Den læring, der sker, afhænger (vel?) af den undervisning, der foregår
– om asynkrone refleksionsprocesser i efter- og videreuddannelse
DOI:
https://doi.org/10.7146/lom.v15i26.131562Nøgleord:
refleksion, professionshøjskole, efteruddannelse, didaktisk design, asynkrone læringsaktiviteter, online undervisningResumé
Artiklen præsenterer resultaterne af en undersøgelse, der er pågået i UCNs efter- og videreuddannelsesafdeling i 2021. Formålet var at afdække betydningen af de asynkrone aktiviteter på diplom- og akademiuddannelserne. Undersøgelsen fokus på de læreprocesser, som opstår uden for de formaliserede undervisningsrammer, når planlagte, asynkrone aktiviteter kalder på refleksion med, i og over praksis.
Deltagerne i efter- og videreuddannelse er typisk voksne med arbejds- og familieliv, og som derfor har et ønske om geografisk og tidsmæssig fleksibilitet i forhold til uddannelse. Professionshøjskolen UCN har derfor interesse i at udvikle didaktiske designs, der afspejler fleksible, personlige og praksisnære løsninger til studerende i efter- og videreuddannelse.
20 studerende har deltaget i undersøgelsen, hvor det empiriske materiale er indsamlet via interviews, surveys og observationer af studieaktiviteten på læringsplatformen. Resultaterne viser, at når voksne studerende deltager i asynkrone læringsaktiviteter, skabes der ikke bare et geografisk og tidsmæssigt læringsrum, men et forlænget og flerspektivt refleksionsrum med tid og plads til at lære i eget tempo, på egne præmisser og i egen praksis. Det asynkrone læringsrum tilbyder desuden mangfoldige muligheder for inspiration, refleksion og konsolidering af ny viden. Det kræver grundig planlægning, stram styring og særlige underviserkompetencer at få optimal udnyttelse af det asynkrone rums læringspotentiale.
Downloads
Referencer
Carlsen, D. & Hansen, J. J. (2015). Digital læsedidaktik. Akademisk Forlag
Dalsgaard, C. (2011). Personlige læringsmiljøer: Universitetsuddannelse på internettet. Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, nr. 11, 2011.
Danmarks Evalueringsinstitut. (2011). E-læring og blended learning på VEU-området. Undersøgelse af e-læring og blended learning på enkeltfag på VUC, VVU på erhvervsakademier og diplomuddannelser på professionshøjskoler. Rosendahls - Schultz Grafisk a/s.
Danmarks Evalueringsinstitut. (2019a). Erfaringer med digitalisering af VEU. Afsluttende rapport om udbredelse og kvalitet af e-læring og blended learning på VEU-området. https://www.eva.dk/sites/eva/files/2019-05/Rapport%20om%20erfaringer%20med%20digitalisering%20af%20VEU_20190403.pdf
Danmarks Evalueringsinstitut. (2019b). Kvalitet i digitale læringsforløb på VEU-området. Et litteraturstudie med fokus på dansk- og engelsksproget forskning.
Dau, S. (2015). Studerendes orientering i fleksible professionsuddannelsers læringsrum: Et narrativt casestudie af vidensudviklingens veje og afveje. Aalborg Universitetsforlag. Ph.d.-serien for Det Humanistiske Fakultet, Aalborg Universitet.
Dau, S. & Konnerup, U. (2016). Engagerende didaktiske design i blendede læringsrum – et grundlag for facilitering af læreprocesser. Tidsskriftet Læring og Medier (LOM), 9(16), 1-30.
Dysthe, O. (2003). Dialog, samspil og læring. Forlaget Klim.
Dysthe, O. & Engelsen (red.) (2005). Mapper som pædagogisk redskab. Perspektiver og erfaringer. Forlaget Klim, Århus.
Georgsen, M. (red.), Qvortrup, A. (red.), Gundersen, P. B., & Jørnø, R. L. V. (2021). Erfaringer og oplevelser med online undervisning på 9 videregående uddannelsesinstitutioner i foråret 2020. Nationalt videncenter for læremidler – læremidler.dk.
Glaser, B. G. & Strauss, A. L. (1967). The Discovery of Grounded Theory. Aldine Transaction. A Division of Transaction Publishers. New Brunswick (U.S.A.) and London (U.K.). Reprinted 2006
Gómez-Rey, P., Barbera, E. & Fernàndez-Navarro, F. (2017). Student Voices on the Roles of Instructors in Asynchronous Learning Environments in the 21st Century. International Review of Research in Open & Distance Learning, 18(2), 234-251.
