Afdækning og kompetence- og uddannelsesudvikling af professionsunderviseres generiske digitale kompetencer
DOI:
https://doi.org/10.7146/lom.v15i27.134229Resumé
Denne artikels formål er at undersøge, hvilke potentialer og udfordringer resultaterne fra en systematisk afdækning af underviseres generiske digitale kompetencer giver. Artiklens baggrund er UCL’s 4-årige projekt “Afdækningen af underviseres generiske digitale kompetencer” (2018-2022), hvor generiske digitale kompetencer hos professionsundervisere er kortlagt systematisk med henblik på datainformeret, målrettet og dialogbaseret kompetenceudvikling.
Først og fremmest konkluderes det teoretisk, at underviseres generiske digitale kompetencer er en processuel udvikling, som anerkender digitale teknologiers og den digitale undervisnings påvirkning af og påvirkning fra den studerendes læringskontekst. Dernæst argumenteres der for, at spørgerammen for underviseres generiske digitale kompetencer indeholder 5 domæner: kompetenceområde, temaer, læringsdomæner, spørgsmål og vejledende forklaring, der samlet giver en forståelse af digitale kompetencer som viden, færdigheder og kritisk forståelse. Slutteligt konkluderes det, at projektet skaber et fælles sprog og en systematisk tilgang til at planlægge og gennemføre målrettede kompetenceforløb, så uddannelser, ledere og undervisere kan modnes strategisk og digitalt.
Downloads
Referencer
Ala-Mutka, K. (2011). Mapping Digital Competence: Towards a Conceptual Understanding. Seville: JRC-IPTS. Retrieved from: http://ipts.jrc.ec.europa.eu/publications/pub.cfm?id=4699
Ala-Mutka, K. (2010). Learning in Informal Online Networks and Communities: Institute for Prospective Technological Studies, Joint Research Centre, European Commission.
Bannon L.J. & Ehn P. (2013) Design Matters in Participatory Design. In Simonsen J. & Robertson T. (eds.) Routledge International Handbook of Participatory Design. Routledge. New York.
Bjørnholt, B., Jensen, J. M. (2017) Kompetenceudvikling og kompetencedækning i folkeskolen. KORA
Blomberg, J. (2003). Ethnographic Field Methods and Their Relation to Design. I Schuler, D. & A. Namioka(red.) I Participatory Design: Principles and practices. New Jersey: Lawrence Erlbaum.
Dreyfus, S. E., og Dreyfus, H. L. (1980). "A Five-Stage Model of the Mental Activities Involved in Directed Skill Acquisition" Washington, DC: Storming Media.
Garrison, D. R., & Vaughan, N. D. (2008). Blended Learning in higher education: Framework, principles, and guidelines. John Wiley & Sons.
Georgsen, M. og Qvortrup, A. (2021) Erfaringer og oplevelser med onlineundervisning på 9 videregående uddannelsesinstitutioner i foråret 2020. Læremiddel.dk.
Hasse. C. og Brok. L.S. (2015). TEKU-modellen: Teknologiforståelse i professionerne. U Press.
Hjarvard, S. (Red.). (2016). Medialisering: mediernes rolle i social og kulturel forandring. Kbh.: Hans Reitzel.
Kurt, S. Ç. & Yıldırım, İ. (2018). The Students' Perceptions on Blended Learning: A Q Method Analysis, Educational sciences: Theory & practice 18(2)
Martin, A. (2006). A European framework for digital literacy. Nordic Journal of Digital Literacy, 1 (02), s. 151–161. Lokaliseret fra https://www.idunn.no/dk/2006/02/a_european_framework_for_digital_literacy
Mattelmäki, T., Vaajakallio, K. & Koskinen, I . (2013). What Ever Happened With Empathic Design? Design Issues 30 (1), 67 - 77.
McLeod, S. A. (2019). Likert scale. Simply Psychology.
Nielsen, M.F. og Skriver, S. (2019). Metodekogebogen, U Press.
Nyboe, L. (2009). Digital dannelse: Børns og unges mediebrug og -læring inden for og uden for institutionerne. Kbh.: Frydenlund.
Punie, Y. and Brecko, B., editor(s), Ferrari, A., DIGCOMP (2013): A Framework for Developing and Understanding Digital Competence in Europe. Publications Office of the European Union, Luxembourg, ISBN 978-92-79-31465-0, doi: 10.2788/52966, JRC83167.
Redecker. C. (2017) European Framework for the Digital Competence of Educators: DigCompEdu. Publications Office of the European Union, Luxembourg
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Copyright (c) 2023 Jesper Vedel Bertelsen
Dette værk er under følgende licens Creative Commons Navngivelse – Ikke-kommerciel – Ingen Bearbejdede Værker (by-nc-nd).
Artikler publiceret i Tidsskriftet for Læring og Medier er licenseret under en Creative Commons Navngivelse-IkkeKommerciel-IngenBearbejdelse 4.0 Unported Licens.
Forfattere bevarer deres ophavsret og giver tidsskriftet ret til første publicering, samtidigt med at værket er omfattet af Creative Commons Attribution-licensen: Navngivelse – Ikke-kommerciel - Ingen Bearbejdede Værker (by-nc-nd). Læs om licensen på http://www.creativecommons.dk/om/.
---
På LOM.dk kan du endvidere finde artikler fra det nu nedlagte Tidsskrift for Universiteternes Efter- og Videreuddannelse (UNEV). Vær opmærksom på, at der gælder særlige regler for UNEV artikler:
Det er forfatterne og evt. andre ophavsret indehavere, der har ophavsretten til artikler udgivet i UNEV regi, og det er en betingelse for adgang til artiklerne, at brugere anerkender og overholder de juridiske retningslinjer forbundet hermed.
- Brugere må downloade og printe én kopi af en hvilken som helst UNEV artikel mhp. private studier eller forskning.
- Det er ikke tilladt at videredistribuere artikler eller anvende disse til indtægtsdækkede aktiviteter eller kommercielle formål.
- Det er tilladt at distribuere URL’en til UNEV artikler.