Hvad kan HyFlex-organiseret undervisning?
- de studerendes tilgang
DOI:
https://doi.org/10.7146/lom.v14i24.125533Nøgleord:
Hyflex-organiseret undervisning, kommunikation, undervisningsmiljøer, de studerendes stemmeResumé
Fokus i artiklen er på kommunikationens betingelser i HyFlex-undervisning, hvor halvdelen af de studerende på skift kan møde op på campus, mens resten kan følge undervisningen live online. En e-moderator i forelæsningslokalet fungerer som et kommunikativt bindeled mellem online-deltagerne og forelæser.
Artiklens empiri omfatter en kvantitativ og kvalitativ del og har fokus på forelæsninger og de studerendes kommunikative deltagelse.
Undersøgelsesresultaterne fortæller bl.a., at 74% af studerende vælger at følge forelæsningerne online, og at de studerende er enige om, at HyFlex er en god og fleksibel forelæsningsorganisering. Argumenterne for valg af onsite/online-deltagelse viser en vifte af individuelle præferencer.
E-moderator-funktionen er vigtig. Onlinestuderende er mere kommunikativt aktive mht. faglige spørgsmål (gennemsnitlig et bidrag fra hver tredje onlinestuderende i chatten). Chatkommunikationen initierer spørgsmål/svar via e-moderator (IRE-triader), mens interaktion forelæser/onsite og onsite/onlinestuderende (interaktionskæder) har vanskelige vilkår. De studerendes oplevelser indbefatter sparring, spejling, afveksling, engagement og motivation som vigtige parametre for deres tilgang til HyFlex-undervisning.
Downloads
Referencer
Beatty, B. J. (2019). Hybrid-Flexible Course Design. EdTech Books.
Braun, Virginia, and Victoria Clarke. 2006. Using Thematic Analysis in Psychology. Qualitative Research in Psychology 3(2):77–101.
Creswell, J. W & Clark, V. L. P. (2017). Designing and Conducting Mixed Methods Research. SAGE Publications
Flyvbjerg, Bent. 2010. Fem Misforståelser Om Casestudiet. Pp. 463–87. Kvalitative metoder. Hans Reitzels Forlag.
Fossland, T., Mathiasen, H., & Solberg, M (Eds.) (2015). Academic Bildung in Net-based Higher Education. New York & London: Routledge
Georgsen, M., & A. Qvortrup. (red.) (2021). Erfaringer og oplevelser med online undervisning på 9 videregående uddannelsesinstitutioner i foråret 2020. Tilgået online d. 11.02.2021
https://www.ucn.dk/Files/Billeder/ucn/Forskning/COVID%2019%20undervisning%20samlet%20rapport.pdf
Hammersley, M. & Atkinson, P. (1987). Feltmetodik. Grundlaget for feltarbeid og feltforskning. Oslo: Gyldendal Norsk Forlag
Jensen, L. X., Karstad, O. M., Mosbech, A., Vermund, M. C., & Konradsen, F. (2020). Experiences and challenges of students during the 2020 campus lockdown. Results from student surveys at the University of Copenhagen (pp. 1-73, Rep.). Copenhagen: University of Copenhagen. Tilgået online d. 08.02.2021 https://cobl.ku.dk/2020lockdown
Kragelund, L., Moser, A. & Zadelhoff, E. van (2015). Using the Obser-views in Qualitative Research: Benefits and Challenges. International Journal of Qualitative Methods, 1/9.
Kvale, Steinar. 1997. Interview - En Introduktion Til Kvalitative Forskningsinterview. 1. udgave. Hans Reitzels Forlag.