Gynther, K.(2005). Blended learning. Unge pædagoger, 2005
Haar, U. (red.). (2021) Vi ses på skærmen – en undersøgelse af studerendes perspektiver på online undervisning. Erhvervsakademi Aarhus, forsknings- og innovationsafdelingen.
Hartman, J. (2005). Funderet teori: udvikling af teori på empirisk grund. Alinea.
Horn, L. H., Jensen, C. G., Kjærgaard, T., Lukassen, N. B., Sørensen, I. M., Valbak-Andersen, C., & Bundgaard, S. B. (2020). Hvidbog om Refleksiv Praksislæring. Professionshøjskolen UCN. https://blad.ucn.dk/hvidbog-om-rpl/
Hrastinski, S. (2008). Asynchronous & Synchronous E-Learning - A study of asynchronous and
synchronous e-learning methods discovered that each supports different purposes. EDUCAUSE
QUARTERLY, (4), 51-55.
Illeris, K. (2012). Hvad er det særlige ved voksnes læring? In: Illeris, K. (Red.), (2012). 49 tekster om læring.
Samfundslitteratur.
Knowles, M. (2012). Andragogik – en kommende praksis for voksenlæring. In: Illeris, K. (Red.), (2012). 49 tekster om læring. Samfundslitteratur.
Kvale, S. & Brinkmann, S. (2014). Interview. Det kvalitative forskningsinterview som håndværk. (3. udg.). Hans Reitzels Forlag.
Ladwig, A., Berg-Poppe, P.J, Ikiugu, M., & Ness, B.M. (2021). Andragogy in Graduate
Health Programs During the COVID-19 Pandemic. Distance Learning, 18(3), 31-44
Madsen, P. H., Gottfredsen, R., & Noer, V. R. (2020). Digital didaktik med Covid-19 som anledning: Anbefalingertil fortsat udvikling af digitale didaktikker i VIA. VIA University College
Nielsen, P. (2007). Produktion af viden – en praktisk guide til samfundsvidenskabelig metode. Nyt Teknisk Forlag.
Olesen, M. I. K. (2020). Jeg vil have rigtig undervisning! Profiler af blendede learnere i efter- og videreuddannelsen: Profiler af blendede learnere i efter- og videreuddannelsen. Tidsskriftet Læring Og Medier (LOM), 12(22),27.
Rambøll. (2020). Undersøgelse af online undervisning og eksamen forår 2020. Aarhus Universitet Rapport Oktober 2020.
Styrelsen for Forskning og Uddannelse. (2018a). Bekendtgørelse om akademiuddannelser. (LBK nr 985 af 28/06/2018).
https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2018/985
Styrelsen for Forskning og Uddannelse. (2018b). Bekendtgørelse om diplomuddannelser. (LBK nr 1012 af 02/07/2018).
https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2018/1012
Sun, A. & Chen, X. (2016). Online Education and Its Effective Practice: A Research Review. Journal of Information Technology Education. 15, 157-190.
Wahlgren, B. (2018). Voksenpædagogik. Akademisk Forlag.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Copyright (c) 2022 Monica Irene Krarup Olesen, Tina Jensen

Dette værk er under følgende licens Creative Commons Navngivelse – Ikke-kommerciel – Ingen Bearbejdede Værker (by-nc-nd).
Artikler publiceret i Tidsskriftet for Læring og Medier er licenseret under en Creative Commons Navngivelse-IkkeKommerciel-IngenBearbejdelse 4.0 Unported Licens.
Forfattere bevarer deres ophavsret og giver tidsskriftet ret til første publicering, samtidigt med at værket er omfattet af Creative Commons Attribution-licensen: Navngivelse – Ikke-kommerciel - Ingen Bearbejdede Værker (by-nc-nd). Læs om licensen på http://www.creativecommons.dk/om/.
---
På LOM.dk kan du endvidere finde artikler fra det nu nedlagte Tidsskrift for Universiteternes Efter- og Videreuddannelse (UNEV). Vær opmærksom på, at der gælder særlige regler for UNEV artikler:
Det er forfatterne og evt. andre ophavsret indehavere, der har ophavsretten til artikler udgivet i UNEV regi, og det er en betingelse for adgang til artiklerne, at brugere anerkender og overholder de juridiske retningslinjer forbundet hermed.
- Brugere må downloade og printe én kopi af en hvilken som helst UNEV artikel mhp. private studier eller forskning.
- Det er ikke tilladt at videredistribuere artikler eller anvende disse til indtægtsdækkede aktiviteter eller kommercielle formål.
- Det er tilladt at distribuere URL’en til UNEV artikler.