Ingen Bearbejdede Værker (by-nc-nd).
Artikler publiceret i Tidsskriftet for Læring og Medier er licenseret under en Creative Commons Navngivelse-IkkeKommerciel-IngenBearbejdelse 4.0 Unported Licens.
Forfattere bevarer deres ophavsret og giver tidsskriftet ret til første publicering, samtidigt med at værket er omfattet af Creative Commons Attribution-licensen: Navngivelse – Ikke-kommerciel - Ingen Bearbejdede Værker (by-nc-nd). Læs om licensen på http://www.creativecommons.dk/om/.
---
På LOM.dk kan du endvidere finde artikler fra det nu nedlagte Tidsskrift for Universiteternes Efter- og Videreuddannelse (UNEV). Vær opmærksom på, at der gælder særlige regler for UNEV artikler:
Det er forfatterne og evt. andre ophavsret indehavere, der har ophavsretten til artikler udgivet i UNEV regi, og det er en betingelse for adgang til artiklerne, at brugere anerkender og overholder de juridiske retningslinjer forbundet hermed.
- Brugere må downloade og printe én kopi af en hvilken som helst UNEV artikel mhp. private studier eller forskning.
- Det er ikke tilladt at videredistribuere artikler eller anvende disse til indtægtsdækkede aktiviteter eller kommercielle formål.
- Det er tilladt at distribuere URL’en til UNEV artikler.