Digitaliseringens dilemmaer

Forfattere

DOI:

https://doi.org/10.7146/lom.v15i25.135303

Nøgleord:

Digitalisering, dilemmabegrebet, dilemma

Resumé

I LOM 25 sætter vi fokus på de dilemmaer, barrierer og paradokser, der udspiller sig, når uddannelse, undervisning og læring i stigende omfang digitaliseres. Eksempler på dilemmaer er, når uddannelsesinstitutioner vælger digitale platforme, som i sig selv rummer pædagogiske muligheder og begrænsninger. En barriere kan være når undervisere udvikler undervisningsmaterialer og støder på ophavsretslige udfordringer. Et lærerteam kan have udviklet et undervisningsforløb og stille spørgsmålet: hvem ejer dette materiale? (Hamilton & Feenberg, 2005). Når studerende i en opgave laver interviews og spørgeskemaundersøgelser og møder udfordringer i forhold til GDPR-problematikker som samtykke, opbevaring af data og databehandling eller med andre ord; når den digitale ressource bliver styrende for didaktikken.

Digitaliseringens dilemmaer rummer således et bredt spekter af etiske og juridiske udfordringer, men også pædagogiske, strategiske og kvalitetsmæssige dilemmaer, der findes på både institutionelle- undervisningsmæssige- og læringsmæssige niveauer.

Downloads

Download-data er endnu ikke tilgængelig.

Forfatterbiografi

Lillian Buus, VIA University College

PhD, Leder af Digitalt Læringsdesign og Forskningsleder af forskningsprogrammet for Læring og IT, VIA University College 

 

Referencer

Fransson, G., & Grannäs, J. (2013). Dilemmatic spaces in educational contexts–towards a conceptual framework for dilemmas in teachers work. Teachers and Teaching, 19(1), 4-17.

Hamilton, E., & Feenberg, A. (2005). The Technical Codes of Online Education. Techné, 9(1), 97–123.

Yderligere filer

Publiceret

21-12-2022

Citation/Eksport

Hansen, J. J., Buus, L., & Hansen, S. B. (2022). Digitaliseringens dilemmaer. Tidsskriftet Læring Og Medier (LOM), 15(25). https://doi.org/10.7146/lom.v15i25.135303