Lemke, J. L. (1990). Talking science: Language, learning and values. Norwood, New Jersey: Ablex Publishing Corporation
Luhmann, N. (1988). Erkenntnis als konstruktion. Berlin: Benteli Verlag
Luhmann, N. (1992). What is Communication? Forum, Communication Theory, 2/3, s. 251-258
Luhmann, N. (1995). Social systems, Stanford: Stanford University Press
Mathiasen, H. (2006). A Consecutive Research Design Inspired by Systems Theory. Mixed Methods Research, San Francisco: AERA,
Mathiasen, H. (2008). Is There a Nexus between Learning and Teaching? Communication as a Facilitator of Students' Knowledge Construction. I C. Holtham, & C. Nygaard (ed.), Understanding Learning-Centred Higher Education. Frederiksberg: Copenhagen Business School Press
Mathiasen, H. (2015). Digital Voting Systems and Communication in Classroom Lectures - an empirical study based around physics teaching at bachelor level at two Danish universities. Journal of interactive media in education. https://jime.open.ac.uk/articles/10.5334/jime.ah/
Mathiasen, H. (2019a). Video, en læringsressource i universitetsundervisningen. Tidsskriftet Læring Og Medier. 12(21)
Mathiasen, H. (2019b). Flerholdsforelæsninger på gymnasiet - hvorfor det? Kognition & Pædagogik, 29/ 114
Mathiasen, H., van Baalen, P., Keustermans, L. & Haarhuis, J. (2020). Digital Transformation of LERU Universities during Corona Crisis Times. LERU
Mathiasen, H. & Andersen, L. A. (2020). Development of Critical Thinking in Higher Education: A Didactic Approach to the Challenge of Developing Student's Critical Thinking skills. European Journal of Education. http://www.eu-journal.org/index.php/JEE/article/view/242/248
Mathiasen, H. (2021). Campus- og netmedierede undervisningsformer: - et kommunikationsperspektiv. Tidskriftet KvaN, 41/119
Mehan, H. (1979). Learning lessons: Social organization in classroom. Cambridge, MA: Harvard University Press
Scott, P. H., Mortimer, E. F. & Aguiar, O. G. (2006). The Tension Between Authoritative and Dialogic Discourse: A Fundamental Characteristic of meaning Making Interactions. High School Science Lessons. Wiley InterScience.
Wubbels, T. & Breckelmans M. (2005). Two decades of research on teacher-student relationships in class. International Journal of Educational Research, 43, 6-24
Links
www.postpandemicuniversity.net tilgået online d.15.02.2021
https://uniavisen.dk/to-forelaeseres-gyserdagbog-fra-en-maaned-med-digital-undervisning/ tilgået d. 12.02.2021
https://www.uu.nl/sites/default/files/LERU%20Dig%20Trans%20Summery%20to%20LERU%20website.pdf tilgået d. 16.02.2021
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Copyright (c) 2021 Henrik Bregnhøj, Helle Mathiasen
Dette værk er under følgende licens Creative Commons Navngivelse – Ikke-kommerciel – Ingen Bearbejdede Værker (by-nc-nd).
Artikler publiceret i Tidsskriftet for Læring og Medier er licenseret under en Creative Commons Navngivelse-IkkeKommerciel-IngenBearbejdelse 4.0 Unported Licens.
Forfattere bevarer deres ophavsret og giver tidsskriftet ret til første publicering, samtidigt med at værket er omfattet af Creative Commons Attribution-licensen: Navngivelse – Ikke-kommerciel - Ingen Bearbejdede Værker (by-nc-nd). Læs om licensen på http://www.creativecommons.dk/om/.
---
På LOM.dk kan du endvidere finde artikler fra det nu nedlagte Tidsskrift for Universiteternes Efter- og Videreuddannelse (UNEV). Vær opmærksom på, at der gælder særlige regler for UNEV artikler:
Det er forfatterne og evt. andre ophavsret indehavere, der har ophavsretten til artikler udgivet i UNEV regi, og det er en betingelse for adgang til artiklerne, at brugere anerkender og overholder de juridiske retningslinjer forbundet hermed.
- Brugere må downloade og printe én kopi af en hvilken som helst UNEV artikel mhp. private studier eller forskning.
- Det er ikke tilladt at videredistribuere artikler eller anvende disse til indtægtsdækkede aktiviteter eller kommercielle formål.
- Det er tilladt at distribuere URL’en til UNEV artikler.